Μία ενδιαφέρουσα ανάλυση για τις δήθεν δωρεάν …προσφορές Αμερικανών και Γερμανών σε άρματα μάχης και Τεθωρακισμένα Οχήματα Μάχης,κάνει το Δίκτυο Ελεύθερων Φαντάρων,το οποίο το τελευταίο διάστημα μας έχει συνηθίσει σε τέτοιου είδους κείμενα , Σε γενικές γραμμές οι συντάκτες του Δικτύου υποστηρίζουν ότι το …τσάμπα πέθανε και ότι οι προσφορές αποσκοπούν αλλού. Το πλήρες κείμενο-ανάλυση:
«Ανάμεσα στις εταιρείες φιλέτο που οδεύουν για ξεπούλημα βρίσκεται η πολεμική βιομηχανία ΕΛΒΟ (σε μεγάλο βαθμό ήδη ιδιωτικοποιημένη αφού το 51% ανήκει στο Δημόσιο και το 49% σε ιδιώτες). Προσπαθώντας να αντικρούσει το επιχείρημα της κυβέρνησης περί προβληματικών και ελλειμματικών κρατικών πολεμικών επιχειρήσεων, ο πρόεδρος του Σωματείου των Εργαζομένων, Παναγιώτης Ευλογημένος έθεσε ένα ζήτημα που προκαλεί έκπληξη: «Επί δέκα ολόκληρους μήνες, έχουμε στα χέρια μας προγράμματα συνολικού ύψους 48 εκατ. ευρώ, για την κατασκευή 309 φορτηγών για τις κυπριακές ένοπλες δυνάμεις -τα 38 εκατ.- και για ανακατασκευές οχημάτων του ελληνικού στρατού -τα υπόλοιπα 10 εκατ.- τα οποία δεν μπορούμε να εκτελέσουμε, λόγω έλλειψης ρευστότητας»!
Τι άραγε συμβαίνει; Μήπως πραγματικά η οικονομική πολιτική που ακολουθεί η κυβέρνηση μπλοκάρει τους πολεμικούς εξοπλισμούς που εποφθαλμιούν τόσοι και τόσοι ή μήπως βρισκόμαστε μπροστά σε έναν νέο γύρο κολοσσιαίων πολεμικών δαπανών (23 δις ευρώ έως το 2015) που θα δοθούν προίκα στους αγοραστές της ντόπιας πολεμικής βιομηχανίας, ως αντιπαροχ ή για τη διεκδίκηση μεριδίου για τους Έλληνες εμπόρους και βιομήχανους του ολέθρου που θα συνεργαστούν μαζί τους από τη παγκόσμια σφαγή των λαών; Καθώς Άμυνα και Ασφάλεια αλληλοδιαπλέκονται και αποτελούν πεδία τρομερής κερδοφορίας για το κεφάλαιο, με τις πωλήσεις όπλων να αυξάνονται παρά την παγκόσμια οικονομική κρίση, κορυφώνεται η όξυνση του ανταγωνισμού πολυεθνικών, εγχώριων πολεμικών βιομηχανιών και εμπόρων όπλων για το ποιος θα κλείσει τα χρυσοφόρα συμβόλαια, ενώ βρίσκουμε την κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ να αναδιαρθρώνει τις στρατηγικές συμμαχίες της και να διαφοροποιεί τους προμηθευτές της περιορίζοντας το ρόλο της Ευρώπης και της Ρωσίας, αναβαθμίζοντας την συνεργασία της με τις ΗΠΑ-Ισραήλ, κάνοντας προσεκτικά διερευνητικά ανοίγματα στην Κίνα.
