Η «εξοπλιστική ατζέντα» Ντέμπσεϊ είχε πολύ Πολεμικό Ναυτικό


Του Λ.ΛΥΓΟΥΡΙΩΤΗ

Το “εξοπλιστικό” ενδιαφέρον των Αμερικανών για την Ελλάδα δεν είναι κρυφό. Η προσπάθεια δυναμικής επιστροφής τους μέσω “παραχωρήσεων” αμυντικού υλικού έχει εκφραστεί με διάφορους τρόπους και πράξεις.

Στις επαφές που είχε ο ο Αρχηγός των Αμερικανικών Ενόπλων Δυνάμεων Μάρτιν Ντάμπσεϊ με τον Α/ΓΕΕΘΑ και τον ΥΕΘΑ αυτά τα θέματα ακροθιγώς έστω τέθηκαν . Η Ελλάδα ενδιαφέρεται για την απόκτηση σκαφών που χρησιμοποιούν οι Seals, συζητά πάντα το ενδεχόμενο της αποκτησης αρμάτων μάχης Abrams και δείχνει ένα ενδιαφέρον για το ενδεχόμενο “αναστασης” των αεροσκαφών ναυτικής συνεργασίας P 3 Orion. Ο παροπλισμός των οποίων αποδεικνύεται ότι ήταν εγκληματικός.

Το ενδεχόμενο να προτιμηθεί η λύση των P 3 Orion απ΄ αυτή των γαλλικών αεροσκαφών Atlantique εξετάζεται επειδή οι υποδομές υπάρχουν . Ο δεύτερος λόγος είναι ότι αν υπάρξει οριστική απόφαση γι΄ αυτή τη λύση τότε το πιθανότερο είναι ότι το έργο της αναβάθμισης θα το αναλάβει η ΕΑΒ . Και αυτό στην συγκεκριμένη χρονική συγκυρία είναι το βασικό ζητούμενο.

Το ΠΝ “καίγεται για αεροσκάφη ναυτικής συνεργασίας και γι΄ αυτό δεν εγκαταλείπει οποιαδήποτε λύση μπορεί άμεσα να καλύψει το επιχειρησιακό κενό.

Πρόγευση του ότι έρχονται κάποιες λύσεις  για το ΠΝ (όπως η προαναφερθείσα  ή  η επιδίωξη προμήθειας Σκαφών Ανορθόδοξου Πολέμου για την ΔΥΚ από τις ΗΠΑ,όπως έγραψε ήδη το ΟnAlert προχθές) έδωσαν ο Υπουργός Αμυνας κ. Δημ. Αβραμόπουλος και ο Αρχηγός ΓΕΝ αντιναύαρχος Ευάγγελος Αποστολάκης, με  ομιλίες τους στη Σχολή Ναυτικών Δοκίμων για την εορτή του Αγίου Νικολάου όπου μίλησαν για  από κοινού κινήσεις για “σχέδια που θα δώσουν νέες δυνατότητες στο ΠΝ”.<<Με πλάνο και στοχευμένες κινήσεις, προβαίνουμε στις κατάλληλες ενέργειες για τις απαραίτητες προσθήκες στον Στόλο μας”,ήταν η φράση – κλειδί του κ. Αποστολάκη. 

Να θυμίσουμε ότι το Πολεμικό Ναυτικό διέθετε  6 αεροσκάφη Ναυτικής Συνεργασίας και ανθυποβρυχιακής δράσης (ΑΦΝΣ) τύπου P -3B ORION Lightweight, ενταγμένα στην 353 Μοίρα Αεροσκαφών Ναυτικής Συνεργασίας μέχρι το 2009.Τα αεροσκάφη αυτά  του είχαν παραχωρηθεί την περίοδο 1992-97 από το Αμερικανικό Ναυτικό στο πλαίσιο των συμφωνιών για τις αμερικανικές βάσεις στην Ελλάδα,υπό καθεστώς SRA (Southern Region Amendment) , σε αντικατάσταση των αεροσκαφών τύπου “ALBATROS”. 

