Το πρώτο εθνικό μαχητικό αεροσκάφος της Τουρκίας, το Kaan, θα πραγματοποιήσει την παρθενική του πτήση στο τέλος του έτους, τον Δεκέμβριο του 2023. Ωστόσο, τα δημοσιονομικά προβλήματα της χώρας θα μπορούσαν να σταθούν εμπόδιο στην επιτυχία του προγράμματος ανάπτυξης μαχητικών πέμπτης γενιάς, σύμφωνα με αναλυτές, ενώ ο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν αναζητά εταίρους για το πρόγραμμα.
Η τουρκική οικονομία βιώνει υψηλό πληθωρισμό και το εξωτερικό χρέος της χώρας έφτασε σχεδόν τα 476 δισεκατομμύρια δολάρια τον Μάρτιο.
«Αναπόφευκτα, το πρόγραμμα TF-X θα αντιμετωπίσει οικονομικές δυσκολίες ανάλογα με την οικονομική κατάσταση της χώρας», είπε στο Defense News ο Ozgur Eksi, αμυντικός αναλυτής στην Άγκυρα.
Ωστόσο, η Τουρκία αναζητά ξένους εταίρους, οι οποίοι θα μπορούσαν να μειώσουν τη δική της οικονομική επιβάρυνση σε σχέση με το πρόγραμμα TF-X.
Ο Τούρκος υπουργός Άμυνας Γιασάρ Γκιουλέρ δήλωσε στις 14 Αυγούστου, ότι το Πακιστάν επρόκειτο να υπογράψει συμφωνία για να συμμετάσχει στην ανάπτυξη του μαχητικού πέμπτης γενιάς. «Οι φιλικές και αδελφικές χώρες καταβάλλουν επίσης προσπάθειες για να γίνουν εταίροι σε αυτό το έργο. Υπεγράφη συμφωνία με το Αζερμπαϊτζάν. Υπάρχουν και άλλες χώρες που πρόκειται επίσης να υπογράψουν, όπως το Πακιστάν», είπε ο Γκιουλέρ.
«Η συνεργασία με τρίτες χώρες πιθανότατα θα φέρει οι διαφωνίες και η αντιμετώπιση προβλημάτων θα διαρκεί πολύ περισσότερο από το κανονικό», τόνισε ο Τούρκος αναλυτής Eksi. «Μόλις αποδειχτεί στη μάχη, το Kaan θα μπορούσε να είναι μια επιλογή για χώρες χωρίς πρόσβαση σε μαχητικά αεροσκάφη δυτικής κατασκευής».
Ο Γιουτζίν Κόγκαν, αμυντικός αναλυτής με έδρα την Τιφλίδα της Γεωργίας, είπε ότι το Αζερμπαϊτζάν φαίνεται έτοιμο να φέρει χρήματα στο τραπέζι. «Όσο για το Πακιστάν, αναρωτιέμαι τι ακριβώς μπορεί να φέρει στο τραπέζι. Όχι χρήματα, προφανώς. Ίσως τεχνογνωσία; Περισσότερες ερωτήσεις παρά απαντήσεις», όπως είπε στο Defense News.
«Το Kaan θα πετάξει για καθαρά πολιτικούς σκοπούς»
Στο πλαίσιο του προγράμματος TF-X, η TAI θα παραδώσει 20 αεροσκάφη Block 10 στην τουρκική Πολεμική Αεροπορία το 2028. Η εταιρεία είπε η τιμή ανά μονάδα είναι προς το παρόν 100 εκατομμύρια δολάρια, αλλά στο μέλλον θα μπορούσε να είναι «λίγο υψηλότερη ». Μέχρι το 2029, η TAI σχεδιάζει να παράγει άλλα δύο μαχητικά TF-X
«Κατά πάσα πιθανότητα, το αεροσκάφος θα πετάξει για πολιτικούς σκοπούς πριν από τις κρίσιμες τοπικές εκλογές του Μαρτίου, αλλά χωρίς να έχουν τοποθετηθεί τα περισσότερα συστήματα», δήλωσε στο Defence News ένας εκπρόσωπος του προγράμματος υπό τον όρο της ανωνυμίας, φοβούμενος δίωξη για τη συζήτηση του θέματος.
«Οι περισσότεροι Τούρκοι δεν θα γνωρίζουν ούτε θα νοιάζονται αν το αεροσκάφος είναι έτοιμο για οποιαδήποτε αποστολή. Θα είναι ένα κομμάτι στην επίδειξη της κυβέρνησης Ερντογάν».
Τον Ιανουάριο του 2017, η βρετανική εταιρεία BAE Systems και η TAI υπέγραψαν συμφωνία αξίας άνω των 127 εκατομμυρίων δολαρίων για την ανάπτυξη του τουρκικού μαχητικού αεροσκάφους. Επί του παρόντος υπάρχουν περίπου 30 μηχανικοί της BAE που εργάζονται στη μονάδα παραγωγής της TAI για το Kaan.
Επί του παρόντος, είναι σε εξέλιξη ακόμα ο διαγωνισμός για τον σχεδιασμό του κινητήρα του τουρκικού μαχητικού πέμπτης γενιάς, στον οποίον συμμετέχουν αμερικανικές και βρετανικές εταιρείες, αλλά και μία ουκρανική.
Οι αναλυτές επισημαίνουν πως η Τουρκία πρέπει άμεσα να επιλέξει εταιρεία για τον κινητήρα της, καθώς οι καθυστερήσεις σημαίνουν περισσότερα κόστη, τα οποία η οικονομία της χώρας δεν μπορεί να «αντέξει».
Με πληροφορίες από: Defense News