Η Airbus και η Navantia υπέγραψαν συμφωνία συνεργασίας με στόχο την ανάπτυξη και την επιχειρησιακή λειτουργία των νέων ισπανικών μη επανδρωμένων αεροσκαφών τύπου SIRTAP από το αεροπλανοφόρο Juan Carlos I, τη ναυαρχίδα του Πολεμικού Ναυτικού της Ισπανίας.
Πρόκειται για μια προσπάθεια που επικεντρώνεται στην διαλειτουργικότητα μεταξύ των καινούργιων ισπανικών UAV και των λειτουργικών συστημάτων του αεροπλανοφόρου – ελικοπτεροφόρου αμφίβιων επιχειρήσεων, συμπεριλαμβανομένου του Συστήματος Διαχείρισης Μάχης τύπου SCOMBA.
Ειδικότερα, η συμφωνία μεταξύ Airbus και Navantia αφορά αυτούς τους τρεις βασικούς τομείς:
- Διοίκηση και έλεγχος (C2).
- Ενοποίηση συστημάτων μάχης.
- Υποστήριξη πλοήγησης, συμπεριλαμβανομένων των επιχειρήσεων απογείωσης και προσγείωσης.
Έτσι, οι Ισπανοί κάνουν το αποφασιστικό βήμα ώστε τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη SIRTAP να πιστοποιηθούν για επιχειρησιακή λειτουργία και ανάπτυξη από τη ναυαρχίδα των ισπανικών ναυτικών δυνάμεων, σε συνεργασία με μαχητικά αεροσκάφη και ελικόπτερα, διασφαλίζοντας έτσι την απρόσκοπτη συμβατότητα μεταξύ των UAV και του Juan Carlos I.
Airbus and @NavantiaOficial sign an agreement to explore the integration of #SIRTAP into the Spanish Navy Juan Carlos I flagship.
This aims to be the first step to guarantee the interoperability of SIRTAP with the rest of systems of the carrier, such as the SCOMBA combat system.… pic.twitter.com/iCka8Ccdjr
— Airbus Defence (@AirbusDefence) January 28, 2025
Με αυτήν την πρωτοβουλία, θα ενισχυθεί η επιχειρησιακή ευελιξία και οι δυνατότητων των ισπανικών αεροναυτικών δυνάμεων, επιτρέποντας στα νέα UAV να αποδίδουν πιο αποτελεσματικά σε διάφορα επιχειρησιακά σενάρια.
«Μας αντιγράφουν»
Σημειώνεται πως το SIRTAP είναι ένα UAV υψηλής τεχνολογίας ικανό να μεταφέρει έως και 150 κιλά ωφέλιμου φορτίου. Έχει αντοχή πάνω από 20 ώρες και μπορεί να πετάξει έως και 2.000 χιλιόμετρα σε υψόμετρο 21.000 ποδιών (6.400 μέτρα).
Επιπλέον, το σύστημα μπορεί να εξοπλιστεί με καθοδηγούμενα και συμβατικά όπλα για την υποστήριξη αποστολών μάχης. Τα SIRTAP θα λειτουργούν παράλληλα με τα αμερικανικά μη επανδρωμένα αεροσκάφη Predator της Ισπανίας για να ενισχύσουν τις δυνατότητες πληροφοριών, επιτήρησης και αναγνώρισης του στρατού.
Τα τουρκικά μέσα ενημέρωσης σχολίασαν την είδηση αυτή, λέγοντας πως οι Ισπανοί τους «αντιγράφουν» και ότι «επηρεάστηκαν από την καινοτομία της τουρκικής αμυντικής βιομηχανίας», χρησιμοποιώντας το παράδειγμα του UAV τύπου TB3 Bayraktar, που ήταν το πρώτο μη επανδρωμένο αεροσκάφος που απογειώθηκε και προσγειώθηκε από ελικοπτεροφόρο αμφίβιων επιχειρήσεων, το TCG Anadolu, το οποίο να θυμίσουμε ότι είναι «κόπια» του ισπανικού Juan Carlos I.