Στις ρωσικές Ενοπλες Δυνάμεις, και ειδικά στο Μηχανικό, δόθηκαν πέντε μοναδικής επινόησης μηχανήματα για την κατασκευή ειδικών έργων, που διευκολύνουν την ευκινησία των στρατευμάτων και ισχυροποιούν την αμυντική θωράκιση της χώρας.
Το Όπλο του Μηχανικού (ΜΧ), αποτελεί κλάδο του Στρατού Ξηράς που έχει σαν κύριο σκοπό την υποστήριξη μάχης των στρατιωτικών σχηματισμών σε πολεμικές επιχειρήσεις. Στο θέατρο των επιχειρήσεων, αποστολή του είναι να «ανοίγει το δρόμο», διευκολύνοντας την ταχεία ανάπτυξη των υπόλοιπων μάχιμων μονάδων. Σε καιρό ειρήνης, το Μηχανικό βοηθάει σε περιπτώσεις εκτάκτων καταστάσεων στην αποκατάσταση των ζημιών σε κατεστραμμένες εγκαταστάσεις και περιοχές. Ιδού, λοιπόν, πέντε από τα πιο ασυνήθιστα μηχανοκίνητα μέσα του ρωσικού Μηχανικού που μπορούν να χρησιμοποιηθούν τόσο σε περίοδο πολέμου, όσο και ειρήνης.
Ο προωθητής γαιών IMR
Τα σύγχρονα χωματουργικά μηχανήματα του ρωσικού Μηχανικού μπορούν να διανοίξουν δρόμο οπουδήποτε χρειαστεί. Ο συγκεκριμένος τύπος προωθητή γαιών (ΙΜR) του ρωσικού ΜΧ, κατασκευάστηκε στην πλατφόρμα του τανκ Τ-72 ή του Τ-90, έχει μήκος εννέα μέτρα και είναι εξοπλισμένος με λεπίδα προώθησης, τηλεσκοπική κεραία και με μια σειρά από βάσεις για τοποθετήσεις συστημάτων διαφόρων χρήσεων και σκοπού.
Το ΙΜR, δεν φοβάται ούτε τα ναρκοπέδια, ούτε τη ραδιενεργή ακτινοβολία. Έχει διμελές πλήρωμα, που μπορεί να «ζήσει» αυτόνομα στο εσωτερικό του μηχανήματος μέχρι και τρεις ημέρες. Η καμπίνα διαθέτει όλα τα κομφόρ: Οι χειριστές του μηχανήματος μπορούν να βράσουν νερό και να ζεστάνουν το φαγητό τους μέσα στο χώρο διακυβέρνησης του οχήματος. Οι σχεδιαστές έχουν προβλέψει ακόμα και τουαλέτα για το προσωπικό.
Σε ανώμαλο έδαφος, ο ΙΜR μπορεί να διανοίξει δρόμο μήκους 12 χιλιομέτρων με ταχύτητα 5-8 Km/h. Μέσα σε κατάφυτα δάση με πυκνή βλάστηση, το μηχάνημα μπορεί να κινηθεί με ρυθμό 300-400 μέτρων την ώρα. Ο προωθητής γαιών ΙΜR απέδειξε με τον πιο επαγγελματικό τρόπο τις επιχειρησιακές του δυνατότητες στο Τσέρνομπιλ, κάνοντας εκκαθαριστικές εργασίες στον ομώνυμο πυρηνικό σταθμό από τις πρώτες κιόλας ημέρες μετά το καταστροφικό ατύχημα. Ήταν το μόνο μηχάνημα που μπορούσε να δουλέψει πολύ κοντά στον πυρηνικό αντιδραστήρα.
Αυτοκινούμενο όχημα UR-77 – «Ιπτάμενος Δράκος»
Το αυτοκινούμενο όχημα UR-77 έχει σχεδιαστεί σαν σύστημα αποστολών αντιναρκοπολέμου (σύστημα διάσπασης – άρσης ναρκοπεδίου). Οι ειδικοί το θεωρούν σαν ένα τα καλύτερα μέσα εκκαθάρισης και διαπέρασης ναρκοπεδίων. Το μηχάνημα φέρει δύο πυραυλικά βλήματα με πάνω από 700 κιλά πλαστικών εκρηκτικών το καθένα, που μπορούν καθαρίσουν από νάρκες ένα διάδρομο μήκους 90 μέτρων. Εκτοξεύοντας στην επιθυμητή περιοχή το βλήμα, η έκρηξη των πυρομαχικών ενεργοποιεί τις στοιβαγμένες στο ναρκοπέδιο αντιαρματικές νάρκες, εξασφαλίζοντας ένα διάδρομο πλάτους περίπου έξι μέτρων.
