*Του Κώστα Σαρικά
Πλήρως επιχειρησιακά είναι πλέον και τα δύο αεροσκάφη τύπου C-27J της 354 Μοίρας Τακτικών Μεταφορών «ΠΗΓΑΣΟΣ», τα οποία είχαν καθηλωθεί όπως όλα άλλωστε τα C-27 παγκοσμίως, έπειτα από την τεχνική οδηγία της κατασκευάστριας εταιρείας.
Είχε προηγηθεί ο εντοπισμός μικρορωγμών σε δομικά μέρη του αεροσκάφους και συγκεκριμένα στα σημεία που το κάθετο και οριζόντιο σταθερό ενώνονται με την άτρακτο. Οι τεχνικοί της Πολεμικής Αεροπορίας πέρασαν, σύμφωνα με τις οδηγίες της Leonardo, από εξονυχιστικό έλεγχο τα αεροσκάφη και εκτελέστηκαν οι απαραίτητες διαδικασίες.
Την ίδια ώρα πραγματοποιήθηκε και έλεγχος μέσω εξομοίωσης σε ακραίες συνθήκες με το αεροσκάφος να μεταφέρει το μέγιστο βάρος και τον «Σπαρτιάτη» να περνά με απόλυτη επιτυχία και αυτή τη δοκιμασία. Τα δύο C-27J πετούν πλέον κανονικά και εκτελούν κάθε είδους αποστολές μεταφορικού έργου ενώ εντός του ερχόμενου Ιανουαρίου αναμένεται να διπλασιαστεί ο αριθμός των διαθέσιμων αεροσκαφών, καθώς πρόκειται να καταστούν πλήρως επιχειρησιακά ακόμη δύο C-27.
Στο ένα ολοκληρώνεται η απαραίτητη τεχνική επιθεώρηση ενώ το δεύτερο βρίσκεται στο τελικό στάδιο ελέγχων και δοκιμών έπειτα από εργασίες συντήρησης καθώς ήταν παροπλισμένο για μεγάλο χρονικό διάστημα. Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα της Πολεμικής Αεροπορίας και έπειτα από την υπογραφή της σύμβασης υποστήριξης (Follow On Support) το 2022, το επόμενο διάστημα θα αποδοθούν στην ελληνική Πολεμική Αεροπορία και τα υπόλοιπα δύο αεροσκάφη για να φτάσουν συνολικά τα έξι τα διαθέσιμα «Spartan».
Όπως τονίζεται χαρακτηριστικά από το Αεροπορικό Επιτελείο, η αναγέννηση των «Σπαρτιατών» είναι «ανάσα» με δεδομένες τις χαμηλές διαθεσιμότητες των C-130, τα οποία αποτελούν άλλωστε τα κύρια μεταφορικά αεροσκάφη της Πολεμικής Αεροπορίας.
Εντός του προσεχούς Ιανουαρίου αναμένεται να κατατεθεί από την κατασκευάστρια εταιρία Leonardo πρόταση προς την Πολεμική Αεροπορία, η οποία θα αφορά την επέκταση της υποστήριξης των C-27J για επτά χρόνια με ταυτόχρονη επαναφορά σε πτήσιμη κατάσταση και των δύο «Spartan» τα οποία δεν περιλαμβάνονται στην αρχική σύμβαση και βρίσκονται σε κατάσταση παρατεταμένης απραξίας στους χώρους στάθμευσης της 112 Πτέρυγας Μάχης στην Ελευσίνα, ώστε η Πολεμική Αεροπορία να διαθέτει πλέον συνολικά οκτώ αεροσκάφη και μάλιστα με αναβαθμισμένα ηλεκτρονικά συστήματα.
Συγκεκριμένα η αναβάθμιση, εκτός από τα νέα avionics, θα περιλαμβάνει καινούργιο σύστημα ελέγχου πτήσης FMS (Flight Management System), νέες ψηφιακές οθόνες όπως και δυνατότητα εγκατάστασης συστήματος αυτοπροστασίας του αεροσκάφους και ηλεκτρονικού πολέμου με παρεμβολείς υψηλής τεχνολογίας.
Ακόμη θα υπάρχει η δυνατότητα εγκατάστασης του συστήματος μετάδοσης δεδομένων Link 16, το οποίο χρησιμοποιείται τόσο από τα μαχητικά της Πολεμικής Αεροπορίας και τα ιπτάμενα ραντάρ ΑΣΕΠΕ όσο και από τα καινούργια ελικόπτερα τύπου MH-60 Romeo αλλά και από τις νέες φρεγάτες Belharra του Πολεμικού Ναυτικού.
Το συνολικό κόστος του πακέτου «αναγέννησης» και αναβάθμισης του στόλου των αεροσκαφών τύπου C-27 αγγίζει, σύμφωνα με πληροφορίες του Onalert.gr, τα 270 εκατομμύρια ευρώ, με εγγυημένη από την κατασκευάστρια εταιρία τη διαθεσιμότητα σε ποσοστό 80% στο σύνολο του στόλου των «Σπαρτιατών» δηλαδή επτά διαθέσιμα αεροσκάφη ανά πάσα στιγμή. Στην πρόταση θα περιλαμβάνονται και δύο προαιρετικά kit, το ένα για αποστολές διακομιδών ασθενών Medevac και ακόμη ένα για αποστολές επιτήρησης και ηλεκτρονικού πολέμου ISR.
Συνολικά, 88 αεροσκάφη τύπου C-27J Spartan επιχειρούν σήμερα παγκοσμίως σε 16 Πολεμικές Αεροπορίες μεταξύ των οποίων και η ελληνική ΠΑ. Τα C-27 είναι δικινητήρια μεταφορικά αεροσκάφη με μέγιστη εμβέλεια 3.160 μίλια, μεταφορική δυνατότητα άνω των 11 τόνων, δυνατότητα μεταφοράς έως 60 στρατιωτών ή 46 αλεξιπτωτιστών, ενώ μπορούν να διαμορφωθούν είτε σε πυροσβεστικά αεροσκάφη είτε ακόμη και σε αεροσκάφη εναέριου ανεφοδιασμού μαχητικών και ελικοπτέρων.