Αυτά τα ερωτήματα απασχολούν πλήθος δημοσιογράφων και αναλυτών που παρακολουθούν τις εξελίξεις και άκουσαν τον υπουργό Εθνικής Άμυνας Ευ.Βενιζέλο, να δηλώνει στη Βουλή, στο πλαίσιο της συζήτησης για τις συμβάσεις των υποβρυχίων: «Είναι το σημαντικότερο πρόγραμμα του Υπουργείου Εθνικής Αμύνης τα υποβρύχια; Όχι. Ούτε οικονομικά ούτε επιχειρησιακά. Τα προγράμματα των μαχητικών αεροσκαφών είναι σημαντικότερα. Τα προγράμματα των ελικοπτέρων είναι σημαντικότερα. Τα προγράμματα των αρμάτων εξίσου σημαντικά. Τα προγράμματα επικοινωνιών και πληροφορίας είναι επιχειρησιακά κρισιμότερα».
ΜΕΤΑΧΕΙΡΙΣΜΕΝΑ ΟΠΛΙΚΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ-ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΗ ΙΔΙΩΤΙΚΟΠΟΙΗΣΗ ΠΟΛΕΜΙΚΗΣ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑΣ
-ΑΓΟΡΕΣ ΝΕΩΝ ΟΠΛΙΚΩΝ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ
Πριν προχωρήσουμε στην ανάλυση μας θεωρούμε ότι είναι σκόπιμο να θέσουμε ορισμένες παραμέτρους που αποκαλύπτουν ολόπλευρα την πολιτική επιλογή του «Λιγότερου Κράτους» και τις συνέπειες αυτού: κολοσσιαία κέρδη για το ελληνικό και ξένο κεφάλαιο, απίστευτα βάρη για τον κόσμο της εργασίας του οποίου λεηλατούν τα δικαιώματα και τον φορτώνουν με βαρείς φόρους στο όνομα «του Έθνους και των Εθνικών κινδύνων, εργασιακές σχέσεις γαλέρας στους εργαζόμενους της πολεμικής βιομηχανίας!
Ο πόλεμος ήταν πάντα μια βρώμικη ιστορία που έκανε λίγους να πλουτίζουν και εκατομμύρια να δυστυχούν.
Για μια ακόμη φορά αποκαλύπτεται ότι τα κόμματα εξουσίας ΠΑΣΟΚ-ΝΔ, αλλά και το συγκυβερνών ΛΑΟΣ, ρητορεύουν περί εθνικών συμφερόντων, ενώ στην πραγματικότητα ικανοποιούν συγκεκριμένα ταξικά-αστικά συμφέροντα, είναι δέσμια της Διαπλοκής τους με τον επιχειρηματικό κόσμο και χαράσσουν πολιτική με βάση τους σχεδιασμούς του κόσμου του πλούτου, εντός και εκτός ελληνικών συνόρων.
ΠΑΡΑΜΕΤΡΟΣ Νο1: πρέπει να έχουμε πάντα κατά νου τις τελευταίες συγκρούσεις μεταξύ του προέδρου του ΛΑΟΣ Γ.Καρατζαφέρη και του πρώην ΥΠΕΘΑ Β.Μεϊμαράκη, όπου βαριές κουβέντες συνόδευσαν τις τρομακτικές τους καταγγελίες για τη διεφθαρμένη διαπλοκή αναφορικά με τους πολεμικούς εξοπλισμούς. Επίσης, την τοποθέτηση του Α.Τζοχατζόπουλου που εμμέσως πλην σαφώς έθεσε θέμα συλλογικής ευθύνης του ΚΥΣΕΑ (δηλαδή, των Επιτελών στρατιωτικών, του Κ.Σημίτη, Γ.Παπανδρέου, Ευ.Βενιζέλου κλπ) για τις αμαρτωλές πολεμικές προμήθειες.
