*Του Κώστα Σαρικά
Όλες οι τελευταίες εξελίξεις στο εξοπλιστικό πρόγραμμα του Στόλου δείχνουν πλέον ότι το Πολεμικό Ναυτικό επιστρέφει στον αρχικό σχεδιασμό έπειτα από την αδυναμία εξεύρεσης ενδιάμεσης λύσης με μεταχειρισμένα πλοία είτε πρόκειται για τα αμερικανικά LCS είτε για άλλες Μονάδες Επιφανείας, οι οποίες βρέθηκαν στο στόχαστρο του Ναυτικού Επιτελείου, αλλά αποδείχθηκε ότι είτε δεν πωλούνται τουλάχιστον άμεσα – όπως οι ολλανδικές Karel Doorman – είτε δεν βρίσκονται σε κατάσταση που μπορούν να προσφέρουν λύσεις στο Στόλο – όπως οι Αυστραλιανές Anzac – και όχι επιπλέον προβλήματα.
Ανώτατη πηγή του υπουργείου Εθνικής Άμυνας απαντώντας σε ερώτηση του Onalert.gr ανέφερε ότι έως τώρα οι Αμερικανοί δεν έχουν απαντήσει επίσημα στο ελληνικό αίτημα για δωρεάν παραχώρηση επιχειρησιακών LCS, καθώς το Πολεμικό Ναυτικό έχει απορρίψει το ενδεχόμενο απόκτησης των παροπλισμένων προβληματικών πλοίων. Με δεδομένο πάντως ότι πάγια τακτική για το US Navy εδώ και πολλές δεκαετίες είναι να μην παραχωρεί επιχειρησιακά πολεμικά πλοία σε συμμαχικές χώρες, πόσο μάλλον δωρεάν όπως ζήτησε η Ελλάδα, θεωρείται σχεδόν βέβαιο ότι το ζήτημα LCS κλείνει τουλάχιστον σε αυτή τη χρονική συγκυρία.
Το γεγονός ότι ήδη βρίσκεται σε εξέλιξη το πρόγραμμα ναυπήγησης των τριών φρεγατών Belharra στα γαλλικά ναυπηγεία, με το Ναυτικό Επιτελείο να εμφανίζεται απόλυτα ικανοποιημένο από την πρόοδο των εργασιών, δίνει σαφές προβάδισμα στο ενδεχόμενο παραγγελίας και 4ης FDI, παρά το γεγονός ότι η δυνατότητα προαίρεσης της option για τέταρτη φρεγάτα, όπως προέβλεπε η σύμβαση, δεν υφίσταται εδώ και σχεδόν ένα χρόνο. Οι Γάλλοι πάντως δηλώνουν έτοιμοι αν τους ζητηθεί από την ελληνική πλευρά να διαπραγματευτούν στη λογική της άριστης σχέσης που έχει αναπτυχθεί αλλά και στο πλαίσιο της στρατιωτικής συνεργασίας σε ανώτατο πολιτικό επίπεδο.
Κανένας δεν μπορεί να γνωρίζει, όπως αναφέρθηκε χαρακτηριστικά στο Onalert.gr, τις σκέψεις του Κυριάκου Μητσοτάκη ή τις επαφές που έχει κάνει με τον πρόεδρο Μακρόν, όμως το βέβαιο είναι ότι ο Πρωθυπουργός έχει πλέον πλήρη εικόνα για την κατάσταση στο Πολεμικό Ναυτικό και για τα νέα δεδομένα στο ζήτημα απόκτησης μεταχειρισμένων LCS από τις ΗΠΑ. Σε κάθε περίπτωση έχει καταστήσει σαφές ότι το Ναυτικό Επιτελείο, το οποίο είναι άλλωστε και ο τελικός χρήστης, γνωρίζει τις δυνατότητες των πλοίων και θα δώσει το «πράσινο φως» για τις Μονάδες Επιφάνειας που επιθυμεί να αποκτήσει.
Πέρα όμως από το ενδεχόμενο απόκτησης και 4ης φρεγάτας Belhara, στο «κάδρο» πλέον φαίνεται ότι επανέρχεται και το πρόγραμμα ναυπήγησης καινούργιων κορβετών, σύμφωνα με την αρχική πρόταση που είχε κάνει το Ναυτικό Επιτελείο προ τετραετίας. Στη λογική απόκτησης περισσότερων καινούργιων πλοίων με χαμηλότερο κόστος σε σχέση με τις φρεγάτες αλλά με αξιόλογες δυνατότητες προσαρμοσμένες στις ανάγκες του Πολεμικού Ναυτικού.
Στις προτεραιότητες παραμένει το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των τεσσάρων φρεγατών MEKO κλάσης «ΥΔΡΑ», το οποίο αποδεικνύεται ότι αποτελεί μια εξαιρετικά πολύπλοκη «εξίσωση». Καθώς σε καμία περίπτωση το κόστος δεν μπορεί να ξεπεράσει τα 800 εκ ευρώ, όπως τονίζεται τόσο από την πολιτική ηγεσία όσο και από το Ναυτικό Επιτελείο. Με το Πολεμικό Ναυτικό να περιμένει τις τελικές προτάσεις της κοινοπραξίας TKMS – Τhales Nederlands εντός των επόμενων εβδομάδων.
Την ίδια ώρα είναι δεδομένη η απόφαση της Αθήνας αλλά και του Πολεμικού Ναυτικού για συμμετοχή στο αμερικανικό πρόγραμμα Constellation – ήδη εγκρίθηκε από το ΣΑΓΕ και προχωρά για έγκριση και από το ΚΥΣΕΑ – το οποίο όμως αναφέρεται στο απώτερο μέλλον και σε βάθος δεκαετίας.