Η ΕΛΑΣ ψάχνει UAV αγνοώντας τον Έλληνα ΠΗΓΑΣΟ – Γιατί;

Επιμέλεια Λ. ΛΙΓΟΥΡΙΩΤΗΣ 

Η πιο πρόσφατη επιχειρησιακή »επαφή » της ΕΛΑΣ με  …τηλεκατευθυνόμενους »ιπτάμενους κατασκόπους» των Ενόπλων Δυνάμεων ( δηλαδή Μη Επανδρωμένα Αεροσκάφη- UAV) ήταν πέρυσι το καλοκαίρι όταν  ένα γαλλικής κατασκευής UAV Sperwer του Στρατού Ξηράς, »σάρωνε»,  πριν πέσει από βλάβη στο χωριό Αγία Ευθυμία,  την Φωκίδα και την Αιτωλοακαρνανία για τον εντοπισμό των Αλβανών δραπετών των φυλακών Τρικάλων που βαρύνονταν,  με τη δολοφονία μία  κοπέλας στην Κόρινθο και ενός αστυνομικού έξω από το Δίστομο.

Η πρώτη όμως συνεργασία με UAV ήταν το καλοκαίρι του 2008 (!), όταν η Πολεμική Αεροπορία, ύστερα από συνεννόηση του τότε αρχηγού ΓΕΑ αντιπτεράρχου Γ. Γιάγκου με τους αρμοδίους της Πολιτικής Προστασίας της ΕΛΑΣ και της Πυροσβεστικής, είχε εντάξει τα 4 διαθέσιμα -τότε- ελληνικής κατασκευής UAV »Πήγασος ΙΙ»  στο πρόγραμμα επιτήρησης μεγάλων περιοχών με σκοπό την έγκαιρη ειδοποίηση σε περιπτώσεις πυρκαγιών! 

Τώρα η ΕΛΑΣ αποφάσισε να κάνει το πρώτο δικό της βήμα στον τομέα  των UAV- γνωστά και ως Drones: Σύμφωνα με επιτελείς της  βρίσκεται στο τελικό στάδιο υλοποίησης  σχεδίου  για την αγορά μη επανδρωμένων αεροσκαφών (UAV) για τον έλεγχο των συνόρων, αλλά και σε αντιτρομοκρατικές επιχειρήσεις μέσα στις πόλεις! Μάλιστα σύμφωνα με πολύ πρόσφατες πληροφορίες της »Καθημερινής» το υπουργείο Δημόσιας Τάξης βρίσκεται ήδη σε προχωρημένες συζητήσεις με ισραηλινών συμφερόντων εταιρείες που εξειδικεύονται στην κατασκευή UAVs, παρ΄όλο που δεν έχουν υπάρξει οριστικές αποφάσεις σχετικά με τον αριθμό και τον ακριβή τύπο των αεροσκαφών που θα επιλεγούν.Πριν περίπου 2 χρόνια η ισραηλινή εταιρεία Israel Aerospace Industries (IAI) παρουσίασε σε Έλληνες αξιωματικούς στην αεροπορική βάση στο Άκτιο το μη επανδρωμένο αεροσκάφος της, «Heron» (σ.σ »Ερωδιός»).Η συνάντηση είχε πραγματοποιηθεί με πρωτοβουλία του ευρωπαϊκού οργανισμού Frontex και αφορούσε τη χρήση του συγκεκριμένου τύπου UAV σε επιχειρήσεις για τον έλεγχο των συνόρων και την αντιμετώπιση της παράνομης μετανάστευσης,έγραψε η εφημερίδα.

Πάνε για προκήρυξη διαγωνισμού

Πληροφορίες που είδαν το φως της δημοσιότητας αναφέρουν ότι  η απόκτηση αναμένεται από το 2015 και μετά, καθώς το υπουργείο Δημόσιας Τάξης θα προχωρήσει σύντομα στη δημοσίευση διαγωνισμού για την προμήθειά τους.Και αυτό  διότι όπως έγραψε πρόσφατα η  «Espresso», <<το υπουργείο Δημόσιας Τάξης -με τη σύμφωνη γνώμη του τότε υπουργού κ.Νίκου Δένδια- είχε ήδη μπει στη διαδικασία προκήρυξης διαγωνισμού για την προμήθεια αριθμού μη επανδρωμένων αεροσκαφών τα οποία θα είναι εφοδιασμένα με ειδικά μηχανήματα κατάλληλα για παρακολούθηση στον αστικό ιστό αλλά και με μηχανήματα εντοπισμού πυρκαγιών>>.