Το μυθικό παρατσούκλι του, το σύγχρονο μηχάνημα το πήρε από το ασυνήθιστο θέαμα που προκαλούν τα πυραυλικά βλήματα, που πετώντας με «βρυχηθμούς» πάνω από τη γη αφήνουν πίσω τους να εκτείνεται μια μεγάλη και ελικοειδής «αλυσίδα εκρηκτικών», που μοιάζει με «ουρά δράκου».
Στο ρωσικό Μηχανικό υπηρετεί και ο ανταγωνιστής του «ιπτάμενου δράκου». Το ερπυστριοφόρο όχημα ναρκοθέτησης τρίτης γενιάς (GMZ-3), είναι σε θέση να τοποθετήσει νάρκες με ταχύτητα μερικών χιλιομέτρων την ώρα. Το GMZ-3, μπορεί να λειτουργεί το ίδιο αποτελεσματικά ακόμα και εν μέσω μαχών. Ο εξοπλισμός πλοήγησης που έχει τοποθετηθεί στις πιο σύγχρονες εκδόσεις του οχήματος, επιτρέπει την καταγραφή των ακριβών συντεταγμένων κάθε μιας νάρκης. Παράγοντας που απλουστεύει σε μεγάλο βαθμό το έργο της χαρτογράφησης και οριοθέτησης των ναρκοπεδίων.
Το πλήρωμα πρέπει μόνο να επιλέξει τον «βηματισμό» τοποθέτησης των ναρκών και ο μηχανισμός θα τις στείλει με τον επιλεγμένο ρυθμό στον μεταφορέα. Στην αμέσως επόμενη φάση –μετά την τοποθέτηση- μια ειδική συσκευή θα τις «παγιδεύσει». Το ναρκοπέδιο είναι πλέον επιχειρησιακά έτοιμο.
Πενήντα λεπτά της ώρας. Αυτός είναι ο μέγιστος χρόνος που απαιτείται για την ανάπτυξη της μηχανοποιημένης γέφυρας βαρέως τύπου, από την οποία μπορούν να περάσουν χωρίς δυσκολία ακόμα και βαρέα τεθωρακισμένα. Το κάθε συγκρότημα TMM-6 έχει σχεδιαστεί για τη μεταφορά γέφυρας 6 τμημάτων των 17 μέτρων, συνολικού μήκους 102 μέτρων, που μπορεί να αναπτυχθεί δημιουργώντας είτε έξη 17μετρες διαβάσεις, είτε τρεις γέφυρες μήκους 34 μέτρων η καθεμιά, είτε μια ενιαία γέφυρα των 100 μέτρων. Στον αυτοκινητόδρομο, το όχημα μπορεί να μετακινηθεί σε μια απόσταση 1.100 χιλιομέτρων χωρίς ανεφοδιασμό, με μέγιστη ταχύτητα 70 km/h.
Ο εκσκαφέας TMK-2 είναι ένα ακούραστο μηχάνημα που σε μία ώρα μπορεί να ανοίξει ορύγματα και τάφρους μήκους 700 μέτρων και βάθους 1,5 μέτρων. Πρόσθετα συστήματα, προσαρμογείς και βραχίονες, επιτρέπουν τη χρήση του οχήματος για έργα πολιτικού μηχανικού, όπως για παράδειγμα, επιχωματώσεις ή εκσκαφές τάφρων, θεμελίων κ.ά. Με την τοποθέτηση ειδικού πρόσθετου εξοπλισμού, οTMK-2 μπορεί να βοηθήσει στη συντήρηση δρόμων ή και να λειτουργήσει σαν εκχιονιστικό μηχάνημα.
Οι ειδικοί επιβεβαιώνουν ότι ο εκσκαφέας TMK-2 είναι εύκολος στη λειτουργία και αρκετά ευέλικτος στην κίνηση του, χαρακτηριστικά που καθιστούν το μηχάνημα απαραίτητο τόσο για τη δημιουργία χαρακωμάτων και τάφρων, όσο και για την τοποθέτηση σωλήνων και αγωγών εντός εδάφους ή ακόμα και για την κατασκευή αποστραγγιστικών έργων.
Το πρωτότυπο άρθρο βρίσκεται στην ηλεκτρονική διεύθυνση: www.rg.ru
ΠΗΓΗ: Η Ρωσία Τώρα