*Του Κώστα Σαρικά
Η ενίσχυση του τομέα της Έρευνας και Διάσωσης με προσπάθεια να διατηρηθεί ζωντανός ο στόλος των αξιόπιστων Super Puma, την ώρα που ήδη βρίσκονται στην τελική ευθεία οι διαδικασίες απόκτησης των καινούργιων ελικοπτέρων AW-139, αποτελεί μια από τις κορυφαίες προτεραιότητες της νέας ηγεσίας της Πολεμικής Αεροπορίας.
Η ταχύτερη υλοποίηση της σύμβασης υποστήριξης των καθηλωμένων Super Puma με ταυτόχρονη ολοκλήρωση των διαπραγματεύσεων για αγορά 14 καινούργιων ελικοπτέρων AW-139 βρίσκεται στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος του Αεροπορικού Επιτελείου με τις διαδικασίες να «τρέχουν» ταυτόχρονα.
Ο αριθμός των διαθέσιμων Super Puma τα τελευταία χρόνια έχει καθηλωθεί σε ανησυχητικά επίπεδα με αποτέλεσμα σε αρκετές περιπτώσεις να μετακινείται ελικόπτερο από τα νησιά του ανατολικού Αιγαίου προς την ηπειρωτική χώρα σε καταστάσεις άμεσης ανάγκης. Ενώ την ίδια ώρα, πέρα από τη συντήρηση έντονο είναι το πρόβλημα εξεύρεσης ανταλλακτικών για τα work horse ελικόπτερα, τα οποία για τρεις δεκαετίες έχουν προσφέρει τα μέγιστα καλύπτοντας όχι μόνο ανάγκες Έρευνας-Διάσωσης, αλλά ένα ευρύτερο πλαίσιο αποστολών.
Στόχος είναι εντός του 2024, o αριθμός των διαθέσιμων Super Puma να φτάσει ακόμα και τα έξι, καθώς ήδη έχουν αρχίσει οι εργασίες συντήρησης του πέμπτου ελικοπτέρου στις εγκαταστάσεις της αναδόχου εταιρείας. Συνολικά δώδεκα ελικόπτερα Super Puma διαθέτει η 384 Μοίρα Έρευνας-Διάσωσης με έδρα την 112 Πτέρυγα Μάχης στην Ελευσίνα και από αυτά δεν έχουν πετάξει παραπάνω από τέσσερα τα τελευταία χρόνια.
Η έλλειψη ανταλλακτικών σε καίρια συστήματα όπως στα ηλεκτρονικά, στο ραντάρ και στις θερμικές κάμερες αποτελεί «πληγή» για τα ελικόπτερα με μηδενικό δείκτη ατυχημάτων, ενώ έχουν εκτελέσει εκατοντάδες αποστολές υψηλής δυσκολίας σε κάθε γωνιά της χώρας και κυρίως στα νησιά του Αρχιπελάγους με αφετηρία τις Βάσεις τους σε Ρόδο, Χίο και Λήμνο. Αποστολές, τις οποίες σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να αναλάβουν τα γερασμένα AB-205, τα οποία άλλωστε δεν έχουν τη δυνατότητα να πετάξουν νύχτα πόσο μάλλον κάτω από αντίξοες καιρικές συνθήκες.
Όπως εκτιμάται πάντως από το Αεροπορικό Επιτελείο, θεωρείται αδύνατο η «οροφή» των διαθέσιμων Super Puma να ξεπεράσει τα έξι, τουλάχιστον με τα έως τώρα δεδομένα, ενώ εξαιρετικά δύσκολο εκτιμάται ότι είναι η επαναφορά σε πτήσιμη κατάσταση των υπόλοιπων καθηλωμένων για αρκετά χρόνια ελικοπτέρων στις εγκαταστάσεις της ΕΑΒ στην Τανάγρα. Έτσι, ως εφικτός στόχος θεωρείται η διατήρηση σε διαθεσιμότητα έξι ελικοπτέρων τα οποία θα μπορούν να καλύπτουν τις ανάγκες σε αποστολές Έρευνας-Διάσωσης έως την απόκτηση των 14 καινούργιων ελικοπτέρων AW-139, τα οποία έχει επιλέξει η Πολεμική Αεροπορία.
H απόκτηση των ιταλικών «Best Seller» δεν συνεπάγεται και απόσυρση των Super Puma όπως τονίζουν Αεροπορικές πηγές. Κάθε άλλο μάλιστα, καθώς τα Super Puma θα κερδίσουν ώρες και θα μπορούν να προσφέρουν για αρκετά ακόμη χρόνια σε μια σειρά από αποστολές.
Όπως έχει ήδη αναφέρει το Onalert.gr, ο φάκελος ο οποίος αφορά τα ιταλικά AW-139 βρίσκεται ήδη στα χέρια της αρμόδιας για τα εξοπλιστικά ΓΔΑΕΕ προκειμένου να ολοκληρωθούν οι διαπραγματεύσεις με την κατασκευάστρια εταιρεία ενώ η συμφωνία θα είναι διακρατική. Τρία ακόμη καινούργια ελικόπτερα AW-139 αναμένεται να αποκτήσει το επόμενο διάστημα και η Πολιτική Προστασία.