Μάλιστα κατά τις ίδιες πληροφορίες  το νέο επιχειρησιακό κέντρο που άρχισε να λειτουργεί στον 3ο όροφο του κτιρίου της Λεοφώρου Κατεχάκη για την επιτήρηση των συνόρων της χώρας και την εισροή λαθρομεταναστών διαθέτει την τεχνολογία να δέχεται εικόνα από τα UAV που έχει στο δυναμικό της η Πολεμική Αεροπορία.
Η εικόνα που δέχεται τώρα το κέντρο επιχειρήσεων για τη λαθρομετανάστευση είναι σε επίπεδο επιχειρησιακό, κυρίως όταν οι Αστυνομικές Αρχές ειδοποιήσουν την Αεροπορία πως διεξάγεται επιχείρηση για τον εντοπισμό διακινητών τόσο στα χερσαία όσο και στα θαλάσσια σύνορα της χώρας προκειμένου να πετάξουν τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη της και να δώσουν εικόνα και πληροφορίες από το σημείο που ενδιαφέρει την ΕΛ.ΑΣ.

Όπως ανέφερε εκείνο το ρεπορτάζ τα Drones που επιθυμεί να εντάξει στον υλικοτεχνικό εξοπλισμό της η ΕΛ.ΑΣ. πρέπει να πληρούν συγκεκριμένους όρους λειτουργίας και να φέρουν ειδικό εξοπλισμό κατάλληλο για αστυνομικές επιχειρήσεις. Σύμφωνα πάντα με το δημοσίευμα αυτό υποστηρίζεται ότι αν η ΕΛ.ΑΣ. διέθετε έστω και ένα μη επανδρωμένο αεροσκάφος θα ήταν δυνατόν να είχε ολοκληρωθεί η επιχείρηση εντοπισμού του Αλβανου κακοποιού Μόριον Κολα και των συνεργατών του μέσα σε διάστημα δύο εβδομάδων και όχι να κρατήσει έναν μήνα, με έξοδα μερικών δεκάδων χιλιάδων ευρώ και με κατάκοπους αστυνομικούς που είχαν να δουν τα σπίτια τους τόσες εβδομάδες!Λέγεται λοιπόν ότι εκεί λοιπόν πάρθηκε η μεγάλη απόφαση για το βήμα προς τη σύγχρονη τεχνολογία και αμέσως ειδικοί ανέλαβαν να καταρτίσουν το οργανόγραμμα για το είδος των αεροσκαφών και τα μηχανήματα που θα πρέπει να αγοραστούν.

Αντιφάσεις για τα δεδομένα
 
Όμως είναι άξιο σημειώσεως ότι παρα τα όσα διαδίδονται στην επιχείρηση συμμετείχε - μέχρι ένα σημείο τουλάχιστον-  όπως προαναφέραμε, ένα  UAV τύπου Sperwer του  Γενικού Επιτελείου Στρατού που  κατέπεσε ανώμαλα λόγω των καιρικών συνθηκών που επικρατούσαν στην περιοχή πτήσης του και οι οποίες δεν επέτρεψαν στους χειριστές του να το προσγειώσουν σε ομαλό σημείο της δύσβατης περιοχής χρησιμοποιώντας τα αλεξίπτωτά και τους αερόσακούς του…
.
Το συγκεκριμένο UAV γαλλικής κατασκευής Sperwer (απογειώνονται με καταπέλτη), ανήκει στο 472 Τάγμα Επιτηρήσεως και Ηλεκτρονικού Πολέμου του Στρατού Ξηράς, που εδρεύει στην Αττική, ανήκει στη δύναμη της ΑΣΔΕΝ, έχει μεν ζώνη ευθύνης όλο το Αιγαίο, αλλά οι αποστολές του είναι ανάλογες των αναγκών (Πυροβολικού κλπ). Ο Στρατό Ξηράς διαθέτει και 2η παρόμοια μονάδα στην Θράκη που χρησιμοποιείται για τον έλεγχο και την επιτήρηση και άλλες ποικίλες αποστολές.Έχει ικανή  αυτονομία πτήσης, πολλούς αισθητήρες  και τον κατάλληλο ηλεκτρονικό εξοπλισμό (θερμικές κάμερες, FLIR κ.λπ.), ώστε να μπορεί να εντοπίσει ανθρώπους ημέρα και νύχτα από τη θερμοκρασία του σώματός τους .Φέρεται να προτιμήθηκε για τον εντοπισμό του Κόλα από τα ελικόπτερα Σούπερ Πούμα της ΕΛΑΣ (που πετούσαν και αυτά εκεί κατά διαστήματα ) για λόγους οικονομίας και γιατί δίνουν εικόνα στο Κέντρο Επιχειρήσεων ( και ανώτατους αξιωματικούς της ΕΛΑΣ ) σε πραγματικό χρόνο, ενώ κινούνται ευέλικτα , ημέρα και νύχτα.

