«Οι ΗΠΑ δεν κατέχουν πλέον σαφή τεχνολογική υπεροχή στην περιοχή καθώς η Κίνα εξελίσσεται σε υπερδύναμη και στον τομέα της επιστήμης και τεχνολογίας» υποστηρίζει η Elsa Kania, αναλύτρια του Center for a New American Security, ενός think tank με έδρα την Ουάσιγκτον.
Μάλιστα σε στρατιωτικό επίπεδο ίσως και να ξεπερνά τις Ηνωμένες Πολιτείες σε ορισμένους τομείς, επισημαίνει. Αν και μια ανοιχτή αναμέτρηση Κίνας-ΗΠΑ είναι για πολλούς λόγους απίθανη, τονίζουν ειδικοί, το Πεκίνο επιδεικνύει προόδους που πολλοί πιστεύουν ότι δικαιολογούν την συγκρατημένη αυταρέσκεια του Κόκκινου Δράκου. Τα επιτεύγματα που επιτρέπουν στη Κίνα να διεκδικήσει τον επαναπροσδιορισμό της θέσης της στην διεθνή γεωπολιτική σκακιέρα είναι, σύμφωνα με τους ειδικούς, τα εξής:
Το ηλεκτρομαγνητικό πυροβόλο (electromagnetic railgun) που εντοπίσθηκε πρόσφατα επί αποβατικού πλοίου κλάσης Type 072III, εάν είναι επιχειρησιακό, τότε πρόκειται για αληθινό game changer, επισημαίνουν αμυντικοί εμπειρογνώμονες. Τα όπλα του τύπου αυτού χρησιμοποιούν ισχυρά ηλεκτρομαγνητικά πεδία αντί εκρηκτικής ύλης για την προώθηση βλημάτων με ταχύτητα επτά φορές αυτήν του ήχου σε ακτίνα έως και 100 ναυτ. μιλίων –εμβέλεια που μέχρι σήμερα επιτυγχάνεται μόνο με πυραύλους καθώς το μέγιστο βεληνεκές των συμβατικών πυρομαχικών φθάνει τα 10-20 ναυτικά μίλια.
Παρόμοια τεχνολογία έχουν δοκιμάσει και οι ΗΠΑ αλλά όχι στην θάλασσα. Τα ηλεκτρομαγνητικά πυροβόλα αναμένεται να εξοπλίσουν την μελλοντική κλάση αντιτορπιλλικών του Ναυτικού του Λαϊκού Απελευθερωτικού Στρατού κάνοντας την διαφορά στις θαλάσσιες περιοχές που συγκεντρώνουν το ενδιαφέρον του Πεκίνου.
Πολεμικά πλοία νέας γενιάς θα αποτελέσουν την αιχμή της λόγχης στις κινεζικές διεκδικήσεις στην πλούσια σε ενεργειακούς πόρους Νότια Σινική Θάλασσα. Η Κίνα έχει επενδύσει χρόνο και χρήμα στην περιοχή, χτίζοντας ένα εντυπωσιακό δίκτυο νησιών-φρουρίων πάνω σε βραχονησίδες και κοραλλιογενείς υφάλους για να υποστηρίξει de facto αυτές τις διεκδικήσεις.
Στο πλαίσιο αυτό, η ανάπτυξη της κλάσης Type 055, του πλέον σύγχρονου τύπου πολεμικού σκάφους του κινεζικού Ναυτικού, μόνο σύμπτωση δεν είναι. Το 12.000 τόννων stealth αντιτορπιλλικό κατευθυνομένων βλημάτων, γνωστό στην Δύση με την κωδική ονομασία «Renhai», αναμένεται σύμφωνα με εκτιμήσεις του ΝΑΤΟ να καταστεί πλήρως επιχειρησιακό εντός του τρέχοντος έτους.
Θα είναι η πρώτη φορά που το Ναυτικό του Λαϊκού Απελευθερωτικού Στρατού της Κίνας θα διαθέτει πολεμικό πλοίο αυτού του εκτοπίσματος. Συγκριτικά αναφέρεται ότι η τελευταία έκδοση των αμερικανικών αντιτορπιλλικών κλάσης Arleigh Burke έχει εκτόπισμα 9,800 τόννων, η νοτιοκορεατική κλάση Sejong έχει 11.000 τόννους και η ιαπωνική Atago 10.000 τόννους. Τα αντιτορπιλλικά του Τύπου 055 διαθέτουν περισσότερη ισχύ πυρός, μεγαλύτερες δυνατότητες συλλογής πληροφοριών και έγκαιρης προειδοποίησης και ικανότητα να εκτελούν αποστολές ανθυποβρυχιακού πολέμου, αντιαεροπορικής και αντιπυραυλικής άμυνας σε μεγαλύτερη ακτίνα, καθιστάμενα ιδανικά για τις μελλοντικές Ομάδες Μάχης των κινεζικών αεροπλανοφόρων.