ΠΑΡΑΜΕΤΡΟΣ Νο2: Ο Ευ.Βενιζέλος, έχει ξεκαθαρίσει ότι η κυβέρνηση αποφάσισε μέσω της Επιτροπής Αποκρατικοποιήσεων να αναθέσει σε ξένους οίκους την αξιολόγηση της Ελληνικής Αεροπορικής Βιομηχανίας (ΕΑΒ), των Ελληνικών Αμυντικών Συστημάτων (ΕΑΣ), που προήλθαν από τη συγχώνευση ΠΥΡΚΑΛ – ΕΒΟ, καθώς και της Ελληνικής Βιομηχανίας Οχημάτων (ΕΛΒΟ), ώστε «το γρηγορότερο» και οι τρεις αμυντικές βιομηχανίες να ιδιωτικοποιηθούν. Αν και οι τρεις ελληνικές κρατικές αμυντικές βιομηχανίες παρουσιάζονται ως ζημιογόνες, εμφανίζονται «μνηστήρες» απ’ όλη την παγκόσμια αγορά, καθότι γνωρίζουν ότι διαθέτουν «προίκα» ύψους 7,5 δισεκατομμυρίων ευρώ.
Πιο συγκεκριμένα: Για την εξαγορά της ΕΑΒ με τους 1.200 εργαζόμενους, εκδηλώνουν ενδιαφέρον όλες οι μεγάλες βιομηχανίες αεροναυπηγικής (Lockheed «F-16 & F-35» – Boing «F-18» – EADS «Eurofighter» – Dassault «Rafale»), που διεκδικούν το ελληνικό πρόγραμμα του μαχητικού αεροσκάφους 4ης γενιάς, ύψους 5 δισ. ευρώ. Μιλώντας στην «ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ», ο διευθύνων σύμβουλος της ΕΑΒ κ. Τ. Φιλιππάκος διευκρίνισε ότι το μεγάλο πλεονέκτημα που έχει η ΕΑΒ σε σχέση με τις άλλες αμυντικές βιομηχανίες είναι το ανεκτέλεστο έργο που έχει μπροστά της. Βάσει των τελευταίων διαθέσιμων στοιχείων, το ύψος των υπολειπόμενων συμφωνημένων έργων της ΕΑΒ ήταν στο τέλος του 2009 στα 625 εκατ. ευρώ και αφορούσε τα επόμενα 4 χρόνια. Έχοντας ως πιλότο τις διασφαλισμένες μελλοντικές πωλήσεις, ο κ. Φιλιππάκος δηλώνει ότι αυτή τη στιγμή «δουλεύουμε στην αναδιάρθρωση της εταιρείας, έτσι ώστε η ΕΑΒ να καταστεί σύντομα οικονομικά ανεξάρτητη». Για την εξαγορά των ΕΑΣ με τους 1.600 εργαζόμενους, πέρα από την ΑΤΚ, ενδιαφέρον έχει δείξει και η Rheinmetall, η ισραηλινή IMI και στην πορεία είναι βέβαιο ότι θα εμφανιστούν και άλλοι διεκδικητές.
Είναι βέβαιο ότι οι νικητές στην κούρσα των αποκρατικοποιήσεων θα κερδίσουν και την παρτίδα στα μεγάλα αμυντικά προγράμματα: Νέο Μαχητικό Αεροσκάφος, ΝΑΠΕΕ, νέος φορητός οπλισμός του Ε.Σ., πυρομαχικά αρμάτων, πυρομαχικά για κάθε χρήση του Ε.Σ., αλλά και το μεγάλο πρόγραμμα αντικατάστασης του τροχαίου υλικού των Ε.Δ. (8.000-11.000 οχήματα). Όπως είναι βέβαιο ότι θα «κτυπηθούν» και οι μεγαλύτερες εταιρείες του κόσμου στο χώρο αυτό, όχι τόσο για τις βιομηχανίες, αλλά για τα προγράμματα που κρύβονται πίσω από αυτές.