Ερωτήματα για την μη αναφορά του »Πήγασου»

Όμως πέραν των διαφόρων αντιφάσεων που προκύπτουν από τις διαρροές εντύπωση προκαλεί και το ότι δεν έχει αναφερθεί μέχρι τώρα από  όσες πηγές της ΕΛΑΣ  και του Υπ.Δημόσιας Τάξης μίλησαν, δεν έγινε καμία αναφορά για πιθανή χρήση των κατασκευασμένων από τους τεχνικούς της Πολεμικής Αεροπορίας του UAV  Πήγασος ΙΙ… 
 
Ας δούμε όμως μερικές από τις επιχειρησιακές δυνατότητες του  Ελληνικού »Πήγασος ΙΙ» όπως κατεγράφησαν σε ρεπορτάζ των »Νέων» στις 16-4-2008 μετά την πλήρη επιχειρησιακή του αξιολόγηση σε σκληρό <<πολεμικό τέστ>>  στην Δυτική Ελλάδα με σειρά σεναρίων προσομείωσης. 

<<Αποστολή του »ΠήγασοςΙΙ» , όπως φάνηκε από το σενάριο προσομοίωσης που προαναφέραμε, είναι η στοχοποίηση του εχθρού αθόρυβα, αόρατα, με ακρίβεια, πίσω από τις γραμμές του. Η μεγάλη διαφορά από το σύνολο σχεδόν των άλλων όπλων των ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων είναι ότι το μη επανδρωμένο αεροσκάφος (UΑV) Πήγασος ΙΙ είναι ελληνικής ανάπτυξης, σχεδίασης και κατασκευής, με πολύ λίγες προσθήκες ξένης τεχνολογίας- κυρίως από το Ισραήλ. 

Με φουλ εξοπλισμό βλέπει μέρα -νύχτα

>>Την πρώτη απόπειρα των τεχνικών της Πολεμικής Αεροπορίας – ανέφερε το ρεπορτάζ- για το ελληνικό UΑV τη συναντάμε νωρίς, στις αρχές της δεκαετίας του ΄80, και έκτοτε ακολούθησαν πολλά σκαμπανεβάσματα. Το 2002 κατασκευάστηκε το πρώτο »Πήγασος» και άρχισαν δειλά οι δοκιμές του. Το 2005 αποφασίστηκε η αναβάθμισή του με νέα άτρακτο, βελτιωμένα χαρακτηριστικά και επιδόσεις, ενώ σύντομα τα 4 πρώτα Πήγασος ΙΙ ήταν γεγονός. Πέρυσι (σ.σ. 2007) τα ελληνικά UΑV εξοπλίστηκαν με 3 κάμερες υψηλής ευκρίνειας ημέρας- νύχτας ισραηλινής κατασκευής. Το μεγάλο πλεονέκτημά του είναι ότι απογειώνεται και προσγειώνεται σε μικρούς διαδρόμους. Ήδη βρίσκεται σε εξέλιξη πρόγραμμα κατασκευής άλλων 12 UΑV, με εμπλοκή πλέον και του ΓΕΕΘΑ λόγω της διακλαδικής αξιοποίησής του. 

>>Η τελευταία δοκιμή, σε καθαρά επιχειρησιακό περιβάλλον, έγινε πριν από λίγες μέρες (σ.σ.Μάρτιος -Απρίλιος 2008)  στο πλαίσιο της άσκησης «Ηνίοχος» και η κατασκοπευτική εικόνα (βίντεο) που έπαιρνε ο Πήγασος ΙΙ από τα αλλεπάλληλα «πεδία μάχης» στα οποία ενεπλάκη έφθανε μέσω του δορυφόρου Ηellas-Sat και στα Κέντρα Επιχειρήσεων του ΓΕΕΘΑ και του ΓΕΑ. Έχουν προηγηθεί και άλλες φάσεις αξιολόγησης και σε συνθήκες ηλεκτρονικών αντιμέτρων με άριστες επιδόσεις(…). 