Τα βήματα 5 ετών 

Η τελευταία εργοστασιακή συντήρηση αεροσκάφους P-3 του ΠΝ έγινε στην ΕΑΒ τον Νοέμβριο του 2006.Σταδιακά άρχισε η απόσυρσή τους και το   2009 που αποσύρθηκε το τελευταίο.Η λύση του εκσυγχρονισμού των αεροσκαφών P -3B ORION δεν προκρίθηκε επειδή,όπως ελέχθη επισήμως, θα απαιτείτο εκτέλεση εκτεταμένων αναβαθμίσεων και το κόστος θα  προσέγγιζε την αγορά ενός νέου αεροσκάφους.Όπως εξηγήθηκε ακόμη, η  διαμόρφωση και η παλαιότητα των επιχειρησιακών συσκευών/συστημάτων τους δεν επιτρέπει πλέον την ουσιαστική επιχειρησιακή τους αξιοποίηση. Παράλληλα, η δομική τους κατάσταση είναι εξαιρετικά επιβαρυμένη, όπως διαπιστώθηκε κατά τη διάρκεια εφαρμογής ενός σχετικού προγράμματος αξιολόγησης αυτής (Service Life Assessment Program). Εξαιτίας των δύο αυτών παραγόντων αλλά και του υψηλού κόστους συντήρησης (περίπου 2.500.000 $ ετησίως για ανταλλακτικά/επισκευές), προέκυψε η απαίτηση για την κατάρτιση ενός προγράμματος πρόσκτησης πέντε  και ενός ως προαίρεση (option) νέων αεροσκαφών.Αρχικά για την απόκτηση νέων αεροσκαφών προκηρύχτηκε  διεθνής μειοδοτικός  διαγωνισμός στις Μαρτίου 2009 (συνολικού προϋπολογισμού €249 εκατ), όμως αυτός ματαιώθηκε την 1 Σεπτεμβρίου 2009 και ακυρώθηκε τον Δεκέμβριο 2009, καθόσον απορρίφθηκαν οι προσφορές όλων των συμμετεχόντων στο διαγωνισμό προμηθευτών.Τον Δεκέμβριο 2009, το Ανώτατο Ναυτικό Συμβούλιο γνωμάτευσε υπέρ του άμεσου παροπλισμού των έξι  αεροσκαφών  Ρ3Β του ΠΝ.
Στην συνέχεια έγιναν διάφορες προσεγγίσεις λύσεων (τις προαναφέραμε) αρχής γενομένης από την   κατασκεύαστια των P -3B ORION αμερικανική  Lockheed Martin Aeronautics να προτείνει σε διάφορα στάδια εναλλακτικά ή συνδυαστικά την προμήθεια από το Αμερικανικό Ναυτικό 4 P-3C, τα οποία στη συνέχεια θα περνούσαν εργασίες ριζικής ανακαίνισης από την εταιρεία, με αύξηση του ωφέλιμου ζωής μέχρι το 2035,ή η αναβάθμιση 4 πλεοναζόντων P-3C Orion  και μέχρι την παράδοσή τους η υποβολή δύο Ρ-3Β του Πολεμικού Ναυτικού σε πρόγραμμα επέκτασης της δομικής ζωής τους διάρκειας 18 μηνών, το οποίο θα εξασφάλιζε έως και 4 έτη επιχειρησιακής χρήσης, μέχρι την έλευση των εκσυγχρονισμένων.
Τα ανοιχτά »παράθυρα»

.Ωστόσο θα πρέπει να επισημάνουμε ότι στην κυβέρνηση η παράμετρος  κόστος παραμένει ισχυρά – εξ’ού και διατηρούνται κάποια »παράθυρα» ανοιχτά. Όπως π.χ.η εξακολούθηση χρήσης C-130 ή  η εξέταση πρότασης για λύση με προμήθεια, αργότερα, μικρότερου αριθμού ΑΦΝΣ με συγχρηματοδότηση κατά 75% από το Ταμείο Εξωτερικών Συνόρων της ΕΕ. Σε αυτή την περίπτωση δικαιούχοι χρηματοδότησης του Ταμείου στην Ελλάδα είναι  η Ελληνική Αστυνομία, το Λιμενικό Σώμα και το Υπουργείο Εξωτερικών, αναπόφευκτα τα ΑΦΝΣ θα πρέπει να ενταχθούν στο Λιμενικό Σώμα και να επιχειρούν με μικτό πλήρωμα αποστολής της Πολεμικής Αεροπορίας, του Λιμενικού Σώματος και συνδέσμου του Πολεμικού Ναυτικού.

Διαβάστε ακόμη:

Για την ΑΟΖ χρειάζονται πολλά περισσότερα από «νοικιασμένες Fremm» – Αλήθειες για τις φρεγάτες

Ελλάδα η χώρα που θα ανακηρύξει ΑΟΖ μ΄ ένα υποβρύχιο και κανένα αεροσκάφος ναυτικής συνεργασίας