Γράφει ο
Χρήστος Κουτσογιαννόπουλος
Ταξίαρχος(εα)
ΜΑ .Διεθνείς Σχέσεις
PhD. Επιχειρησιακή Οργάνωση
Μία πολύ σημαντική εξέλιξη για την Ελληνική Πολεμική Αεροπορία έλαβε χώρα με την ανακοίνωση της υπογραφής Τεχνικής Διευθέτησης (Technical Arrangment) μεταξύ του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας της Ελληνικής Δημοκρατίας και του Υπουργείου Άμυνας της Δημοκρατίας της Βουλγαρίας .Η Τεχνική Διευθέτηση υπεγράφη την Τρίτη 18 Μαρτίου από τον Αρχηγό του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας, Αντιπτέραρχο (Ι) Ευάγγελο Τουρνά και τον Διοικητή των Αεροπορικών Δυνάμεων της Βουλγαρίας, Υποπτέραρχο Κονσταντίν Ποπόφ.
Όπως αναφέρεται στη σχετική ανακοίνωση του ΓΕΑ η εν λόγω Τεχνική Διευθέτηση αφορά στον καθορισμό των αναγκαίων μέσων καθώς και στις διαδικασίες εκτέλεσης Διασυνοριακών Επιχειρήσεων για Εναέρια Αστυνόμευση (Cross Border Operations for Air Policing) του Εναέριου Χώρου των δύο κρατών. Η Βουλγαρική Πολεμική Αεροπορία στερείται των επιχειρησιακών εκείνων δυνατοτήτων για να την πραγματοποίηση αποστολών αναχαίτισης επί 24ωρου βάσεως. Τα διαθέσιμα μαχητικά δεν επαρκούν σύμφωνα με τα Νατοϊκά πρότυπα καθώς διατίθενται μόνο 12 MiG-29S εκ των οποίων τα μισά πρέπει να θεωρούνται επιχειρησιακά.
Το θέμα απασχολούσε για πολύ καιρό τους αεροπορικούς επιτελείς του ΝΑΤΟ διότι δεν υπήρχε επαρκής αεροπορική αστυνόμευση του εναέριου χώρου της Μαύρης Θάλασσας η οποία τώρα έγινε επιτακτική με την κρίση στην Ουκρανία. Η εμπλοκή σε αναχαιτίσεις με άγνωστα αεροπορικά ίχνη πιθανόν ρωσικά αεροσκάφη υπό τις παρούσες συνθήκες είναι μια πιθανή εξέλιξη με ότι αυτό μπορεί να συνεπάγεται. Δηλαδή με απλά λόγια ελληνικά μαχητικά αριθμός και ο τύπος των οποίων ήδη έχει γνωστοποιηθεί στη βουλγαρική πλευρά θα αναλαμβάνουν αποστολές αναγνώρισης και αναχαίτισης αγνώστων ιχνών τα οποία εισέρχονται στον βουλγαρικό FIR και που η βουλγαρική Αεροπορία δεν θα μπορεί να ανταποκριθεί για διάφορους λόγους. Στο παρελθόν ρωσικά αεροσκάφη αναγνώρισης Ilyushin II -20 Coot-A πέταξαν στην Μαύρη Θάλασσα και αναχαιτίστηκαν από τουρκικά μαχητικά όταν αυτά παραβίασαν τις παρυφές του βουλγαρικού FIR.
Τα ερωτήματα βέβαια που προκύπτουν είναι: Ποιά τα οφέλη της Ελλάδας και ειδικότερα της Πολεμικής Αεροπορίας στην παρούσα οικονομική κρίση από την Τεχνική Συμφωνία ;
Μπορεί να επηρεαστούν αρνητικά οι σχέσεις Ελλάδος-Ρωσίας; H νέα αυτή αποστολή για την ελληνική πολεμική αεροπορία μαζί με τον έλεγχο του ελληνικού FIR το οποίο καλύπτει μια μεγάλη έκταση η οποία εκτείνεται από το Ιόνιο πέλαγος στα δυτικά μέχρι και σχεδόν τη μισή απόσταση που χωρίζει την Κρήτη από την Κύπρο στα ανατολικά και την προστασία του Εθνικού Εναέριου Χώρου θα απαιτήσει ένα μεγάλο αριθμό προσωπικού- μέσων- υλικων και ένα υψηλό κόστος επιχειρησιακής λειτουργίας της επί 24ωρου βάσεως 365 ημέρες το χρόνο.
Όπως γίνεται αντιληπτό δεν πρόκειται για μια εύκολη υπόθεση και εάν το ΝΑΤΟ και οι ΗΠΑ πραγματικά επιθυμούν από την Ελληνική Πολεμική Αεροπορία να αναλάβει τέτοιου είδους αποστολές τότε θα πρέπει να δώσουν σοβαρά αντισταθμιστικά οφέλη καθώς τέτοιες συμφωνίες ξεπερνούν κατά πολύ τις υποχρεώσεις που έχει η Ελλάδα έναντι του ΝΑΤΟ και του ICAO.
Τώρα παρουσιάζεται η ευκαιρία για την Ελληνική Πολεμική Αεροπορία να ζητήσει αριθμό F-15C/D τα οποία αποσύρονται και που με ένα πρόγραμμα εκσυγχρονισμού μπορούν να κάνουν άνετα «airpolicing» σε τέτοιες αποστάσεις. Αναγκαίος είναι επίσης και αριθμός αεροσκαφών εναέριου ανεφοδιασμού KC-135 για τα ελληνικά πολεμικά αεροσκάφη που θα χρειαστεί να επιχειρούν ταυτόχρονα για πρώτη φορά στα FIR Ελλάδας –Βουλγαρίας. Ιδού η ευκαιρία για την Ελληνική Πολεμική Αεροπορία.
Διανύουμε περίοδο σοβαρών γεωπολιτικών ανακατατάξεων και σε αυτές τις περιόδους κρίνονται τα συστήματα και αντίστοιχα υποσυστήματα ασφαλείας που θα καθορίσουν τις εξελίξεις που έρχονται. Εάν οι σχέσεις Ουάσιγκτον Μόσχας συνεχίσουν να κλιμακώνονται το μόνο βέβαιο είναι ότι είναι θέμα χρόνου να υπάρξει ένα νεο σύνορο του νέου ψυχρού πολέμου από την Ουκρανία την Ρουμανία την Βουλγαρία την Τουρκία και την Ελλάδα. Η Ελλάδα οφείλει να έχει εξαιρετικές σχέσεις με τη Ρωσία για πολλούς λόγους, όχι όμως σε βάρος των δικών της συμφερόντων και πρέπει να αξιοποιήσει την κατάσταση που διαμορφώνεται με τρόπο που να μεγιστοποιήσει την εθνική της ασφάλεια. Πρέπει να είναι παρούσα στις νέες γεωπολιτικές ανακατατάξεις να διατυπώνει απόψεις να θέτει ενεργά τα συμφέροντά της και να μπαίνει στη διαδικασία της διαπραγμάτευσης για να τα εξυπηρετήσει..
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
F-15 των ΗΠΑ με ελληνικά F-16 στη Σούδα – Φωτογραφίες από την κοινή εκπαίδευση
Τι ξέχασε να μας ανακοινώσει ο ΥΕΘΑ για την «ενοικίαση» ιπτάμενων τάνκερ!