ΠΑΡΑΜΕΤΡΟΣ Νο3: Πρόσφατα, δημοσιεύματα έκαναν λόγο για «Τεθωρακισμένο πόλεμο» στους διαδρόμους του υπουργείου Άμυνας. Το ναυάγιο της προμήθειας 450 Τεθωρακισμένων Οχημάτων (ΤΟΜΑ) BMP-3 από τη Ρωσία, προμήθεια για την οποία το ΛΑΟΣ και ο πρόεδρος του Γ.Καρατζαφέρης είχαν ρίξει όλο το βάρος της υποστήριξης τους, με το έκδηλο ενδιαφέρον της ΜΕΤΚΑ του Μυτιληναίου που ανέμενε αντισταθμιστικά οφέλη της τάξης των 300-500 εκατ. ευρώ, ενεργοποίησε τις κυβερνήσεις Γερμανίας και ΗΠΑ, οι οποίες προσπαθούν να προωθήσουν δικά τους μεταχειρισμένα ΤΟΜΑ. Η προώθηση των μεταχειρισμένων τεθωρακισμένων, συνδέεται άμεσα με την ιδιωτικοποίηση και απόκτηση από την ανάλογη εταιρεία της ΕΛΒΟ, που θα αναλάβει την πολυδάπανη επισκευή και συντήρηση των οχημάτων, αλλά και θα είναι προάγγελος για την πώληση των νέων τεθωρακισμένων, στη παραγωγή των οποίων θα συμμετέχει και η ΕΛΒΟ.
ΤΟ ΔΩΡΕΑΝ ΠΕΘΑΝΕ: ΚΟΣΤΙΖΟΥΝ ΑΚΡΙΒΑ ΤΑ ΓΕΡΜΑΝΙΚΑ MARDER ΚΑΙ «ΤΑ ΔΩΡΕΑΝ» ΑΜΕΡΙΚΑΝΙΚΑ ABRAMS!
Το γερμανικό σχέδιο που επιδιώκει να ξεφορτωθεί τα μεταχειρισμένα Marder και διαμέσου αυτών να διεκδικήσει κάθε πρόγραμμα προμήθειας νέου τεθωρακισμένου από τον Ελληνικό Στρατό, έχει ως δούρειο ίππο την εξαγορά της ΕΛΒΟ και αποσαφηνίζεται μέσα από τη διατύπωση των 5 απαιτήσεων της Rheinmetall:
Το πρώτο σκέλος αφορά το τεθωρακισμένο όχημα μάχης Marder, για το οποίο η γερμανική εταιρεία προτίθεται να διαθέσει την τεχνογνωσία στην ΕΛΒΟ, με κόστος το οποίο αγγίζει τα 200 εκατ. ευρώ. 2)Το δεύτερο αφορά τη μεταφορά τεχνογνωσίας και οργάνωση για την κατασκευή ενός κέντρου υποστήριξης κάθε είδους οπλικού συστήματος της Rheinmetall, τόσο αυτά που βρίσκονται σε υπηρεσία στην Ελλάδα (περισσότερα από 1.000) όσο και στο εξωτερικό. 3)Το τρίτο έχει να κάνει με τη μεταστροφή της ΕΛΒΟ στην παραγωγή στρατιωτικών φορτηγών για χώρες της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, αναβαθμίζοντας την ταυτόχρονα σε τοπικό εταίρο. 4)Το τέταρτο δίνει στην Eλλάδα τη δυνατότητα συμμετοχής με ιδιαίτερα χαμηλό κόστος (περί τα 10 εκατ. ευρώ) στην ανάπτυξη του νέου τροχοφόρου 8χ8 οχήματος της εταιρείας. Οι Γερμανοί, σημειώνουν στην πρόταση τους ότι η τεχνογνωσία που θα αποκτήσει η ΕΛΒΟ θα της δώσει σημαντικές πιθανότητες να επιλεγεί από τη Rheinmetall ως εργοστάσιο παραγωγής του συγκεκριμένου οχήματος. 5)Το πέμπτο και τελευταίο σκέλος προβλέπει τη μεταφορά τεχνογνωσίας από πλευράς Rheinmetall (και συγκεκριμένα του προγράμματος ΤΟΜΑ «Puma») για την κατασκευή του μελλοντικού τεθωρακισμένου οχήματος μάχης για το πεζικό του Ελληνικού Στρατού!