Η νέα κλάση αεροπλανοφόρου εκτοπίσματος 80.000 τόννων (Type 002) δείχνει ότι η Κίνα όχι μόνο στοχεύει να καταστεί ποντοπόρος ναυτική δύναμη αλλά και ότι μαθαίνει γρήγορα. Το πρώτο της αεροπλανοφόρο, το Liaoning, ένα πρώην σοβιετικό αεροπλανοφόρο που αποκτήθηκε με σχεδόν μυθιστορηματικό τρόπο, ήτα απλώς η αρχή. Το δεύτερο (Type 001A) 65.000 τόννων ήταν εγχώριας ναυπήγησης, ενσωματώνοντας βελτιώσεις βασισμένες στα διδάγματα από την «εκπαιδευτική» χρήση του Liaoning και δυνατότητα μεταφοράς 35 αεροσκαφών και ελικοπτέρων έναντι των μόλις 24 του πρώτου.
Ο Τύπος 002 θα μεταφέρει περισσότερα από 40 αεροσκάφη και ελικόπτερα ενώ πιστεύεται πως θα εφοδιαστεί με ηλεκτρομαγνητικούς καταπέλτες που θα επιτρέπουν ταχύτερες απονηώσεις και ανακτήσεις αεροσκαφών εν σχέσει με τους «παραδοσιακούς» καταπέλτες ατμού και τα καταστρώματα με ανυψωμένο άκρο τύπου ski-jump. Σύμφωνα με κινεζικές πηγές, οι τεχνολογικές εξελίξεις στο σύστημα πρόωσης του αεροπλανοφόρου κλάσης Type 002 καθιστούν εφικτή την χρήση CATOBAR (Catapult Assisted Take-Off But Arrested Recovery) παρόμοιου με το EMALS (Electromagnetic Aircraft Launch System) του αμερικανικού Ναυτικού καθώς και «ενεργοβόρων» οπλικών συστημάτων χωρίς να χρειαστεί η προσφυγή στην πυρηνική ενέργεια.
Κινέζοι αναλυτές προβλέπουν ότι οι στρατηγικοί στόχοι του Πεκίνου θα απαιτήσουν τέσσερεις με πέντε Ομάδες Μάχης αεροπλανοφόρων. Η παγκόσμια προβολή ισχύος από τις ΗΠΑ απαιτεί 10-11 Ομάδες Κρούσης αεροπλανοφόρων, όμως οι κινεζικοί στόχοι είναι πιο συγκεκριμένοι.
Προηγμένα μαχητικά όπως το Chengdu J-20, το πρώτο κινεζικό stealth, σπάνε το μονοπώλιο μαχητικών της κατηγορίας αυτής που απολάμβαναν οι ΗΠΑ και οι σύμμαχοί τους στην περιοχή της Ασίας-Ειρηνικού. Θεωρούμενο ως η κινεζική απάντηση στα αμερικανικά F-22 και F-35, το J-20 είναι ένα μαχητικό 5ης γενεάς ικανό να αντιμετωπίζει στόχους σε ακτίνα 120 μιλίων και να εξαπολύει πλήγματα ακριβείας.
Οι εμφανείς ομοιότητες κινεζικών και αμερικανικών μαχητικών μόνο τυχαίες δεν είναι. Οι Αμερικανοί έχουν κατηγορήσει τους Κινέζους για hacking και κλοπή τεχνολογίας αιχμής και όπως επισημαίνουν ειδικοί, αυτό επέτρεψε στο Πεκίνο να περάσει στο επόμενο τεχνολογικό επίπεδο. Απτόητη, η Κίνα αναπτύσσει ήδη το δεύτερο stealth μαχητικό της, το Shenyang J-31, το οποίο ενδεχομένως θα εξοπλίσει τα νέα κινεζικά αεροπλανοφόρα, διεκδικώντας παράλληλα μια θέση στην διεθνή αγορά.
