M-346: Εντυπωσιασμένοι οι νέοι Ίκαροι από τις επιδόσεις τους και το ενδεχόμενο απόκτησης επιπλέον αεροσκαφών

*Του Κώστα Σαρικά

Οι πρώτες εντυπώσεις από την εκπαίδευση των νέων Ικάρων στα καινούργια M-346 δείχνουν ότι η Πολεμική Αεροπορία χτύπησε «φλέβα χρυσού» με την απόκτηση των πανίσχυρων αεροσκαφών, τα οποία παραπέμπουν σε μαχητικά και μάλιστα τελευταίας γενιάς και όχι σε εκπαιδευτικά.

Τα M-346 μπορούν, υπό προϋποθέσεις, να αντιμετωπίσουν ακόμα και μαχητικά όπως τα F-16 ή τα Mirage 2000-5 ειδικά σε κλειστές αερομαχίες, όπου η ευελιξία και ο ισχυρός κινητήρας δίνουν πλεονέκτημα στην εναέρια μάχη όπως τονίζουν χαρακτηριστικά στο Οnalert.gr έμπειροι εκπαιδευτές.

Το σενάριο προμήθειας επιπλέον αεροσκαφών

Μάλιστα, αυτά τα πρώτα άκρως ενθαρρυντικά συμπεράσματα είναι που βάζουν σε σκέψεις το Αεροπορικό Επιτελείο προκειμένου να επενδύσει ακόμα περισσότερο στα «value for money» ιταλικά αεροσκάφη είτε σε συνεργασία με τους Ισραηλινούς είτε αυτόνομα με την αγορά επιπλέον M-346 απευθείας από την κατασκευάστρια εταιρεία Leonardo μέσω διακρατικής συμφωνίας.

Το πιο «προχωρημένο» σενάριο παραπέμπει ακόμα και σε απόκτηση αριθμού αεροσκαφών τύπου M-346 στην έκδοση «Fighter Attack», τα οποία θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν σε διττό ρόλο, δηλαδή τόσο για τις ανάγκες της εκπαίδευσης όσο και ως ελαφρά μαχητικά για μια σειρά από αποστολές μεταξύ των οποίων και η κατάρριψη εχθρικών drones.

Το M-346 στην διαμόρφωση αυτή διαθέτει ραντάρ ηλεκτρονικής σάρωσης AESA ανάλογο των Rafale και των Viper, σύστημα ζεύξης δεδομένων τύπου Link 16 , καταδείκτες – ατρακτίδια στόχευσης για χρήση ειδικών όπλων κρούσης στο έδαφος και στη θάλασσα, αλλά και όλη σχεδόν τη γκάμα των υπόλοιπων όπλων του δυτικού οπλοστασίου.

Και μπορεί στη δεδομένη χρονική συγκυρία να προέχουν άλλες ανάγκες όπως η αναβάθμιση των 38 μαχητικών αεροσκαφών τύπου F-16 block 50, η απόκτηση των stealth αεροσκαφών πολλαπλών ρόλων πέμπτης γενιάς τύπου F-35 και τα νέα όπλα, όμως το γεγονός ότι πρόκειται για τελευταίας τεχνολογίας αεροσκάφος δίνει τη δυνατότητα  να προχωρήσει το συγκεκριμένο πρόγραμμα σε μεγάλο βάθος χρόνου.

Οι δυνατότητες και τα πλεονεκτήματά τους

Ειδικά εάν αποφασιστεί η ενίσχυση του Διεθνούς Αεροπορικού Κέντρου της Καλαμάτας με επιπλέον μέσα ώστε να προσελκύσει εκπαιδευόμενους, ενώ αξίζει να σημειωθεί ότι ήδη έχει εκδηλωθεί ενδιαφέρον τουλάχιστον από ένα κράτος της ευρύτερης περιοχής της Ανατολικής Μεσογείου.

Όσα έχουν διαπιστώσει στα τέσσερα M-346, τα οποία ήδη πετούν στην Καλαμάτα, οι εκπαιδευτές της 362 Μοίρας Εκπαίδευσης Αέρος παραπέμπουν σε ένα αεροσκάφος το οποίο παραδίδει σχεδόν έτοιμους τους νέους ιπτάμενους όχι μόνο στα μαχητικά 4ης γενιάς αλλά και σε πιο σύγχρονα αεροσκάφη όπως τα Rafale, τα Viper αλλά και στα F-35.

Η σύγχρονη τεχνολογία που διαθέτουν τα εξομοιώνει με μαχητικά στη λειτουργία του ραντάρ και των υπόλοιπων αισθητήρων και στη χρήση κάθε είδους όπλου είτε πρόκειται για βλήματα αέρος  είτε για ειδικά όπλα κρούσης χερσαίων και θαλάσσιων στόχων.

Ο υπολογιστής μάχης και οι φάκελοι του εκπαιδευτικού μπορούν να προγραμματιστούν και να δεχτούν εικονικά όλα τα όπλα που χρησιμοποιούν τα μαχητικά της ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας αλλά και τα υπό απόκτηση F-35 με τους ιπτάμενους να εκπαιδεύονται σε κάθε σενάριο και αποστολή την οποία θα κληθούν να αναλάβουν πετώντας τα επόμενα χρόνια με τα Rafale, τα Viper και τα F-35.

Το M-346 με την ισχύ που διαθέτει, αλλά και με τα υπόλοιπα πτητικά χαρακτηριστικά του, δίνει τη δυνατότητα εκπαίδευσης στα όρια. Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι ξεπερνάει τα 8 θετικά g και τα 3 αρνητικά προσεγγίζοντας πολύ κοντά στις επιδόσεις των μαχητικών. Επίσης, μπορεί να αναπτύσσει ταχύτητα που αγγίζει τα 0.95 Mach, ενώ η εμβέλεια πτήσης υπολογίζεται στα 1.950 χιλιόμετρα, ενώ με τη χρήση εξωτερικών δεξαμενών καυσίμου φτάνει τα 2.550 χιλιόμετρα.

Εντυπωσιακές όμως είναι και οι δυνατότητες του εξομοιωτή στο έδαφος, στον οποίο τα αυριανά «γεράκια» περνούν εκατοντάδες ώρες ταυτόχρονα με τις ώρες πτήσεις που βάζουν στα κόκπιτ των M-346. Τους επόμενους μήνες θα συνεχιστούν οι παραλαβές καινούργιων αεροσκαφών για να συμπληρωθεί ο αριθμός των δέκα έως τον Απρίλιο του 2025.