Συμπέρασμα. Οι Γερμανοί δίνουν τα μεταχειρισμένα MARDER διεκδικώντας την προμήθεια των PUMA, ζητούν εκατομμύρια ευρώ από το ελληνικό δημόσιο για να χρηματοδοτηθεί το νέο στρατιωτικό φορτηγό τους και έχοντας την Ελλάδα ως βάση εφόρμησης θα προσπαθήσουν να κατοχυρώσουν τις αντίστοιχες πολεμικές προμήθειες των χωρών της Νοτιοανατολικής Ευρώπης!
Το αμερικανικό σχέδιο παρουσιάζεται από τα δημοσιογραφικά παπαγαλάκια ως ανταπόδοση των ΗΠΑ για την στάση της ελληνικής κυβέρνησης στη βάρβαρη ιμπεριαλιστική επέμβαση στη Λιβύη και προβλέπει τη δωρεάν προσφορά εκατοντάδων αρμάτων μάχης και ΤΟΜΠ. Σύμφωνα με τις δημοσιογραφικές πληροφορίες που αναφέρονται στις συνήθεις πηγές του Πενταγώνου, πριν το τέλος του έτους τα βαρέα άρματα μάχης Μ1Α1 Abrams θα αρχίσουν να έρχονται στην Ελλάδα και να εντάσσονται στις ελληνικές τεθωρακισμένες ταξιαρχίες αντικαθιστώντας τα Μ48Α5 MOLF.
Μέχρι τις 20 Ιουνίου ξεκινά η λεγόμενη »Κοινή Οπτική Επιθεώρηση» (Joint Visual Inspection: JVI) και επιλογή από Έλληνες και Αμερικανούς αξιωματικούς. Η LoR αναφερόταν στην παραχώρηση 400 αρμάτων μάχης Μ1Α1 Abrams, 224 M113A2, 110 τεθωρακισμένα οχήματα-αντιαρματικοί καταστροφείς Μ901Α2 Improved TOW Vehicle M901A2 ITV, 80 Οχημάτων Ομάδας Πυρών Υποστήριξης (FIST-V) M981, 57 ερπυστριοφόρων μεταφοράς φορτίου Μ548Α1, ενός αυτοκινούμενου όλμου Μ106Α2 των 4,2in (107mm) και 3.000 βλημάτων αρμάτων 120mm HEAT τύπου Μ830. Μετά την JVI θα γίνει η επιλογή των πλέον αξιόμαχων οχημάτων από τον Ελληνικό Στρατό, τα οποία μόλις εγκριθεί η LoR από το Κογκρέσο, θα μεταφερθούν στα λιμάνια και ια φορτωθούν στα καράβια που θα ενοικιάσει η ελληνική κυβέρνηση για τη μεταφορά τους. Το Γενικό Επιτελείο Στρατού ενημερώθηκε πρόσφατα πως είναι διαθέσιμα για δωρεάν παραχώρηση επιπλέον 176 τεθωρακισμένα μεταφοράς προσωπικού Μ113Α2, 10 Βελτιωμένα Οχήματα TOW (ITV) M901A1 και 145 οχήματα σταθμού διοίκησης Μ577Α2.
