Την ευκαιρία να ξεναγηθούν στην βρετανική φρεγάτα Type 23 με την ονομασία HMS Kent του Πολεμικού Ναυτικού του Ηνωμένου Βασιλείου, είχαν σήμερα το απόγευμα, Έλληνες δημοσιογράφοι, παρουσία της πρέσβεως της Μεγάλης Βρετανίας στην Αθήνα κ. Κέιτ Σμίθ, μετά τις χθεσινές επαφές Βρετανών αξιωματούχων με τον Υπουργό Εθνικής Άμυνας Νίκο Παναγιωτόπουλο και τον Α/ΓΕΕΘΑ Στρατηγό Φλώρο.
Η ίδια ανέφερε στο χαιρετισμό της στα ελληνικά ότι: «Η παρουσία του HMS Kent στον Πειραιά φωτίζει τη στενή ναυτική σχέση ανάμεσα στην Ελλάδα και τη Μεγάλη Βρετανία» τονίζοντας τη σημασία που έχει η παρουσία της φρεγάτας Type 23, ίδιου τύπου με αυτήν που προτείνουν οι Βρετανοί στο Πολεμικό Ναυτικό ως «ενδιάμεση λύση».
Η ξενάγηση και το «μήνυμα» των Βρετανών
Η κ. Σμιθ εξέφρασε τη χαρά της που βλέπει τη φρεγάτα στα ελληνικά ύδατα, ενώ τόνισε ότι το HMS Kent «αποτελεί μέρος της ομάδας του βρετανικού αεροπλανοφόρου Queen Elizabeth που βρίσκεται στην Ανατολική Μεσόγειο». Σημειώνεται ότι η ομάδα που συνοδεύει το αεροπλανοφόρο αριθμεί συνολικά 9 πολεμικά πλοία του Ηνωμένου Βασιλείου καθώς και 32 αεροσκάφη.
«Στόχος μας», συνέχισε η πρέσβης της Μεγάλης Βρετανίας, «είναι να αναδείξουμε τη δέσμευσή μας για την υπεράσπιση των εθνικών μας συμφερόντων και της διεθνούς τάξης, σε συνεργασία με εταίρους και συμμάχους».
Αξίζει να σημειωθεί, επίσης, ότι η HMS Kent είναι η φρεγάτα που προτείνεται από τη Μεγάλη Βρετανία ως ενδιάμεση λύση για το εξοπλιστικό πρόγραμμα του Ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού. «Η βρετανική πρόταση», υπογράμμισε η Κέιτ Σμιθ, «ανταποκρίνεται σε όλες τις απαιτήσεις του Ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού και θα αναζωογονήσει την ελληνική βιομηχανία, εισφέροντας στην ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας με πολλές θέσεις εργασίας».
Η φρεγάτα HMS Kent
Η φρεγάτα αποτελεί μια από τις συνολικά 16 φρεγάτες κλάσης Type 23 Duke, που κατασκευάστηκαν για το Πολεμικό Ναυτικό του Ηνωμένου Βασιλείου. Αναλυτικότερα, η πρώτη Type 23 HMS Norfolk ανέλαβε υπηρεσία το 1990 ενώ η τελευταία, η HMS St Albans, το 2002. Αξίζει να σημειωθεί ότι 3 από τις 16 Type 23 χρησιμοποιούνται από το Πολεμικό Ναυτικό της Χιλής.
Η HMS Kent κατασκευάστηκε το 1998 ενώ τέθηκε σε υπηρεσία το 2000. Πρόκειται για μια φρεγάτα μήκους 133 μέτρων, με εκτόπισμα 4900 τόνους και πλήρωμα 185 ατόμων. Ο αρχικός σχεδιασμός προέβλεπε τη χρησιμοποίησή της για ανθυποβρυχιακές αποστολές.
Ωστόσο, η HMS Kent αργότερα μετατράπηκε σταδιακά σε φρεγάτα πολλαπλού ρόλου καθώς διαθέτει αντιπλοϊκούς πυραύλους Harpoon αλλά και αντιαεροπορικούς εκτοξευτές SeaWolf. Κατά την ξενάγηση στο πλοίο του Πολεμικού Ναυτικού του Ηνωμένου Βασιλείου, ο μηχανικός Έβανς εξήγησε ότι η φρεγάτα διαθέτει, μεταξύ άλλων, πολυβόλο Mk8 με εμβέλεια 14 μιλίων αλλά και miniguns με δυνατότητα 3.000 γύρων ανά λεπτό.
