*Του Κώστα Σαρικά
Ένας χρόνος απέμεινε πριν από την παράδοση στο Πολεμικό μας Ναυτικό της φρεγάτας «ΚΙΜΩΝ» και ο χρόνος πλέον μετρά αντίστροφα στα ναυπηγεία της Lorient. Καθώς από το στάδιο της ναυπήγησης και τις τελικές εργασίες στο σκαρί του πλοίου η διαδικασία περνά σε αυτό των δοκιμών.
Σε πρώτη φάση οι δοκιμές θα πραγματοποιηθούν εν όρμω ενώ θα ακολουθήσει η πλέον σημαντική φάση των Sea Trials, ώστε να δοκιμαστούν τόσο τα μηχανολογικά όσο και τα ηλεκτρονικά του συστήματα. Και μόνο τυχαία δεν είναι η επίσκεψη που προγραμματίζει ο Αρχηγός ΓΕΝ Αντιναύαρχος Δημήτρης Κατάρας στη Γαλλία το αμέσως προσεχές διάστημα. Καθώς θα έχει τη δυνατότητα να πραγματοποιήσει «αυτοψία» εκεί που «χτίζονται» τα τρία ελληνικά πλοία και να διαπιστώσει ιδίοις όμμασι την πρόοδο στις εργασίες.
Η επίσκεψη του Αρχηγού ΓΕΝ στην Lorient πραγματοποιείται σε μια περίοδο που ήδη έχουν αρχίσει οι δοκιμές στην πρώτη Belharra, την «Amiral Ronarc’h», οι οποίες είναι και οι πλέον καθοριστικές για την εξέλιξη του προγράμματος. Οι διαφορές άλλωστε μεταξύ του πλοίου που ναυπηγείται για λογαριασμό του Marine Nationale και των τριών ελληνικών φρεγατών είναι ελάχιστες και αφορούν μόνο κάποια οπλικά συστήματα. Τόσο τα μηχανολογικά συστήματα όσο και οι αισθητήρες όλων των FDI είναι ίδια. Κατά συνέπεια τα οποία προβλήματα προκύψουν θα επιλυθούν πάνω στο πρώτο γαλλικό πλοίο ώστε στις δοκιμές της φρεγάτας «ΚΙΜΩΝ», οι οποίες θα ακολουθήσουν να μην προκύψουν ανάλογα ζητήματα.
Ήδη η εκκίνηση των μηχανών της γαλλικής «Amiral Ronarc’h» πραγματοποιήθηκε ομαλά και σύμφωνα με τον σχεδιασμό, ενώ αναμένεται να ακολουθήσει μια σειρά από ελέγχους με το πλοίο δεμένο μέχρι να λύσει κάβους και να ξεκινήσουν στις αρχές του καλοκαιριού και οι εν πλω δοκιμές. Μεταξύ των δοκιμών οι οποίες έχουν ήδη πραγματοποιηθεί και άφησαν τους κατασκευαστές κάτι παραπάνω από ικανοποιημένους είναι και ο πρώτος έλεγχος του PSIM το οποίο αποτελεί σημείο αναφοράς για τις καινούργιες φρεγάτες αφού ενσωματώνει τεχνολογία αιχμής, με κυριότερη το πανίσχυρο ραντάρ SEA FIRE.
To PSIM και κατά συνέπεια και το SEA FIRE δοκιμάστηκαν ήδη στις εγκαταστάσεις του ναυπηγείου και συγκεκριμένα στο PSIM testing zone. Εκεί ενεργοποιήθηκε και το SEA FIRE το οποίο όπως αναφέρθηκε χαρακτηριστικά έδωσε εικόνα από πολύ μεγάλη απόσταση έως και τις ακτές της Ουαλίας. Και παρά το γεγονός ότι μπορεί να ακούγεται ως υπερβολή οι τεχνικοί της κατασκευάστριας εταιρείας είναι κατηγορηματικοί. Άλλωστε οι τεχνικές προδιαγραφές του SEA FIRE κάνουν λόγο για ραντάρ με δυνατότητα ταυτόχρονης ανίχνευσης έως και 800 στόχων με ακτίνα στον αέρα πολύ πάνω από τα 500 χλμ και στην επιφάνεια της θάλασσας έως και 80 χλμ.
Πλήρη εικόνα για όλους τους ελέγχους και δοκιμές στις FDI διαθέτει ήδη το κλιμάκιο Στελεχών του Πολεμικού Ναυτικού που έχει «στρατοπεδεύσει» στο Lorient σχεδόν από την πρώτη στιγμή ναυπήγησης των Ελληνικών πλοίων. Ενώ οι Γάλλοι έχουν απαντήσει θετικά στο αίτημα για παρουσία των Αξιωματικών του Στόλου πάνω στη Γαλλική φρεγάτα «Amiral Ronarc’h» όταν αρχίσουν και τα κρίσιμα Sea Trials. Το Ναυτικό Επιτελείο ενημερώνεται συνεχώς και αναλυτικά για την πρόοδο των εργασιών και στα τρία υπό ναυπήγηση πλοία και προχωρά όταν και όπου απαιτηθεί σε ερωτήματα και σε παρατηρήσεις. Το επόμενο βήμα θα είναι να μεταβούν στη Γαλλία εντός των επόμενων μηνών και πριν αρχίσουν οι εν πλω δοκιμές της φρεγάτας «ΚΙΜΩΝ» οι πρώτοι πυρήνες του πληρώματος της φρεγάτας.