ΕΝΣΤΑΣΕΙΣ
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΚΟΣΤΟΣ
Ειδικοί στα Τεθωρακισμένα δηλώνουν: Α. «Θίγουμε ξεχωριστά το θέμα της προμήθειας πυρομαχικών 120 χιλ που απαιτούνται για τα 400 αυτά άρματα Μ1Α1 ABRAMS καθόσον αυτό λόγω του υψηλότατου κόστους προμηθείας αναιρεί παντελώς την ισχυριζόμενη από ΓΕΣ «φθηνή προμήθεια». Β. Θα θέλαμε να εκφράσουμε την απορία μας για πως γίνεται να αντικαταστήσουν άρματα Μ60Α1 και Μ60Α3 τα οποία έχουν αποσυρθεί εδώ και κάποια χρόνια από τις μονάδες Τεθωρακισμένων και ήδη αντικαταστάθηκαν από άρματα LEO 1A5 !!!’ Γ. Το συγκεκριμένο άρμα μάχης αποτέλεσε τη δεύτερη επιλογή του Ελληνικού Στρατού όταν είχε διεξαχθεί η σχετική διαγωνιστική διαδικασία – επιχειρησιακή αξιολόγηση, ωστόσο, η τεράστια κατανάλωση καυσίμου λόγω του στροβιλοκινητήρα που φέρουν αποτέλεσε και τότε, αποτελεί και σήμερα, απαγορευτικό παράγοντα για την προμήθειά τους. Τα εν λόγω άρματα εάν αποκτηθούν θα έλθουν στην Ελλάδα με τους στροβιλοκινητήρες AVRO LYCOMING AGT-1500 δύναμης 1.500 ίππων. Οι εν λόγω κινητήρες δίνουν δυνατότητες υψηλής ταχύτητος (μέγιστη 72,5 χλμ ανά ώρα), αλλά έχουν υψηλή κατανάλωση καυσίμων.
Να επισημανθεί ότι το καύσιμο των εν λόγω κινητήρων είναι η κηροζίνη, που συνεπάγεται άλλες δεξαμενές, άλλα οχήματα μεταφοράς – ανεφοδιασμού καυσίμων από τα ήδη σε χρήση από τον ΕΣ κλπ. Ενώ η κατανάλωση μπορεί να φθάσει και «τέσσερα γαλόνια καυσίμου ανά μίλι (1,525 χλμ)». Όταν στα τέλη της δεκαετίας του ’90 είχε γίνει ο διαγωνισμός στο Λιτόχωρο για την επιλογή του νέου άρματος για τον ΕΣ – όπου και επεκράτησε το LEOPARD 2Α6 – η GENERAL DYNAMICS είχε τότε προτείνει την αντικατάσταση των υπαρχόντων στροβιλοκινητήρων στα Μ1Α1/Α2 με παραδοσιακούς πετρελαιοκινητήρες ντίζελ όπως οι Γερμανικοί MTU-12 που χρησιμοποιούνται στα LEOPARD 2.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΗ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ
Τα οχήματα παρέχονται στο Ελληνικό υπουργείο Άμυνας ¨όπως είναι και όπου είναι – As is where is¨ και μάλιστα με την υποσημείωση ότι είναι εκτός λειτουργικής κατάστασης (Non Operational Condition). Προέρχονται από τις επιχειρήσεις του Αμερικανικού Στρατού στον Πόλεμο του Ιράκ, γεγονός το οποίο, για τους γνώστες, σημαίνει ότι η επιχειρησιακή τους κατάσταση είναι πολύ μειωμένη και η επαναφορά τους σε αποδεκτά επιχειρησιακά επίπεδα θα απαιτήσει σημαντικό κόστος το οποίο δεν καλύπτεται από την Αμερικανική πλευρά δηλαδή το κόστος αυτό θα πρέπει να το επωμισθεί το Ελληνικό υπουργείο Άμυνας. Η πρόταση θυμίζει την υπόθεση της παραχωρήσεως των αρμάτων μάχης Μ-60Α1 και Μ-60Α3 επί κυβερνήσεως ΝΔ το 1990 όπου τότε ναι μεν τα άρματα παραχωρήθηκαν δωρεάν στον Ελληνικό Στρατό, πλην όμως δαπανήθηκαν τεράστια ποσά για την συντήρησή τους.
