*Του Κώστα Σαρικά
Την ώρα που το Πολεμικό Ναυτικό περιμένει την επίσημη απάντηση των Aμερικανών μέσω LOA στο αίτημα για συμμετοχή της Ελλάδας στο πρόγραμμα ναυπήγησης των φρεγατών Constellation, στο Ναυτικό Επιτελείο επικρατεί έντονος προβληματισμός για την εξέλιξη του προγράμματος και ενώ ο Στόλος έχει άμεση ανάγκη από καινούργια πλοία.
Ενδεικτικά είναι όσα τόνισε ο εκλεγμένος Πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ για την αλλαγή στο σχέδιο της φρεγάτας, με άμεσες συνέπειες τόσο την καθυστέρηση στη ναυπήγηση των πλοίων όσο και την εκτίναξη του κόστους.
Το γεγονός ότι η παράδοση της πρώτης Constellation στο US Navy μετατίθεται για το 2029 δεν αφήνει μεγάλα περιθώρια αισιοδοξίας ότι στις αρχές της επόμενης δεκαετίας το Πολεμικό Ναυτικό θα διαθέτει στο οπλοστάσιο του αμερικανικές φρεγάτες, πόσο μάλλον με δεδομένο τον όρο ότι θα πρέπει να κατασκευαστούν σε ελληνικά ναυπηγεία.
Ταυτόχρονα, αβεβαιότητα προκαλεί και η εξέλιξη του προγράμματος της Ευρωκορβέτας, καθώς το project φαίνεται να παραμένει σε αρχικό στάδιο. Και σε αυτή την περίπτωση το 2029 είναι η κρίσιμη χρονιά, καθώς τότε υπολογίζεται να έχει ολοκληρωθεί η ναυπήγηση των δύο πρωτότυπων πλοίων. Προς το παρόν, ακόμα δεν έχει καν ολοκληρωθεί η σχεδίαση των δύο διαφορετικής διαμόρφωσης κορβετών.
Εκτός από την Ελλάδα ενδιαφέρον έχουν εκδηλώσει η Ισπανία, η Ιταλία και η Ρουμανία, ωστόσο άγνωστο παραμένει τόσο το τελικό κόστος όσο και το επίπεδο εξοπλισμού. Έτσι, το πρόγραμμα εξακολουθεί να κινείται σε «θολά» νερά, με αποτέλεσμα να μην θεωρείται δεδομένη η απόκτηση «made in Europe» κορβετών από το Πολεμικό Ναυτικό.
Κατά συνέπεια, είναι αδύνατο να προχωρήσει ο εξοπλιστικός σχεδιασμός για τον Στόλο τουλάχιστον εντός της προσεχούς πενταετίας και η ενίσχυση με φρεγάτες Constellation αλλά και με κορβέτες MMPC να θεωρείται βέβαιος.
Επανέρχονται τα σχέδια για «εθνικό πλοίο»
Η εξοπλιστική πλέον «εξίσωση» για το Πολεμικό Ναυτικό περιλαμβάνει τέτοιο αριθμό αγνώστων με αποτέλεσμα να μην μπορεί τουλάχιστον προς το παρόν να εξαχθεί «καθαρό» αποτέλεσμα.
Με αυτά τα δεδομένα στο τραπέζι φαίνεται να επανέρχεται στο προσκήνιο η πρόταση για ναυπήγηση «εθνικού» πλοίου μεγέθους κορβέτας.
Στο παρελθόν, η Σχολή Ναυτικών Δοκίμων και συγκεκριμένα ο Τομέας Ναυπηγικής και Ναυτικής Μηχανολογίας είχε προχωρήσει στον σχεδιασμό πλοίου για τις ανάγκες του Πολεμικού Ναυτικού. Στόχος είναι η επαναφορά μιας νέας ανάλογης κίνησης προσαρμοσμένης στις ανάγκες του Στόλου, έπειτα και από τα επιχειρησιακά διδάγματα των τελευταίων ετών.
Ο σχεδιασμός και η εκτέλεση του προγράμματος μπορεί να προχωρήσει σε συνεργασία με μεγάλες εταιρίες, οι οποίες εξειδικεύονται τόσο στα ηλεκτρονικά συστήματα και αισθητήρες όσο και σε μηχανολογικά συστήματα.
Το «εθνικό» πλοίο θεωρείται δεδομένο ότι θα κατασκευάζεται σε εγχώρια ναυπηγεία και θα προσομοιάζει σε δυνατότητες με τις ισραηλινές κορβέτες SAAR.
Oι «made in Greece» κορβέτες θα είναι εξοπλισμένες με τα ανάλογα όπλα και συστήματα, ώστε να διαθέτουν τόσο ανθυποβρυχιακές όσο και αντιαεροπορικές δυνατότητες σε επίπεδο άμυνας περιοχής. Η διαμόρφωση τους θα γίνει σύμφωνα με τις ανάγκες που θα καθορίσει το Ναυτικό Επιτελείο, με τα πλοία να έρθουν για να συμπληρώσουν ως Κύριες Μονάδες Επιφανείας, τόσο τις καινούργιες ψηφιακές φρεγάτες FDI όσο και τις φρεγάτες ΜΕΚΟ.
Με δεδομένο ότι θα πρόκειται για εγχώρια σχεδίαση και η ναυπήγηση θα υπάρχει δυνατότητα δημιουργίας γραμμής παραγωγής, ενώ μεγάλο μέρος του κόστους θα επιστρέφει στην Ελλάδα και στην εγχώρια αμυντική και ναυπηγική βιομηχανία.