Και ρίψη βλημάτων! 

>>Κατά την Μυθολογία, ο Πήγασος, το φτερωτό άλογο- γιος του Ποσειδώνα, μετέφερε τους κεραυνούς του Δία. Για την Πολεμική Αεροπορία και τους τεχνικούς της η χρησιμοποίηση του Πήγασου για ρίψη βλημάτων-κεραυνών είναι το επόμενο βήμα! Ήδη, οι Αμερικανοί, που μαζί με τους Ισραηλινούς έχουν την πιο προηγμένη τεχνολογία σε μη επανδρωμένα (ρομποτικά) αεροσκάφη, χρησιμοποιούν το UΑV Ρredator ΙΙ όχι μόνο για κατασκοπευτικές πτήσεις και επιτήρηση μεγάλους βάθους αλλά και για εκτόξευση βλημάτων>>. 

Ερωτήματα για σιωπηρή απαξίωση του »ΜΑDE IN GREECE» 

Αλήθεια έχει υπάρξει συνεργασία των δυο Υπουργείων (Εθνικής Άμυνας και Προστασίας Πολίτη και Δημόσιας Τάξης) για να δουν το ένα την εμπειρία του άλλου από την χρήση UAV,καθώς στοΠεσταγωνο υπάρχει διπλή εμπειρία (ΓΕΑ και ΓΕΣ); 
Τα Γενικά Επιτελεία ΓΕΑ και ΓΕΕΘΑ έχουν μεταφέρει στην ΕΛΑΣ δια της προϊσταμένης πολιτικής  ηγεσίας τους ότι διαθέτουν τεχνογνωσία και ουσιαστικά γραμμή παραγωγής για UAV; Από την άλλη το Υπ. Προστασίας του Πολίτη και Δημόσιας Τάξης και η ηγεσία της ΕΛΑΣ, που γνωρίζουν τον »Πήγασο ΙΙ», έχουν ζητήσει πληροφορίες για συντονισμό;
Γιατί  να μην αξιολογείται από την ΕΛΑΣ  μια δυναμική τεχνογνωσία που έχουν αναπτύξει ΚΑΙ ΕΦΑΡΜΌΖΟΥΝ ΣΤΗΝ ΠΡΆΞΗ οι τεχνικοί της ΠΑ – με τη  χρήση και Ισραηλινής τεχνολογίας – και να διαρρέουν ότι πάνε κατευθείαν στο εξωτερικό;
Παράλληλα, έχει ερωτηθεί η κρατική »Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία (ΕΑΒ)  - που και αυτή διαθέτει δική της τεχνογνωσία UAV- για το αν μπορεί να δώσει πρόταση είτε αυτοδύναμη είτε  σε συνεργασία με την Πολεμική Αεροπορία για τον »Πήγασο ΙΙ»;
 Μήπως – επιπλέον – πρέπει να υπάρξει συνεργασία όπως αυτή με τα πυροσβεστικά αεροσκάφη όπου άλλος είναι ο »ιδιοκτήτης» του μέσου και άλλος φορέας έχει τον χειρισμό;
Μήπως πρέπει η πολιτική ηγεσία του ΥΕΘΑ – Δημ.Αβραμόπουλος,Φώφη Γεννηματά και Ι. Λαμπρόπουλος – και η ηγεσία του Υπ. Προστασίας Πολίτη και Δημόσιας Τάξης – κ.Β.Κικίλιας- να σηκώσουν το τηλέφωνο και να συνεννοηθούν μεταξύ τους υπέρ της ΕΛΛΗΝΙΚΉΣ ΤΕΧΝΟΓΝΩΣΙΑΣ, υπέρ των ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΧΕΡΙΩΝ;

Διότι,  αν δεν σπάσεις αυγά δεν φτιάχνεις ομελέτα! 

Διαβάστε ακόμη:

Ανώμαλη προσγείωση UAV του στρατού που «κυνηγούσε» τους δραπέτες των Τρικάλων – Bίντεο