*Του Κώστα Σαρικά
Ένα φιλόδοξο αλλά και ταυτόχρονα ρεαλιστικό σχέδιο για την «ανάσταση» του στόλου των μεταφορικών αεροσκαφών επεξεργάζεται το Αεροπορικό Επιτελείο με στόχο να λύσει για την επόμενη δεκαετία το πρόβλημα στις διαθεσιμότητες, το οποίο ταλανίζει τα τελευταία χρόνια την Πολεμική Αεροπορία.
Η ταχύτητα με την οποία υλοποιείται το πρόγραμμα υποστήριξης διάρκειας τεσσάρων ετών των έξι από τα οκτώ συνολικά C-27J με τα αποτελέσματα να είναι ήδη ορατά αποτελεί, όπως φαίνεται την «πυξίδα» δείχνει το δρόμο για τα επόμενα βήματα. Εντός του 2024, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της ΗΑF, θα είναι επιχειρησιακά και διαθέσιμα και τα έξι μεταφορικά αεροσκάφη, καθώς η FOS «τρέχει» εντός χρονοδιαγράμματος. Πρόκειται για το πρόγραμμα υποστήριξης για την τετραετία 2022-2026, το οποίο υπεγράφη μεταξύ της Πολεμικής Αεροπορίας και της κατασκευάστριας εταιρείας Leonardo συνολικού κόστους 56 εκατομμυρίων ευρώ.
Όμως, ήδη στο τραπέζι του Αεροπορικού Επιτελείου βρίσκεται μια νέα πρόταση της Ιταλικής εταιρείας η οποία πλέον περιλαμβάνει και τα υπόλοιπα δύο αεροσκάφη C-27J της 354 Μοίρας Τακτικών Μεταφορών «Spartan», τα οποία έμειναν έξω από το πρόγραμμα υποστήριξης. Πρόκειται για «κανιβαλισμένα» μεταφορικά που βρίσκονται καθηλωμένα σε μη πτήσιμη κατάσταση για αρκετά χρόνια. Το προτεινόμενο πρόγραμμα υποστήριξης και των οκτώ πλέον C-27J, τα οποία συνολικά διαθέτει η Πολεμική Αεροπορία αφορά την επταετία 2026-2033 συνολικού κόστους 295 εκατομμυρίων ευρώ.
Περιλαμβάνει την «ανάσταση» των δύο παροπλισμένων αεροσκαφών και την συντήρηση των υπολοίπων έξι αλλά και την αντικατάσταση όλων των ηλεκτρονικών συστημάτων avionics και των οκτώ αεροσκαφών καθώς ήδη τα avionics τα οποία διαθέτουν δεν υποστηρίζονται. Σχεδόν όλες οι χώρες οι οποίες διαθέτουν στη «φαρέτρα» τους C-27, μεταξύ των οποίων και οι HΠΑ, αλλά και οι κατασκευαστές Ιταλοί έχουν ήδη αρχίσει την αντικατάσταση των avionics στα αεροσκάφη τους.
Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα της πρότασης, παρά τα σοβαρά προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα δύο παροπλισμένα C-27J, μέσα σε πολύ γρήγορο χρόνο μπορούν να επανέλθουν σε πτήσιμη κατάσταση. Όλες οι εργασίες θα πραγματοποιηθούν στο ΚΕΑ στην Ελευσίνα με το πρώτο αεροσκάφος να πετά ξανά σε 18 μήνες και το δεύτερο σε 14 από την ημέρα που θα αρχίσουν οι εργασίες. Η πρόταση αναφέρει ότι εντός της επταετίας και τα οκτώ αεροσκάφη θα συντηρούνται ώστε οι διαθεσιμότητα να ξεπερνά σταθερά το 75% δηλαδή τουλάχιστον έξι C-27J θα είναι ανά πάσα στιγμή διαθέσιμα για τις αποστολές της Πολεμικής Αεροπορίας.
Ανάλογη τακτική φαίνεται ότι θα εξετάζεται από το Αεροπορικό Επιτελείο και για την αναγέννηση του στόλου των μεγαλύτερων C-130, τα οποία άλλωστε αποτελούν τα κύρια μεταφορικά εδώ και δεκαετίες αεροσκάφη της Πολεμικής Αεροπορίας. Και ενώ τα διαθέσιμα C-130H είναι ήδη τρία έπειτα από την παράδοση του «948» μεταφορικού από την ΕΑΒ, η HAF και η 356 Μοίρα Τακτικών Μεταφορών «ΗΡΑΚΛΗΣ» περιμένουν ακόμη τέσσερα. Δύο από το εργοστάσιο της ΕΑΒ στην Τανάγρα και ακόμη δύο από την Πορτογαλία και τις εγκαταστάσεις συντήρησης του ΝΑΤΟ NSPA.
Σύμφωνα με πληροφορίες του Onalert.gr, το ΓΕΑ σχεδιάζει να προχωρήσει σε διαγωνισμό για την συντήρηση πέντε ακόμη C-130, τα οποία παραμένουν παροπλισμένα στις εγκαταστάσεις της ΕΑΒ. Στόχος είναι τα επόμενα χρόνια τα διαθέσιμα C-130 και C-27 να βρίσκονται πάντα σε διψήφιο αριθμό.