Τα τεθωρακισμένα ABRAMS προπαγανδίζονται ως τα υπερόπλα που έχουν απεμπλουτισμένο ουράνιο (Depleted Uranium) στην θωράκισή τους, κάτι που σημαίνει ότι προσφέρουν μία τεράστια πρόκληση επιχειρησιακής αξιοποίησης με ένα πρακτικά αδιάτρητο θώρακα, ακόμα και από τα πυρομαχικά με πυρήνα βολφραμίου -το DM63- που χρησιμοποιούν τα τουρκικά LEO2A4. Επίσης, είναι βέβαιο ότι θα παραληφθούν και κάποιες χιλιάδες βλήματα με πυρήνα DU, γεγονός που σημαίνει ότι το ισχυρότερο διατρητικό βλήμα του κόσμου θα υπηρετεί εφ’ εξής στον Ελληνικό Στρατό, δίνοντας του πολύτιμα εφόδια στον ελληνοτουρκικό ανταγωνισμό.
Υπάρχει όμως ένας ισχυρός αντίλογος που αναφέρεται στην χρήση αυτών των ημι-πυρηνικών όπλων και πυρομαχικών. Η αμερικανική εμπειρία από τη χρήση τους στον Πόλεμο του Κόλπου έχει καταδείξει ότι σε περίπτωση διάτρησής τους εκλύεται στην ατμόσφαιρα ραδιενέργεια η οποία προκαλεί αναπόφευκτα ζημιά στο περιβάλλον, σε εχθρούς και φίλους, συμπεριλαμβάνοντας και το στρατιωτικό προσωπικό.
Είναι μάλιστα χαρακτηριστικό το ότι οι αμερικανικές δυνάμεις φρόντιζαν να γράφουν με σπρέι πάνω στα άρματα που είχαν πληγεί «DU», ως προειδοποίηση, ώστε να μην τα προσεγγίζει το στρατιωτικό προσωπικό και κινδυνεύσει με σοβαρή μόλυνση. Μια μεθόδευση που ήταν απαραίτητη όταν ο Αμερικανικός Στρατός διαπίστωσε ότι οι απώλειες του από την χρήση απεμπλουτισμένου ουρανίου ήταν πολύ μεγαλύτερες συγκρινόμενες με τις απώλειες του από τη δράση του Ιρακινού στρατού
Συμπέρασμα: Διαμέσου της προσφοράς «δωρεάν» αμερικανικών τεθωρακισμένων-ΤΟΜΠ ουσιαστικά επιχειρείται μια επιστροφή στις αμερικανικές πολεμικές βιομηχανίες για την προμήθεια τεθωρακισμένων οχημάτων, γυρνώντας την πλάτη στη γερμανική βιομηχανία που είχε κυριαρχήσει από τη δεκαετία του 80’ με τα Leopard. Σύντομα, στο προσκήνιο θα έρθει η ανάγκη ομογενοποίησης των πολεμικών μέσων, εν προκειμένω των τεθωρακισμένων-ΤΟΜΠ, δίνοντας τη δυνατότητα στις αμερικανικές εταιρείες να διεκδικήσουν με σιγουριά, την νέα αγορά.
Το δωρεάν είναι εντελώς προσχηματικό. Οι αμερικανικές εταιρείες άμεσα διεκδικούν τεράστιες δουλειές αφού απαιτούνται σημαντικά κονδύλια που πρέπει να δαπανηθούν για τον εκσυγχρονισμό και τη συντήρηση των αμερικανικών αρμάτων. Τα προσφερόμενα άρματα μάχης Μ1Α1 κατά πάσα πιθανότητα βρίσκονται σε πολύ μειωμένη επιχειρησιακή κατάσταση και η επαναφορά τους σε αποδεκτά επιχειρησιακά επίπεδα θα απαιτήσει σημαντικό κόστος το οποίο δεν καλύπτεται από την Αμερικανική πλευρά, αλλά θα το επωμισθεί το ΥΠΕΘΑ.
