Του Κώστα Αλατζά
Συμμετοχή των ελληνικών ναυπηγείων χωρίς καθυστερήσεις στο πρόγραμμα ναυπήγησης των τεσσάρων νέων φρεγατών του Πολεμικού Ναυτικού είναι το ζητούμενο για τον υπουργό Εθνικής Άμυνας Νίκο Παναγιωτόπουλο ο οποίος ευχήθηκε να ολοκληρωθεί σύντομα η διαγωνιστική διαδικασία πώλησης των ναυπηγείων Σκαραμαγκά.
Κατά τη συζήτηση για το μέλλον της ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας στην Επιτροπή Εξωτερικών και Άμυνας της Βουλής ο υπουργός Άμυνας, ούτε λίγο ούτε πολύ, εξέφρασε τον προβληματισμό του για το κόστος και το χρόνο υλοποίησης του εξοπλιστικού προγράμματος του Πολεμικού Ναυτικού με τη συμμετοχή των εγχώριων ναυπηγείων. Όπως είπε σε καμία περίπτωση η συμμετοχή της εγχώριας βιομηχανίας δε θα πρέπει να καθυστερήσει την υλοποίηση του προγράμματος, όπως συνέβη με το πρόγραμμα των πυραυλακάτων του Πολεμικού Ναυτικού.
Ο κ. Παναγιωτόπουλος υπενθύμισε ότι η κατασκευή των 7 πυραυλακάτων ξεκίνησε πριν από 20 χρόνια και ακόμη δεν έχει ολοκληρωθεί, αυξάνοντας σημαντικά το κόστος για το ελληνικό δημόσιο. Σύμφωνα με τον υπουργό, θα πρέπει να αντιμετωπιστεί το δίλημμα: εάν θέλουμε τις νέες φρεγάτες γρήγορα, τότε, όπως είπε, τις αναθέτουμε εξ ολοκλήρου στα ναυπηγεία της χώρας που θα προτιμηθεί, ενώ «αν επιλέξουμε να ναυπηγηθούν στην Ελλάδα, θα κινδυνεύσουμε να περάσουν αρκετά χρόνια και καράβια να μην έχουμε, εκτός από αυτά που θα ναυπηγηθούν στο εξωτερικό». Ο κ. Παναγιωτόπουλος ευχήθηκε να προχωρήσει γρήγορα ο διαγωνισμός των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά ώστε να υπάρχει ένα «ικανό ναυπηγείο», όπως ανέφερε, που θα μπορεί να αναλάβει μια τόσο μεγάλο έργο.
Υπενθυμίζεται ότι το πρόγραμμα ναυπήγησης των πυραυλακάτων θα έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί το 2015 και τελικώς θα ολοκληρωθεί το 2022! Το κόστος της αρχικής σύμβασης που είχαν υπογράψει τα Ναυπηγεία Ελευσίνας με το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας, τον Οκτώβριο του 2008, ήταν 299 εκατομμύρια ευρώ, δηλαδή περίπου 150 εκατομμύρια ευρώ η κάθε πυραυλάκατος. Σήμερα, έπειτα από αλλεπάλληλες καθυστερήσεις στην πορεία των εργασιών ναυπήγησης και μετά την υπογραφή τριμερούς συμφωνίας μεταξύ του ΠΝ, της εταιρίας «Ναυπηγικές και Βιομηχανικές Επιχειρήσεις Ελευσίνας ΑΕ (ΝΒΕΕ ΑΕ)» και των εργαζομένων της, το 2016, φαίνεται ότι το κόστος για την κατασκευή της κάθε πυραυλακάτου αυξήθηκε κατά περίπου 30%.
Φρεγάτες και Σκαραμαγκάς
Η σαφέστατη αιχμή του υπουργού Άμυνας εναντίον της διοίκησης αλλά και των εργαζομένων των Ναυπηγείων Ελευσίνας για την τεράστια καθυστέρηση στο πρόγραμμα των πυραυλακάτων και η ευχή να προχωρήσει γρήγορα ο διαγωνισμός των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, δείχνουν ότι το πρόγραμμα των νέων φρεγατών και ο εκσυγχρονισμός των παλαιότερων φρεγατών ΜΕΚΟ συναρτάται περισσότερο με τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά και λιγότερο με τα ναυπηγεία Ελευσίνας.
Εξ’ αρχής η κυβέρνηση είχε καταστήσει σαφές ότι το πρόγραμμα των φρεγατών θα συνδυαστεί με την ανασύσταση της ναυπηγικής βιομηχανίας. Ως εκ τούτου, τα κριτήρια που θα καθορίσουν την τελική επιλογή για τις νέες φρεγάτες είναι η επιχειρησιακή ικανότητα της νέας φρεγάτας, το πλοίο της λεγόμενης ενδιάμεσης λύσης και η συμμετοχή των ελληνικών ναυπηγείων και της εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας.
Ωστόσο, αίσθηση προκάλεσε η επισήμανση του υπουργού Εθνικής Άμυνας για το σχετικά μικρό ποσοστό που δυνητικά έχουν στο πρόγραμμα των φρεγατών τα ελληνικά ναυπηγεία καθώς δεν αποκλείει το ενδεχόμενο μη συμμετοχής τους σε περίπτωση που η ελληνική κυβέρνηση θελήσει να προχωρήσει άμεσα στη ναυπήγηση των νέων φρεγατών. Ο κ. Παναγιωτόπουλος μιλώντας στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής διευκρίνισε ότι το ποσοστό της ελληνικής βιομηχανίας που μπορεί να συμμετέχει στη συμπαραγωγή διαφόρων τμημάτων των πλοίων είναι οικονομικά μεγαλύτερο σε σχέση με το ποσοστό της συμμετοχής των ναυπηγείων. Όπως εξήγησε για κάθε πλοίο το οικονομικό όφελος για τα ελληνικά ναυπηγεία εκτιμάται μόλις στα 60-70 εκατομμύρια.