Η δήλωση που έκανε ο Διευθύνων Σύμβουλος της Dassault Aviation, Έρικ Τράπιερ, πριν από λίγες ημέρες στο «Europe 1», με αφορμή την συμφωνία πώλησης 12 μαχητικών αεροσκαφών τύπου Rafale στη Σερβία προκάλεσε έντονη φημολογία, όπως ήταν αναμενόμενο, για το ποια χώρα θα κλείσει το επόμενο deal προμήθειας των «ριπών ανέμου» πριν το τέλος του 2024.
Μπορεί η Ινδία να είναι μια από τις χώρες με ιδιαίτερο ενδιαφέρον και κίνητρο για να αγοράσουν 26 προηγμένα μαχητικά αεροσκάφη στην έκδοση «Marine» για τις ανάγκες του ινδικού Πολεμικού Ναυτικού με φόντο την ένταξη του νέου αεροπλανοφόρου INS Vikrant, ωστόσο υπάρχουν άλλες χώρες που ενδιαφέρονται για τα Rafale F4, μετά την πρωτοβουλία των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων.
Τα σενάρια και οι φήμες
Δημοσίευμα του Army Recognition εξετάζει τα διάφορα σενάρια για τον επόμενο «πελάτη» της Dassault, στον οποίο αναφέρθηκε ο Διευθύνων Σύμβουλος της κατασκευάστριας εταιρείας, θέτοντας στο προσκήνιο την Κολομβία, το Ιράκ, το Μαρόκο, ακόμα και την Ελλάδα, για την διαμόρφωση των μαχητικών αεροσκαφών τύπου Rafale F4.
Η χώρα μας θα μπορούσε δυνητικά να κοιτάξει την προμήθεια νέων και υπερσύγχρονων γαλλικών μαχητικών όταν αποσυρθούν στο μέλλον τα Mirage 2000-5, ωστόσο ένα τέτοιο ενδεχόμενο δεν φαίνεται επί του παρόντος να έχει πολλές πιθανότητες να γίνει πραγματικότητα.
Από την άλλη, το Ιράκ έχει εκφράσει στο παρελθόν την επιθυμία του να αποκτήσει ένα σημαντικό αριθμό Rafale, όπως και η Κολομβία, η οποία όμως φαίνεται ότι τους τελευταίους μήνες στρέφεται προς την πιο οικονομικά προσιτή επιλογή των ελαφριών μαχητικών αεροσκαφών τύπου FA-50 από τη Νότια Κορέα.
Μια χώρα που θα μπορούσε να κάνει την «έκπληξη» είναι το Μαρόκο, το οποίο έχει αναθερμάνει τις σχέσεις του με την Γαλλία, έπειτα την συμφωνία για τα μαχητικά αεροσκάφη τύπου Mirage 2000-9 των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων σε συνδυασμό με την ανάγκη εκσυγχρονισμού του συνόλου του στόλου μαχητικών αεροσκαφών. Βέβαια, είναι αρκετά πιθανό ο πελάτης για τον οποίο μίλησε ο Έρικ Τράπιερ να είναι μια χώρα «πάσης υποψίας».
Τα χαρακτηριστικά του
Το Rafale F4 είναι η πιο προηγμένη έκδοση των γαλλικών «ριπών ανέμου» τα οποία έχουν την ικανότητα να αναπτύσσει μέγιστη ταχύτητα 1,8 Mach ενώ μπορεί να διατηρεί υπερηχητική ταχύτητα 1,7 Mach χωρίς μετάκαυση, ενισχύοντας την λειτουργική απόδοση των δύο κινητήρων turbofan τύπου Snecma M88-2. Είναι ιδιαίτερα ευέλικτα αεροσκάφη και μπορούν να φέρουν ένα ευρύ φάσμα πυρομαχικών, το οποίο ποικίλλει ανάλογα την αποστολή που καλείται να εκτελέσει.
Σταθερή παράμετρος είναι το εσωτερικό πυροβόλο των 30 χιλιοστών τύπου DEFA της γαλλικής εταιρείας Nexter, ενώ έχει ικανότητα εξοπλισμού με μέγιστο ωφέλιμο φορτίο έως και 9.500 κιλά, το οποίο μπορεί να αποτελείται από πυραύλους αέρος – αέρος, αέρος – εδάφους, αλλά και βόμβες συνολικού βάρους 3 τόνων.
Πρόκειται για ένα εξαιρετικό αεροσκάφος για αποστολές σε μεγάλα υψόμετρα και σε μεγάλες αποστάσεις και θα διαθέτει τεχνολογίες αιχμής για τη συνδεσιμότητα των μαχητικών μέσω προηγμένου λογισμικού και δορυφορικών επικοινωνιών. Επίσης θα διαθέτει το ενεργό ραντάρ ηλεκτρονικής σάρωσης RBE2, pod στόχευσης της Talios και σύστημα αυτοπροστασίας και ηλεκτρονικού πολέμου SPECTRA της Thales, το οποίο αποτρέπει αναδυόμενες απειλές και έχει ισχυρούς παρεμβολείς (jammers). Σημειώνεται ότι τον περασμένο Φεβρουάριο πραγματοποιήθηκε η πρώτη πτήση Rafale F4.1 σε άσκηση ετοιμότητας με απογείωση για «scramble».
Με πληροφορίες από: Army Recognition