Το πρωί της Κυριακής 21/4/2024 γινόταν γνωστό από τον διορισμένο από την Ρωσία κυβερνήτη στη Σεβαστούπολη πως «απετράπη επίθεση με αντιπλοϊκό πύραυλο» και πως τα θραύσματα του πυραύλου που έπεσαν προκάλεσαν μικρής έκτασης πυρκαγιάς, η οποία κατασβέστηκε έγκαιρα. Εκείνο που δεν είχε γίνει γνωστό μέχρι εκείνη την ώρα, ήταν πως το πλοίο που έπιασε φωτιά στο λιμάνι της Σεβαστούπολης ήταν το θρυλικό «Kommuna».
Λίγες ώρες αργότερα ανοικτές πηγές πληροφόρησης γνωστοποιούσαν πως ένας ουκρανικός αντιπλοϊκός πύραυλος R-360 «Neptune» προκάλεσε ζημιές και πυρκαγιά στο Kommuna, ένα πλοίο διάσωσης υποβρυχίων που ανήκει στον ρωσικό στόλο της Μαύρης Θάλασσας και βρίσκεται στην υπηρεσία από το 1915.
Την πληροφορία για το Kommuna επιβεβαίωσε επίσημα ο εκπρόσωπος του Ουκρανικού Ναυτικού.
Σύμφωνα με τον ίδιο, εκτιμάται το μέγεθος της ζημιάς, αλλά «το πλοίο σίγουρα δεν είναι πλέον ικανό να εκτελέσει τα καθήκοντά του».
Το Kommuna ήταν στην πραγματικότητα το παλαιότερο ναυτικό σκάφος εν ενεργεία στον κόσμο, που είχε την «πρωτοτυπία» να έχει υπηρετήσει υπό τρία διαφορετικά καθεστώτα: στο τσαρικό ναυτικό της Ρωσικής Αυτοκρατορίας, της Σοβιετικής Ένωσης και της Ρωσικής Ομοσπονδίας.
Είχε «επιβιώσει» της Οκτωβριανής Επανάστασης και δύο Παγκοσμίων Πολέμων και έμελλε να τεθεί εκτός λειτουργίας στον πόλεμο της Ρωσίας στην Ουκρανία.
Το Kommuna ήταν ένα πλοίο τύπου καταμαράν διπλού κύτους, που ναυπηγήθηκε στην Αγία Πετρούπολη τον Νοέμβριο του 1912 ως Volkhov και ανέλαβε υπηρεσία στις 14 Ιουλίου 1915. Μετονομάστηκε σε Kommuna στις 31 Δεκεμβρίου 1922.
Τελευταία φορά που ήρθε στην επικαιρότητα ήταν τον Απρίλιο του 2022, όταν ένα άλλο πλοίο και μάλιστα η ναυαρχίδα του Ρωσικού Στόλου της Μαύρης Θάλασσας, το Moskva, βυθιζόταν πάλι από ουκρανικό πύραυλο Neptune.
Στις ιδέες που είχαν πέσει για την ανάσυρση του Moskva ήταν η χρησιμοποίηση του Kommuna, αν και θεωρείτο ότι επειδή το Moskva βρισκόταν περίπου 160 πόδια κάτω από το νερό, θα ήταν εξαιτερικά απίθανο το Kommuna να επιχειρήσει να ανακτήσει ολόκληρο το ναυάγιο.
Τότε ο στρατιωτικός εμπειρογνώμονας H.I. Sutton χαρακτήριζε το Kommuna ως ένα από τα πιο ενδιαφέροντα πλοία του ρωσικού Πολεμικού Ναυτικού, η ασυνήθιστη διάταξη καταμαράν του οποίου του επέτρεπε τη μεταφορά μικρών υποβρυχίων ανάμεσα στις δύο καρίνες του.
Αρχικά προοριζόταν να ανυψώσει υποβρύχια που είχαν πληγεί. Ωστόσο, καθώς τα υποβρύχια μεγάλωσαν σε μέγεθος και η τεχνολογία διάσωσης εξελίχθηκε, το Kommuna έμοιαζε να έχει ξεπεραστεί. Όμως μικρά υποβρύχια διάσωσης μπορούσαν να μεταφερθούν και να αναπτυχθούν μέσω του κεντρικού φρέατος, και το πλοίο «επέζησε».