Η υπόθεση των NH-90 στοίχισε έναν Α/ΓΕΣ. Ο ΥΕΘΑ Πάνος Καμμένος είχε συγκρουστεί με τον στρατηγό Χρίστο Μανωλά όταν εκείνος ήταν Α/ΓΕΣ για την παραλαβή των ελικοπτέρων που “χρωστά” η Eurocopter. Η διαφωνία δεν είχε να κάνει με την ουσία του θέματος που ήταν η κακή σύμβαση που είχαμε υπογράψει. Οι διαφορετικές απόψεις Καμμένου και Μανωλά εντοπίζονταν στον τρόπο με τον οποίο θα έπρεπε να γίνει διαχείριση του θέματος.
Ο Πάνος Καμμένος εμφανιζόταν ανένδοτος στην παραλαβή των ελικοπτέρων , ενώ ο Μανωλάς πρότεινε να έρθουν τα ελικόπτερα στην Ελλάδα και τότε να αρχίσει το “κυνηγητό” των Γάλλων . Ο Μανωλάς αποστρατεύθηκε κυρίως γι΄ αυτή τη διαφωνία.
Τωρα φαίνεται ότι τα πράγματα έχουν αλλάξει και η αποστρατεία Μανωλά έγινε…τσάμπα. Σε επαφή που έγινε προχθές μεταξύ των κατασκευαστών και αξιωματούχων του ΥΠΕΘΑ, αποφασίστηκε η παραλαβή των ελικοπτέρων! Δεν μπορούσε να γίνει κι αλλιώς αφού οι Γάλλοι απαιτούσαν πολλά λεφτά για το …πάρκινγκ των ελικοπτέρων. Το ερώτημα είναι τι θα γίνει με την σύμβαση. Κανείς δεν μπορεί να πει αφού οι όποιες συζητήσεις θα αρχίσουν μετά από την παραλαβή του ελικοπτέρου.
Το θέμα είναι ότι και σ΄ αυτή τη περίπτωση χάθηκαν κάποιοι μήνες για να καταλήξουμε τελικά σ΄ αυτό που το ΓΕΣ πρότεινε από την αρχή. Ελπίζουμε ότι τουλάχιστον θα έχουμε θετική εξέλιξη σ΄ ότι μπορούμε να διεκδικήσουμε από τους Γάλλους.
Εκτός αν μετά από την υποστήριξη Ολάντ στην διαπραγμάτευση των Βρυξελλών έχουμε “πολιτική απόφαση” για όσα θέματα έχουν ανοιχτά οι Γάλλοι με την Ελλάδα σε επίπεδο εξοπλισμών. Δεν είναι και τόσο πιθανή αυτή η εκδοχή αλλά δεν μπορεί και να αποκλειστεί.
Η ιστορία των NH-90
Η ευρωπαϊκή κοινοπραξία δέχθηκε παραγγελίες από πολλές χώρες για το ΝΗ-90 χωρίς ακόμα να το έχει αναπτύξει πλήρως – μονο πρότυπα.Εξ αυτού η κοινοπραξία NHI / Eurocopter κατέστη εκπρόθεσμη να παραδώσει στους συμφωνηθέντες χρόνους, αλλά και να μην έχει δυνατότητα πλήρους ανταπόκρισης στις προδιαγραφές των διαφόρων διαμορφώσεων που είχε συμφωνήσει, συμβατικά, με κάθε χώρα.Αυτό ίσχυσε και για την Ελλάδα και για αρκετές άλλες χώρες. Άρχισαν σκληρές διαπραγματεύσεις ( από όλες τις χώρες), τροποποιήσεις των συμβάσεων κλπ. Όσον αφορά την Ελλάδα- και αφήνοντας το σκέλος της εν τω μεταξύ δικαστικής έρευνας για ενδεχόμενα σκάνδαλα διαφάνειας κλπ- πέτυχε το 2010 συμφωνία οριστικού χρονοδιαγράμματος παραδόσεων αλλά και μια έκπτωση τιμής περί τα 105 -110 εκατομμύρια ευρώ για τις μέχρι τότε καθυστερήσεις .