Η βρετανική πρόταση για τις φρεγάτες
Από την πλευρά του, ο Jonathan Walton, αντιπρόεδρος επιχειρηματικής ανάπτυξης της εταιρείας Babcock Marine, αναφέρθηκε στους 4 πυλώνες της βρετανικής πρότασης για το Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό. Όπως είπε:
- ο «πρώτος πυλώνας αφορά στην παράδοση τεσσάρων νέων φρεγατών» με τη βρετανική πρόταση να αφορά στην κατασκευή φρεγατών τύπου Arrowhead 140.
- Ο δεύτερος πυλώνας, κατά τον J. Walton, αφορά στην «αναβάθμιση των 4 ΜΕΚΟ» που διαθέτει το Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό. Ο J. Walton επεσήμανε ότι η Babcock Marine διαθέτει σημαντική εμπειρία σε αντίστοιχες αναβαθμίσεις, καθώς είναι η εταιρεία που ανέλαβε την αναβάθμιση της φρεγάτας HMS Kent.
- Ο τρίτος πυλώνας αφορά στη λεγόμενη «ενδιάμεση λύση», για την οποία η Babcock προτείνει «πανομοιότυπο πλοίο, ίδιου τύπου με το HMS Kent, δηλαδή δύο Type 23 φρεγάτες».
- Ο τέταρτος πυλώνας αφορά στα οφέλη της ελληνικής βιομηχανίας από ενδεχόμενη συμφωνία. «Στόχος μας», είπε ο J. Walton, «είναι να μεγιστοποιηθεί η συμμετοχή των ελληνικών ναυπηγείων και οι τέσσερις φρεγάτες να κατασκευαστούν στην Ελλάδα».
«Έχουμε», συμπλήρωσε, «ένα μακροχρόνιο πρόγραμμα που θα πάει πιο μακριά από την κατασκευή των 4 φρεγάτων και θα περιλαμβάνει εν συνεχεία υποστήριξη πλοίων, με νέες τεχνολογίες και νέα συστήματα, μετατροπές σκαφών κ.ά.». Εξήγησε δε, ότι τα ελληνικά ναυπηγεία – με τη συμμετοχή της Babcock Marine – θα μπορούν να δέχονται και εμπορικά πλοία για επισκευές.
Η φρεγάτα Arrowhead 140
Η φρεγάτα έχει εκτόπισμα 5700 τόνους και πρόκειται για ένα πλοίο ικανό για πολλαπλές επιχειρήσεις, με έμφαση στην αποκάλυψη και ταυτόχρονη εμπλοκή πλοίων, αεροσκαφών και πυραύλων σε μεγάλες αποστάσεις, αλλά με έμφαση και στον ανθυποβρυχιακό πόλεμο. Το συνολικό μήκος της φρεγάτας φτάνει τα 138,7 μέτρα ενώ η μέγιστη ταχύτητα που μπορεί να αναπτύξει είναι οι 28 κόμβοι.
Χαρακτηριστικό των πλοίων Arrowhead 140, είναι ότι αποτελούνται από ξεχωριστά μέρη και συστήματα, τα οποία μπορούν να κατασκευάζονται ταυτόχρονα σε διαφορετικά ναυπηγεία. Και αυτό, σύμφωνα με τον J. Walton, στο μέλλον «θα μπορούσε να δώσει την δυνατότητα στα ελληνικά ναυπηγεία να συμμετέχουν στην κατασκευή αντίστοιχων πολεμικών πλοίων, που προορίζονται για εξαγωγή σε άλλες χώρες». Το «παρών» στην εκδήλωση έδωσε και ο Chief Corporate Affairs Officer της Babcock Marine, John Howie αλλά και εκπρόσωποι εταιρειών με τις οποίες συνεργάζεται η Babcock όπως η Thales και η MBDA.
Με πληροφορίες και φωτογραφίες από: ΑΠΕ – ΜΠΕ