Του Κώστα Αλατζά
Το λιγότερο 1,5 δις χρειάζεται να δαπανήσει η ελληνική κυβέρνηση προκειμένου να προχωρήσει στην αγορά τουλάχιστον 12 μαχητικών αεροσκαφών Rafale, 4ης και 5ης γενιάς, η οποία θα αποτελεί τμήμα της ελληνογαλλικής αμυντικής συμφωνίας που αναμένεται να κάνουν γνωστή την ερχόμενη εβδομάδα ο Κυριάκος Μητσοτάκης και ο Εμανουέλ Μακρόν. Ο Έλληνας πρωθυπουργός και ο Γάλλος Πρόεδρος θα συναντηθούν στη Γαλλία με αφορμή τη Διάσκεψη των επτά Μεσογειακών ή ευρωπαϊκών χωρών, που πραγματοποιείται στην Κορσική, στις 10 Σεπτεμβρίου.
Σύμφωνα με το ρεπορτάζ του OnAlert, ο τελικός αριθμός των γαλλικών αεροσκαφών, όπως και το συνολικό κόστος απόκτησης τους, δεν έχουν ακόμη καθοριστεί. Η Ελλάδα επιθυμεί να αποκτήσει συνολικά 18 Rafale, ωστόσο το μεγάλο κόστος, σε συνδυασμό με τον περιορισμένο δημοσιονομικό χώρο και την αβεβαιότητα για την πορεία της οικονομίας την εποχή του Covid 19, καθιστούν το εγχείρημα αρκετά δύσκολο. «Στο υπουργείο Οικονομικών γίνεται προσπάθεια να χωρέσουν οι απαιτούμενες πιστώσεις για την αγορά όχι μόνο των Rafale αλλά και την υλοποίηση των υπόλοιπων προγραμμάτων που αφορούν τα οπλικά συστήματα τα οποία ήδη διαθέτουν στο οπλοστάσιο τους οι Ένοπλες Δυνάμεις», επισημαίνει στο OnAlert αρμόδια κυβερνητική πηγή.
Ενδεικτικό του μεγάλου κόστους απόκτησης των Rafale είναι το συμβόλαιο που υπέγραψαν πριν μερικούς μήνες οι Ινδίες με τη γαλλική κατασκευάστρια εταιρία Dassault. Όπως γράφτηκε στον διεθνή τύπο, το κόστος προμήθειας συνολικά 36 αεροσκαφών, τελευταίας έκδοσης, εκτιμάται στα 3,3 δις ευρώ. 92 εκατομμύρια ευρώ έκαστο, χωρίς τον οπλισμό.
Εκτός του οικονομικού ζητήματος της αγοράς των Rafale, την κυβέρνηση απασχολεί και το θέμα του χρόνου που απαιτείται για να ενταχθούν τα γαλλικά αεροσκάφη στις τάξεις της Πολεμικής Αεροπορίας. Σύμφωνα με καλά πληροφορημένη πηγή, για την παράδοση των πρώτων αεροσκαφών, πιθανότατα τεσσάρων, χρειάζεται τουλάχιστον ένας χρόνος από τη υπογραφή της σύμβασης. Επιπλέον, είναι απαραίτητο και ένα διάστημα 6-8 μηνών για να προσαρμοστούν οι πιλότοι της Πολεμικής Αεροπορίας στο νέο υπέρ-όπλο.
Η εμβληματική αγορά των Rafale προκρίνεται από την ελληνική κυβέρνηση ως κίνηση αναγνώρισης της υποστήριξης της Γαλλίας και προσδοκώντας από το Παρίσι περεταίρω βοήθεια στην ελληνοτουρκική διένεξη.
Υποχωρεί το σενάριο των BELH@RRA
Στο ίδιο πλαίσιο εντάσσονται και οι διαβουλεύσεις του υπουργείου Εθνικής Άμυνας για την απόκτηση 2 φρεγατών BELH@RRA. Ωστόσο, η προμήθεια τους φαίνεται ότι αναβάλλεται όχι μόνο για οικονομικούς λόγους αλλά και εξαιτίας του μεγάλου χρονικού διαστήματος που απαιτείται για την ένταξή τους στο Πολεμικό Ναυτικό.
Όπως πληροφορείται το Οn Alert εξετάζονται από τη Γενική Διεύθυνση Αμυντικών Επενδύσεων (ΓΔΑΕΕ) και άλλες προτάσεις που προέρχονται από αμερικανικές, ολλανδικές και γερμανικές εταιρίες. Παράλληλα, στις προτεραιότητες παραμένει και ο εκσυγχρονισμός μέσης ζωής των φρεγατών MEKO. Στις προθέσεις της κυβέρνησης είναι να συνδυαστούν τα εξοπλιστικά προγράμματα του Πολεμικού Ναυτικού με την ενίσχυση της εγχώριας ναυπηγικής βιομηχανίας.
Η σύσκεψη στο Μαξίμου
Οι αμυντικές δαπάνες, η αγορά των Rafale και οι αλλαγές που επιφέρει στην κατανομή των πόρων για τα άλλα εξοπλιστικά προγράμματα, ιδίως του Πολεμικού Ναυτικού, που έχει καταρτίσει η μελέτη της Γενικής Διεύθυνσης Αμυντικών Επενδύσεων βάσει των αναγκών των Επιτελείων, βρέθηκαν στο επίκεντρο της χθεσινής σύσκεψης που είχε στο Μέγαρο Μαξίμου ο πρωθυπουργός με τον αρχηγό ΓΕΕΘΑ, Κωνσταντίνο Φλώρο.
Όπως πληροφορείται το OnAlert, o πρωθυπουργός ενημερώθηκε για τις προτεραιότητες του ΓΕΕΘΑ στους εξοπλισμούς. Στη σύσκεψη μετείχε και ο αρχηγός ΓΕΝ, Στυλιανός Πετράκης προκειμένου να εξετασθούν άλλες επιλογές απόκτησης πλοίων επιφανείας για το Πολεμικό Ναυτικό, αφού όπως όλα δείχνουν αναβάλλεται η προμήθεια των BELH@RRA.