Συχνά, το κόστος συντήρησης και εκσυγχρονισμού ξεπερνά το κόστος απόκτησης ενός προϊόντος. Αυτό αποκαλύπτεται και στην συγκεκριμένη περίπτωση αν συνυπολογίσουμε το σημαντικό κόστος που αναπόφευκτα θα απαιτηθεί για την επιχειρησιακή αξιοποίηση – συντήρηση των αρμάτων (προμήθεια απαραίτητων ανταλλακτικών, μηχανημάτων – ειδικών εργαλείων, εκπαίδευση προσωπικού, απόκτηση βιβλιογραφίας, δημιουργία αποθέματος ανταλλακτικών, δημιουργία απαραίτητης εργοστασιακής υποδομής σε προσωπικό – εγκαταστάσεις και μηχανήματα καθώς και μεταφορά και άδεια χρήσης της απαραίτητης τεχνογνωσίας), δεδομένου ότι τα Μ1Α1 είναι εξοπλισμένα με διαφορετικής φιλοσοφίας και τεχνολογίας κινητήρα, κιβώτιο ταχυτήτων, ερπύστρια – σύστημα ανάρτησης, Σύστημα Ελέγχου Πυρός – Σταθεροποίησης, καθώς και οπτικά – ηλεκτρονικά συστήματα. Σε ανάλυση επισημαίνονται τα εξής: «Ας μην ξεχνάμε ότι τα υπάρχοντα LEO 2 HEL, LEO2A4 και LEO 1A5 του ΕΣ έχουν μεγάλο βαθμό ομοιοτυπίας ανταλλακτικών, ειδικών εργαλείων, εξοπλισμό συντήρησης κλπ., η οποία δεν θα υπάρξει με την εισαγωγή των Μ1Α1 στο οπλοστάσιο του ΕΣ.
Σήμερα στις μονάδες Τεχνικού που υποστηρίζουν άρματα μάχης αλλά και στους τεθωρακισμένους σχηματισμούς – μονάδες, ακόμα και τα απλά εργαλεία που υπάρχουν είναι εργαλεία του μετρικού συστήματος (χιλιοστά) και όχι σε ίντσες πράγμα με ότι αυτή η κατάσταση συνεπάγεται. Η εισαγωγή ενός νέου για τον Ελληνικό Στρατό άρματος, νομοτελειακά θα επιφέρει κόστος το οποίο δεν συμπεριλαμβάνεται στην Αμερικανική πρόταση και φυσικά για την υλοποίηση όλων των παραπάνω θα χρειασθούν χρήματα τα οποία τελικό αποδέκτη θα έχουν Αμερικανικές εταιρείες. Οι ΗΠΑ αναμένουν λοιπόν, στην περίπτωση αποδοχής της πρότασής τους, την εν συνεχεία υπογραφή κερδοφόρων συμβολαίων για την συντήρηση, ανταλλακτικά, εγχειρίδια, εκπαίδευση, μεταφορά τεχνογνωσίας κλπ που θα είναι απολύτως απαραίτητα για την επιχειρησιακή αξιοποίηση των αρμάτων.
Τέλος, υπάρχει και μία άλλη σοβαρή διάσταση που πρέπει να διερευνηθεί: τα M1A1 Abrams, ενδέχεται να είναι «μολυσμένα» λόγω της χρήσης πυρομαχικών απεμπλουτισμένου ουρανίου! Δεν είναι τυχαίο ότι κατά την παρούσα χρονική περίοδο διενεργείται έρευνα στην περιοχή της Βασόρας όπου διαπιστώνεται αυξημένη θνησιμότητα στους ανθρώπους ιδιαίτερα νεαρότερης ηλικίας λόγω της χρήσης των παραπάνω πυρομαχικών.