Όταν η Σουηδία ενταχθεί στο NATO, θα βοηθήσει τη συμμαχία να ενισχύσει τις δυνάμεις της στη Βαλτική Θάλασσα, μια κοινή πλωτή οδό με τη Ρωσία με στενό σημείο πρόσβασης σε λιμάνια σε οκτώ κράτη, συμπεριλαμβανομένης της Γερμανίας.
Το «κλειδί» της Σουηδίας για να διατηρήσει τα ύδατα πλεύσιμα σε μια σύγκρουση είναι ο στόλος υποβρυχίων που διαθέτει, ο οποίος σύμφωνα με τους αναλυτές διαθέτει μερικά από τα πιο προηγμένα συμβατικά υποβρύχια που κατασκευάστηκαν ποτέ και είναι ένας από τους κορυφαίους παγκοσμίως.
«Ο σουηδικός στόλος υποβρυχίων είναι καλά προετοιμασμένος για αυτό το περιβάλλον και θα προσθέσει πολλά στις συνολικές υποβρύχιες δυνατότητες του NATO στη Βαλτική», δήλωσε στο Reuters υψηλόβαθμος αξιωματούχος του ΝΑΤΟ.
Η Βαλτική έχει μέσο βάθος περίπου 60 μέτρων, καθιστώντας την πολύ ρηχή για τα πυρηνικά υποβρύχια που αποτελούν το μεγαλύτερο μέρος του ρωσικού στόλου υποβρυχίων και όλο το αμερικανικό ναυτικό.
Η Σουηδία διαθέτει τρία προηγμένα υποβρύχια κατηγορίας Gotland και ένα παλαιότερο μοντέλο που θα αποσυρθεί όταν παραδοθούν δύο νέας σχεδίασης υποβρύχια τύπου A26 το 2027 και το 2028.
Η εμπειρία είναι το «δυνατό σημείο» της Σουηδίας
Η Σουηδία έχει εμπειρία να επιχειρεί με υποβρύχια στη Βαλτική από το 1904. «Έχουμε περιφερειακή τεχνογνωσία, η οποία καλύπτει ένα κενό στην τεχνογνωσία του NATO», δήλωσε ο Διοικητής του Στόλου Υποβρυχίων της χώρας Φρέντρικ Λίντεν.
Η Βαλτική είναι επίσης μια πολύπλοκη πλωτή οδός: με πολλά ποτάμια να την τροφοδοτούν, έχει ευρέως ποικίλα επίπεδα αλατότητας. Αυτά αλλάζουν τόσο την άνωση ενός υποβρυχίου όσο και τον τρόπο με τον οποίο ο ήχος ταξιδεύει κάτω από το νερό.
Τα σουηδικά υποβρύχια έχουν την ικανότητα να παραμείνουν κάτω από το νερό για εβδομάδες. Ενώ είναι βυθισμένα, τα συμβατικά υποβρύχια λειτουργούν με ισχύ μπαταρίας. Οι περισσότεροι πρέπει να ξαναβγούν στην επιφάνεια μετά από μερικές ημέρες, ώστε οι κινητήρες ντίζελ τους να μπορούν να λειτουργήσουν για να επαναφορτίσουν τις μπαταρίες.
Αλλά τα σουηδικά υποβρύχια έχουν υγρό οξυγόνο αποθηκευμένο σε δεξαμενές επί του σκάφους για να λειτουργήσουν οι κινητήρες ντίζελ και να επαναφορτίσουν τις μπαταρίες κάτω από το νερό, ώστε να μπορούν να παραμείνουν βυθισμένα για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα και να μειώσουν τον κίνδυνο ανίχνευσης.
Πώς θα βοηθήσουν στο μέλλον;
Σε 30 ή 40 χρόνια ή ίσως νωρίτερα, ο υποθαλάσσιος πόλεμος θα είναι πιθανότατα αυτόνομος, λέει ο Σεμπάστιαν Μπρουνς, Ανώτερος Ερευνητής στο Ινστιτούτο Πολιτικής Ασφάλειας στο Πανεπιστήμιο του Kiel.
Τα υποβρύχια τύπου Α26, που θα παραλάβει το 2027 και 2028 η Σουηδία, θα είναι μεγαλύτερα και πιο ευέλικτα από τα Gotland και θα έχουν την ικανότητα να χειρίζονται αυτόνομα μικρότερα σκάφη και ομάδες δυτών. Ο Μπρουνς τονίζει ότι αυτό καθιστά τα νέα υποβρύχια ιδανικά για πόλεμο στον βυθό της θάλασσας – για παράδειγμα την προστασία ή την καταστροφή αγωγών ή άλλης κρίσιμης υποδομής.
«Ο πόλεμος στον βυθό είναι το πιο καυτό ζήτημα αυτή τη στιγμή στους ναυτικούς κύκλους», είπε ο Μπρουνς, αναφερόμενος στις εκρήξεις του 2022 που κατέστρεψαν τους αγωγούς φυσικού αερίου Nord Stream που εκτείνονται κάτω από τη Βαλτική.
Πηγή: Reuters / Φωτογραφίες Reuters