Tο νέο επιθετικό ελικόπτερο T929 ATAK-II της Τουρκίας, πραγματοποίησε χθες Παρασκευή 28 Απριλίου 2023, την πρώτη του πτήση, κατά την διάρκεια της έκθεσης TEKNOFEST.
Μία ημέρα πριν, το ελικόπτερο πραγματοποίησε δοκιμές κινητήρων, οι οποίοι είναι ουκρανικής κατασκευής, με Τούρκους αξιωματούχους να αναφέρουν ότι η παράδοσή τους στον τουρκικό στρατό αναμένεται να ξεκινήσει το 2025.
Ο επικεφαλής της Προεδρίας Αμυντικών Βιομηχανιών της Τουρκίας (SSB), Ισμαήλ Ντεμίρ, δημοσίευσε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης το βίντεο με το τουρκικό ελικόπτερο να σηκώνεται για λίγα μέτρα πάνω από το έδαφος.
İstanbul’daki TEKNOFEST coşkusuna Ankara’dan müjdeli bir selam ile katılıyoruz 👋
Ağır Sınıf Taarruz Helikopterimiz ATAK-2 ilk kez havalandı.@TUSAS_TR ve katkıda bulunan tüm paydaşlarımızı tebrik ediyoruz. 👏 🚁 pic.twitter.com/DIVSsEWxgZ
— Ismail Demir (@IsmailDemirSSB) April 28, 2023
Την Πέμπτη κυκλοφόρησε ένα βίντεο με το αεροσκάφος να λειτουργεί με τους κινητήρες και τους ρότορες του σε μια ειδική στατική μονάδα δοκιμών στην Άγκυρα, αν και δεν είναι σαφές πότε ακριβώς έγιναν αυτές οι δοκιμές.
Ο Διευθύνοντας Σύμβουλος της Τουρκικής Αεροδιαστημικής Βιομηχανίας (TAI), τη οποία κατασκευάζει τα T929, δήλωσε ότι τα τρία πρώτα δείγματα του νέου ελικοπτέρου «θα παραδοθούν στη Διοίκηση των Χερσαίων Δυνάμεων μας το 2025».
Το T929 αναπτύσσεται στο πλαίσιο του προγράμματος ATAK-2 ως συνέχεια του προηγούμενου προγράμματος ATAK της TAI, από το οποίο προήλθε το επιθετικό ελικόπτερο T129. Τα T129 υπηρετούν επί του παρόντος στη Διοίκηση των Τουρκικών Χερσαίων Δυνάμεων, καθώς και στην Τουρκική Χωροφυλακή και στην Τουρκική Αστυνομία.
Το T929 είναι πολύ μεγαλύτερο σε μέγεθος και χρησιμοποιεί πολύ μεγαλύτερο ποσοστό εξαρτημάτων και υποσυστημάτων τουρκικής κατασκευής, σε σχέση με τον προκάτοχό του.
Καθυστέρησε η παράδοση των ουκρανικών κινητήρων λόγω του πολέμου
T929 Ağır Sınıf Taarruz Helikopteri’nin ilk uçuşu: pic.twitter.com/KYxSBY0Q9V
— SavunmaSanayiST.com (@SavunmaSanayiST) April 28, 2023
Το νέο ελικόπτερο τροφοδοτείται από ένα ζεύγος κινητήρων TV3-117VMA-SBM1V-01T, ο καθένας από τους οποίους αποδίδει περίπου 2.500 ίππους, και παράγονται από την ουκρανική εταιρεία Motor Sich. Έχει παραγγελθεί μια αρχική παρτίδα 14 από αυτούς τους κινητήρες, αν και οι πιέσεις του πολέμου στην Ουκρανία φέρεται να οδήγησαν σε τέσσερις μήνες καθυστέρηση στην παράδοση των δύο πρώτων κινητήρων στην Τουρκία.
#PakArmy Aviation
Turkey’s most powerful aviation engine TEI-TF10000, which is the afterburner integrated version of the TF-6000 engine, developed by TUSAŞ.#TEI #Turkiye TF-10000 engine to power Kizilelma, Two such engines to power Hurjet & Atak-II Chopper. pic.twitter.com/bw5LiSTaDD— AERIAL WARRIOR (@zspcl) December 13, 2022
Το T929 περιγράφεται ως επιθετικό ελικόπτερο «βαριάς κατηγορίας», σε γενικές γραμμές στην ίδια κατηγορία με το αμερικανικό AH-64 Apache και το ρωσικό Ka-52.
Έχει συνολικό βάρος περίπου 25.000 λίβρες, το οποίο περιλαμβάνει 3.300 λίβρες όπλα και αποθήκες. Θα είναι εξοπλισμένο ως επί το πλείστον με τουρκικής κατασκευής όπλα, όπως τους αντιαρματικούς πυραύλους μεγάλου βεληνεκούς UMTAS και L-UMTAS, τον κατευθυνόμενο πύραυλο Cirit 70 mm και πυροβόλο, το T-30H από την εταιρεία Aselsan.
• Engine power: 2,500 HP
• Maximum speed: 170 KNOTS
• Maximum takeoff weight: 11.5 tonsTurkish heavy combat helicopter starts engine for 1st time https://t.co/Y0YfXfxqJK pic.twitter.com/Dfv8hsAo6T
— ANADOLU AGENCY (@anadoluagency) April 26, 2023
Αρχικά, το T929 σχεδιάζεται να παραδοθεί στη Διοίκηση των Χερσαίων Δυνάμεων της Τουρκίας και στη Διοίκηση των Ναυτικών Δυνάμεων. Αυτό υποδηλώνει ότι θα μπορούσε να αποτελέσει μέρος της αεροπορικής πτέρυγας του νέου ελικοπτεροφόρου πλοίου αμφίβιων επιχειρήσεων του τουρκικού Πολεμικού Ναυτικού, το TCG Anadolu.
Με πληροφορίες από: The Drive