Η Ελλάδα αποχωρεί από το πρόγραμμα του NATO για ανάπτυξη ελικοπτέρων επόμενης γενιάς (Nect Generation Rotorcraft Capability – NGRC), όταν αυτό εισέλθει στη δεύτερη φάση του γύρω στο 2026.
Το πρόγραμμα, που διαχειρίζεται ο Οργανισμός Υποστήριξης και Προμηθειών του ΝΑΤΟ (NSPA), βρίσκεται επί του παρόντος στη φάση μελέτης.
Σχεδιασμένο για να αντικαταστήσει δυνητικά χιλιάδες μεσαίου μεγέθους ελικόπτερα πολλαπλών ρόλων από το 2035 και μετά, το πρόγραμμα NGRC ξεκίνησε το 2020 από έξι μέλη του ΝΑΤΟ, Γαλλία, Γερμανία, Ελλάδα, Ιταλία, Ολλανδία και Βρετανία, ενώ εντάχθηκε και ο Καναδάς τον περασμένο Μάρτιο.
Όμως, σε μια πρόσφατη συνέντευξη στο FlightGlobal, ο διευθυντής του προγράμματος NGRC, Cyril Heckel, ανέφερε ότι ένας από τους έξι αρχικούς υποστηρικτές δεν θα υπέγραφε το ενημερωμένο μνημόνιο κατανόησης (MoU) για να επεκτείνει την πρωτοβουλία στη φάση του σχεδιασμού.
Η NSPA αναφέρει ότι το νέο Μνημόνιο Κατανόησης έχει υπογραφεί από τη Γαλλία, τη Γερμανία, την Ιταλία, την Ολλανδία και την Βρετανία, με την Ελλάδα να «μένει απέξω».
Τρεις αρχικές μελέτες διεξάγονται από την Airbus Helicopters, την Leonardo και τη Sikorsky, οι οποίες θα ολοκληρωθούν τον Οκτώβριο του 2025.
Στη Σύνοδο των Υπουργών Άμυνας του NATO, που έγινε στις 18 Οκτωβρίου στις Βρυξέλλες, η Ελλάδα ανακοίνωσε τη συμμετοχή της σε τρία νέα προγράμματα του NATO, χωρίς να υπάρχει αναφορά στο NGRC.
Υπενθυμίζεται ότι, η Αεροπορία Στρατού θα παραλάβει τα επόμενα χρόνια τα 35 καινούργια αμερικανικά ελικόπτερα Black Hawk, ενώ αναμένεται να ολοκληρωθεί και η παράδοση των ΝΗ-90 (η οποία έπρεπε να έχει ήδη ολοκληρωθεί πολλά χρόνια πριν).
Πηγή: Flight Global / Φωτογραφία αρχείου Reuters