*Του Κώστα Σαρικά
Με δεδομένο πλέον τον προσανατολισμό των Ενόπλων Δυνάμεων σε οπλικά συστήματα υψηλής τεχνολογίας, σύμφωνα με τα διδάγματα από τα σύγχρονα πεδία επιχειρήσεων, τα μη επανδρωμένα σκάφη επιφανείας και υποβρύχια βρίσκονται μεταξύ άλλων στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος.
Και μπορεί οι ανάγκες του Πολεμικού Ναυτικού να εστιάζονται στην ενίσχυση με καινούργιες μεγάλες Μονάδες Επιφανείας, όμως το Ναυτικό Επιτελείο παρακολουθεί όλες τις εξελίξεις και στον τομέα των μη επανδρωμένων. Τα τελευταία χρόνια έχουν γίνει άλματα στον συγκεκριμένο τομέα, με τα αποτελέσματα να είναι ήδη ορατά στον πόλεμο της Ουκρανίας, όπου τα αμφίβια USV του Κιέβου έχουν μετατραπεί σε «εφιάλτη» για τα ρωσικά πολεμικά πλοία και όχι μόνο.
Ήδη, η γαλλική κατασκευάστρια εταιρεία των τριών φρεγατών Belharra, Νaval Group, έχει προχωρήσει στην ναυπήγηση των πρώτων μη επανδρωμένων σκαφών επιφανείας USV (Unmanned Surface Vehicle) αλλά και υποβρύχιων μη επανδρωμένων UCUV (Unmanned Combat Underwater Vehicle).
Σύμφωνα με πληροφορίες του Onalert.gr, οι Γάλλοι δηλώνουν έτοιμοι στο πλαίσιο της συνεργασίας με το Πολεμικό Ναυτικό, αλλά και της ευρύτερης Στρατηγικής Σχέσης που έχουν αναπτύξει τα τελευταία χρόνια Ελλάδα και Γαλλία σε ανώτατο πολιτικό επίπεδο, να προσφέρουν στη χώρα μας μη επανδρωμένα θαλάσσια οπλικά συστήματα και να εξετάσουν μάλιστα και την εμπλοκή στην κατασκευή τους της Ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας. Άλλωστε η ναυπήγηση USV και UCUV δεν απαιτεί μέγεθος εγκαταστάσεων ανάλογο με αυτό για κατασκευή μεγάλων Μονάδων.
Την ίδια ώρα, ανοιχτοί δηλώνουν οι Γάλλοι σε νέες προτάσεις και για μεγαλύτερα πλοία αν τους ζητηθεί από την Ελλάδα, καθώς το Ναυτικό Επιτελείο αλλά και συνολικά η στρατιωτική και πολιτική ηγεσία φαίνεται να επανεξετάζει ένα τέτοιο ενδεχόμενο. Η δυσκολία να αποκτηθούν αξιόπλοες μεταχειρισμένες Μονάδες Επιφανείας ως ενδιάμεση λύση αλλά και η καθυστέρηση στον εκσυγχρονισμό των τεσσάρων φρεγατών MEKO κλάσης «ΥΔΡΑ» επαναφέρει στο προσκήνιο το ενδεχόμενο στροφής σε καινούργια πλοία. Ήδη η πολιτική ηγεσία δεν έχει αποκλείσει επαναδιαπραγμάτευση για ετεροχρονισμένη ενεργοποίηση της option για την 4η φρεγάτα Belharra αλλά και επανεξέταση του προγράμματος ναυπήγησης κορβετών στην Ελλάδα.
«Αυτοψία» του Αρχηγού ΓΕΝ στις ελληνικές FDI
Στο Lorient της Γαλλίας βρίσκεται ο Αρχηγός ΓΕΝ Αντιναύαρχος Δημήτριος-Ελευθέριος Κατάρας, ο οποίος όπως ήδη έχει αναφέρει το Onalert.gr θα προχωρήσει σε «αυτοψία» στις τρεις υπό κατασκευή Ελληνικές φρεγάτες Belharra. Καθώς ένας μόλις χρόνος υπολείπεται για την παράδοση της φρεγάτας «ΚΙΜΩΝ» οι εργασίες εισέρχονται στο πιο κρίσιμο στάδιο ενώ ο χρόνος πλέον μετρά αντίστροφα προκειμένου να αρχίσουν οι δοκιμές στη θάλασσα. Πλήρη εικόνα για την πρόοδο των εργασιών και τις δοκιμές στις FDI διαθέτει ήδη το κλιμάκιο Στελεχών του Πολεμικού Ναυτικού, ενώ οι Γάλλοι έχουν εγκρίνει το αίτημα για παρουσία των Αξιωματικών του Στόλου πάνω στη γαλλική φρεγάτα «Amiral Ronarc’h» όταν αρχίσουν τα κρίσιμα Sea Trials μέσα στο καλοκαίρι.
Οι διαφορές μεταξύ του πλοίου που ναυπηγείται για λογαριασμό του Marine Nationale και των τριών ελληνικών φρεγατών είναι ελάχιστες. Αφορούν μόνο κάποια οπλικά συστήματα, ενώ τόσο τα μηχανολογικά συστήματα όσο και οι αισθητήρες όλων των FDI είναι ίδια. Τα οποία προβλήματα προκύψουν αναμένεται να επιλυθούν πάνω στο πρώτο γαλλικό πλοίο, ώστε στις δοκιμές της φρεγάτας «ΚΙΜΩΝ», οι οποίες θα ακολουθήσουν να μην προκύψουν ανάλογα ζητήματα.