Το AG600 Kunlong, το μεγαλύτερο αμφίβιο αεροσκάφος του κόσμου σε παραγωγή, είναι ένα ακόμη «εργαλείο» του Πεκίνου στην Νότια Σινική Θάλασσα καθώς σχεδιάσθηκε ως αεροσκάφος ναυτικής συνεργασίας/αεροναυαγοσωστικό, ωστόσο με εμβέλεια 2.800 μιλίων μπορεί να παίξει σημαντικό ρόλο στην περιοχή. Επίσης, η Κίνα βελτιώνει το μεταγωγικό Υ-20 αντικαθιστώντας τους ρωσικούς κινητήρες του με αντίστοιχους εγχώριας κατασκευής. Διαθέτοντας μεταφορική ικανότητα 70 τόννων, ο τύπος θα μπορούσε να υποστηρίξει την μεταφορά των μεγάλων κινεζικών πυραύλων.
Ηypersonic glide vehicles: Οι κεφαλές αυτές διαφέρουν από τις αντίστοιχες των συνηθισμένων βαλλιστικών πυραύλων εισερχόμενες στην γήινη ατμόσφαιρα με μικρότερη ταχύτητα και πιο «επίπεδη» τροχιά, ώστε να αποφεύγουν τον εντοπισμό τους από τα ραντάρ των αμερικανικών αντιβαλλιστικών συστημάτων. Εκτιμάται ότι οι ΗΠΑ και η Ρωσία δεν έχουν δοκιμάσει κάτι ανάλογο –αν και αμφότερες αναπτύσσουν την σχετική τεχνολογία– όμως η Κίνα τον περασμένο Νοέμβριο πραγματοποίησε τις πρώτες δοκιμές του DF-17 το οποίο όταν αναπτυχθεί επιχειρησιακά θα συνδυαστεί με τους βαλλιστικούς πυραύλους μέσου βεληνεκούς DF-21D, γνωστούς ως «carrier killers».
Ας σημειωθεί ότι πέρυσι η Κίνα έθεσε σε υπηρεσία τους διηπειρωτικούς πυραύλους DF-41, την τελευταία γενιά κινεζικών ICBM, με 10 πυρηνικές κεφαλές (MIRV) ανά πύραυλο και εμβέλεια 7.500-9.300 μιλίων. Μάλιστα για να καταστεί ο εντοπισμός τους πιο δύσκολος, οι Κινέζοι έχουν τοποθετήσει Dongfeng-41 σε ειδικά πυραυλοφόρα τραίνα «μεταμφιεσμένα» σε επιβατικά τα οποία κρύβονται σε συγκροτήματα σηράγγων (κάθε τούνελ χωράει τρεις συρμούς δίπλα-δίπλα) ενώ ο επανεξοπλισμός γίνεται επίσης σε μυστικές εγκαταστάσεις.
Η Τεχνητή Νοημοσύνη θα «εξοπλίσει» στο μέλλον τα κινεζικά στρατηγικά υποβρύχια σηματοδοτώντας την πρώτη χρήση ΑΙ για στρατιωτικούς σκοπούς. Τον περασμένο Ιούλιο, η Κίνα αποκάλυψε το φιλόδοξο σχέδιο για την δημιουργία βιομηχανίας στον συγκεκριμένο τομέα αξίας 150 δισεκατομμυρίων δολαρίων μέχρι το 2030, επιδεικνύοντας παράλληλα την συντονισμένη ανάπτυξη 119 αυτόνομων μηχανών (drones) τα οποία εκτελούσαν σχηματισμούς στον ουρανό.
Για τον Λαϊκό Απελευθερωτικό Στρατό, οι στρατιωτικές εφαρμογές της Τεχνητής Νοημοσύνης περιλαμβάνουν κυβερνοπόλεμο αλλά και ηλεκτρονικό πόλεμο καθώς και «σμήνη drones τα οποία θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν κατά στόχων υψηλής αξίας, όπως είναι τα αμερικανικά αεροπλανοφόρα, ή άλλες πλατφόρμες όπλων» επισημαίνουν ειδικοί. Επίσης, οι κινεζικές ένοπλες δυνάμεις δύνανται να υιοθετήσουν εφαρμογές ΑΙ που θα συμβάλλουν στην λήψη καλύτερων αποφάσεων στο πεδίο της μάχης.