Μαζί με την ανάπτυξη θα έρθουν και τα Eurofighter; Εμείς μπορεί να έχουμε ξεχάσει την απόφαση ΚΥΣΕΑ του 1999 που προέβλεπε την αγορά 90 Eurofighter, αλλά οι Γερμανοί …δεν ξεχνούν. Όχι η κυρία Μέρκελ δεν έθεσε τέτοιο θέμα στον κ.Σαμαρά. Όμως λίγο πριν την επίσκεψή της στην Αθήνα στέλεχος της κοινοπραξίας του Eurofighter είχε επισκεφθεί τις εγκαταστάσεις της ΕΑΒ και είχε επαφές με τη διοίκησή της. Σύμπτωση;
Η Άνγκελα Μέρκελ είχε προσωπικά προσπαθήσει να επαναφέρει το θέμα των Eurofighter για την Ελλάδα την περίοδο των κυβερνήσεων Καραμανλή, όταν υπενθύμιζε την απόφαση του ΚΥΣΕΑ του 1999.
Την άνοιξη του 2010 το υπενθύμισε στην Αθήνα ξανά ο υπουργός Εξωτερικών Γκουίντο Βεστερβέλε.
Και είναι απολύτως βέβαιο ότι στα εμπορικά σχέδια των Γερμανών η Ελλάδα εξακολουθεί να είναι “στόχος”.
Η υπόθεση του Eurifighter δεν είναι καθόλου απλή ,όποτε κι αν “ανοίξει”. Γιατί ακόμη και την εποχή που η Ελλάδα ήταν εκτός οικονομικής κρίσης η πιθανή επιλογή του αεροσκάφους είχε υποστεί σκληρή κριτική . Το κόστος αγοράς του αλλά και το κόστος χρήσης του -κυρίως αυτό- χαρακτηρίζονταν από πολλούς απαγορευτικά για μια χώρα σαν την Ελλάδα. Ακόμη και η ποιότητά έχει αμφισβητηθεί από τους ίδιους τους Γερμανούς. Σε άρθρο του το καλοκαίρι του 2013 το γερμανικό περιοδικό Der Spiegel με τίτλο «Der Unglücksvögel» (σ.σ. κακός οιωνός), έγραφε για δισεκατομμύρια ευρώ στα σκουπίδια και στοιχεία “που θέλει να αποκρύψει η ομοσπονδιακή κυβέρνηση από τη γερμανική κοινή γνώμη ενόψει των εθνικών εκλογών του Σεπτεμβρίου”.
Το δημοσίευμα επικέντρωνε την κριτική του “στην εκτίναξη του κόστους προμήθειας των αεροσκαφών από την Luftwaffe και κατασκευαστικά προβλήματα που έχουν οδηγήσει σε σωρεία περιστατικών ασφαλείας, τα οποία είχαν αποσιωπηθεί για ευνόητους λόγους. Συγκεκριμένα αναφέρεται ότι οι Γερμανικές Ένοπλες Δυνάμεις έχουν δαπανήσει μέχρι στιγμής €14.5 δισ. για το Eurofighter, έχοντας παραλάβει μόνο 108 από τα 143 συνολικά αεροσκάφη, όταν το ποσό αυτό είχε προϋπολογισθεί αρχικά για 180 αεροσκάφη. Σύμφωνα με τη Γερμανική Αεροπορία, το ποσό αυτό θα ανέλθει σε €16.8 δισ. έως και το 2018 για τα 143 αεροσκάφη” .
To περιοδικό έγραψε ότι “η Γερμανική Αεροπορία αναζήτησε υποψήφιο αγοραστή από το εξωτερικό για την πώληση αριθμού αεροσκαφών που βρίσκονται σε υπηρεσία, με στόχο τη συνέχιση της χρηματοδότησης, χωρίς όμως επιτυχία”.
Τι άλλο έγραφε το Der Spiegel; Έκανε λόγο για κατασκευαστικά λάθη, προβλήματα στο λογισμικό και εγκατάσταση μη πιστοποιημένων εκτινασσόμενων καθισμάτων, τα οποία κατονομάζει ευθέως ως αιτία θανάτου του Σαουδάραβα συγκυβερνήτη κατά την πτώση αεροσκάφους Eurofighter της Ισπανικής Αεροπορίας στις 24 Αυγούστου του 2010. Και πολλά άλλα ανησυχητικά.
Παρόλα αυτά είναι βέβαιο ότι οι Γερμανοί θα επανέλθουν για το θέμα του Eurofighter. Και ίσως να το κάνουν και σύντομα τώρα που οι φήμες θέλουν την υπόθεση του εκσυγχρονισμού των F – 16 να ανοίγει. Γερμανοί εναντίον Αμερικανών δηλαδή . Και σ΄ αυτόν τον πόλεμο θα παιχτεί ίσως και η τύχη της ΕΑΒ.
Διαβάστε ακόμη: