Έξι χώρες του NATO υπέγραψαν στις 16 Ιουνίου, στο πλαίσιο της Συνόδου Υπουργών Άμυνας της Συμμαχίας, ένα μνημόνιο κατανόησης (Memorandum of Understanding – MoU) που αφορά την διαδικασία σχεδιασμού και ανάπτυξης ενός ελικοπτέρου νέας γενιάς, αξίας 26,7 εκατομμυρίων και στην οποία μεταξύ άλλων συμμετέχει και η Ελλάδα, όπως είχαμε γράψει από το 2020.
Ειδικότερα, η χώρα μας μαζί με την Γαλλία, την Γερμανία, την Ιταλία, την Ολλανδία και το Ηνωμένο Βασίλειο εξέδωσαν κοινή ανακοίνωση στην οποία αναφέρεται ότι οι αμυντικές τους βιομηχανίας θα ξεκινήσουν την έρευνα ενός μοντέλου με υβριδική – ηλεκτρική πρόωση και αναβαθμισμένα λειτουργικά συστήματα για το νέο προηγμένο ελικόπτερο επόμενης γενιάς.
Στο πλαίσιο αυτό, ο Βρετανός αξιωματικός Άλεξ Γουίλμαν δήλωσε, στο περιθώριο της διεθνούς έκθεσης αμυντικής βιομηχανίας «Eurosatory 2022» πως είναι συναρπαστικό το γεγονός ότι το πρόγραμμα σχεδιασμού και ανάπτυξης του «Next Generation Rotorcraft Capability – NGRC» αφορά ενός αεροσκάφους που όχι μόνο θα ξεκινήσει από μια εντελώς καινούρια βάση σχεδιασμού, αλλά ακόμα θα ενσωματώνει ψηφιακές τεχνολογίες, οι οποίες θα μπορούν να τροποποιούνται ανάλογα τις επιχειρησιακές ανάγκες των κρατών που συμμετέχουν στο πρόγραμμα ανάπτυξης.
Τα χαρακτηριστικά του νέου ελικοπτέρου
Αυτό που είναι γνωστό μέχρι στιγμής είναι ότι οι έξι αυτές χώρες επιδιώκουν ώστε το ελικόπτερο επόμενης γενιάς (NGRC) θα έχει βελτιωμένες ικανότητες σε τομείς όπως η ταχύτητα, ο ηλεκτρονικός πόλεμος και η επιχειρησιακή εμβέλεια. Μάλιστα, το νέο ελικόπτερο πρέπει να έχει αυτονομία, χωρίς καύσιμα, άνω των 1.650 χιλιομέτρων, επιχειρησιακή αντοχή οκτώ ωρών και χωρητικότητα ωφέλιμου φορτίου μεταξύ 10 και 17 τόνων. Ακόμα, στόχος είναι να αναπτυχθεί μια κοινή «πλατφόρμα», η οποία θα μπορεί να υποστεί ειδικές διαμορφώσεις για τον Στρατό Ξηράς, το Πολεμικό Ναυτικό και την Πολεμική Αεροπορία της κάθε χώρας.
Επίσης, πρέπει να είναι σε θέση να εκτελεί αποτελεσματικά αποστολές όπως:
- μεταφορά στρατιωτικού προσωπικού,
- έρευνα και διάσωση,
- εκκένωση τραυματιών (medevac),
- επιθετικές επιχειρήσεις.
Σημειώνεται επίσης ότι η Ολλανδία είναι η τελευταία χώρα που υπέγραψε την ένταξή της στο πρόγραμμα NGRC, καθώς η Γαλλία, η Γερμανία, η Ελλάδα, η Ιταλία και το Ηνωμένο Βασίλειο έχουν ήδη υπογράψει σχετικές επιστολές πρόθεσης (Letter of Intention) από τα τέλη του 2020, ενώ σύμφωνα με το Defense News, τα νέα αυτά ελικόπτερα θα είναι έτοιμα για ορισμένες χώρες από το 2035 και μετά. Ωστόσο, αυτή η ευρωπαϊκή πρωτοβουλία για την ανάπτυξη ενός ελικοπτέρου πολλαπλών ρόλων ενδεχομένως προκαλέσει έναν ανταγωνισμό μεταξύ των ευρωπαϊκών και αμερικανικών αμυντικ΄βν βιομηχανιών στο συγκεκριμένο πεδίο. την Ευρώπη.
Φωτογραφία Intime News