Το stealth μαχητικό πολλαπλών ρόλων πέμπτης γενιάς Su-57 είναι το πρώτο νέο μαχητικό της Ρωσίας μετά το τέλος του Ψυχρού Πολέμου. Θεωρείται ότι ανήκει στην ίδια κατηγορία με το αμερικανικό F-22 Raptor και το κινεζικό J-20 Mighty Dragon.
Η ανάπτυξή του από την πολεμική αεροπορία της Ρωσίας έχει σταματήσει προσωρινά και χάρη στον πόλεμο του Πούτιν στην Ουκρανία, δεν θα τεθεί σε μαζική παραγωγή σύντομα, σύμφωνα με το Popular Mechanics.
Το Su-57, το οποίο πρωτοεμφανίστηκε το 2010, προοριζόταν αρχικά να είναι το πρώτο μαχητικό αεροσκάφος πέμπτης γενιάς της Ρωσίας, ένα αεροσκάφος ικανό να εκτελεί αποστολές αέρος-αέρος και αέρος-εδάφους, ενώ δεν ανιχνεύεται από τα εχθρικά συστήματα αεράμυνας. Σήμερα, το μαχητικό βομβαρδιστικό βρίσκεται ακόμη «πολύ μακριά» από την ενταξη στην υπηρεσία με τις ρωσικές δυνάμεις.
Η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, που ξεκίνησε στα τέλη Φεβρουαρίου 2022, συνοδεύτηκε από μεγάλη συσσώρευση αεροσκαφών των Ρωσικών Αεροδιαστημικών Δυνάμεων (RuAF). Ρωσικά μαχητικά Sukhoi Su-30SM και Su-35, αεροσκάφη κρούσης Su-34 και αεροσκάφη αεροπορικής υποστήριξης Su-25 συγκεντρώθηκαν σε αεροδρόμια στη Λευκορωσία και τη δυτική Ρωσία και άρχισαν να εκτελούν αποστολές στον ουρανό πάνω από την Ουκρανία. Η ρωσική ΠΑ έχει υποστεί σημαντικές απώλειες σε μόλις δύο εβδομάδες, συμπεριλαμβανομένων 12 μαχητικών και επιθετικών αεροσκαφών που χάθηκαν από ουκρανικά μαχητικά, καθώς και πυραύλους εδάφους-αέρος .
Ένα αεροσκάφος λείπει εντελώς από τον πόλεμο: το μαχητικό Su-57. Γνωστό ως «Felon» στο ΝΑΤΟ, το Su-57 υποτίθεται ότι ήταν το πρώτο από τα μαχητικά νέας γενιάς στη Ρωσία.
Από κάθε άποψη, το Su-57 είναι ένα αξιοπρεπές μαχητικό πέμπτης γενιάς, αλλά για κάποιους λόγους, οι Ρώσοι δεν κατάφεραν να κατασκευάσουν πολλά από αυτά. Η Sukhoi έχει περισσότερο από μισό αιώνα εμπειρία στην κατασκευή πολεμικών αεροσκαφών για τη Σοβιετική Ένωση και τη Ρωσία. Η ανάπτυξη του Su-57 παρεμποδίστηκε επανειλημμένα από την έλλειψη κεφαλαίων και τεχνικά ζητήματα. Η Ρωσία δεν είχε κατασκευάσει ποτέ μαχητικό stealth από την αρχή και οι απαιτούμενοι κινητήρες Izdeliye 30 δεν θα ήταν έτοιμοι για επτά χρόνια.
Παράλληλα, ο αριθμός των αεροσκαφών που σχεδίαζε να αποκτήσει η Ρωσία μειώθηκε κατακόρυφα, από εκατοντάδες σε μόλις 76. Το περιοδικό Flight International ανέφερε στην αρχή του έτους ότι μόνο ένα Su-57 βρίσκεται σε υπηρεσία με τις Ρωσικές Αεροπορικές Δυνάμεις.
Οι νέες κυρώσεις που επιβλήθηκαν στη Ρωσία λόγω της εισβολής της στην Ουκρανία πιθανότατα θα «καταστρέψουν» την εθνική οικονομία και μένει να φανεί εάν η Ρωσία μπορεί να αντέξει οικονομικά και τα 76 αεροπλάνα. Προς το παρόν, η Ρωσία δεν μπορεί να χρησιμοποιήσει ένα από τα καλύτερα μαχητικά αεροσκάφη που διαθέτει, γεγονός που της «κοστίζει» στο πεδίο της μάχης.