*Του Κώστα Σαρικά
Εντός της διετίας 2029 -2030 αναμένεται να αποδεσμευτούν και να πουληθούν οι δύο πρώτες φρεγάτες FREMM της κλάσης Bergamini, όπως ενημέρωσαν οι Ιταλοί – σύμφωνα με πληροφορίες του OnAlert.gr – σε ανώτατο πολιτικό και στρατιωτικό επίπεδο την Αθήνα.
Γνωρίζοντας το ενδιαφέρον της Ελλάδας και του Πολεμικού Ναυτικού για μεταχειρισμένα πλοία, τα οποία θα μπορούσαν άμεσα να ενταχθούν στο ελληνικό οπλοστάσιο, η Ρώμη έσπευσε να ενημερώσει την Αθήνα ότι δύο φρεγάτες FREMM θα είναι διαθέσιμες για πώληση στα τέλη της δεκαετίας, ενώ σταδιακά μέσα στα επόμενα χρόνια πρόκειται να πουληθούν και άλλες φρεγάτες της ίδιας κλάσης, πιθανότατα και οι έξι υπόλοιπες.
Σύμφωνα με πληροφορίες, πρόκειται για τις φρεγάτες «Carlo Bergamini» και «Virginio Fasan», οι οποίες επιχειρούν στο ιταλικό Πολεμικό Ναυτικό από το 2013.
Όπως είναι φυσικό, η απόφαση των Ιταλών να «βγάλουν στο σφυρί» τις δύο πρώτες Bergamini προκάλεσε το έντονο ενδιαφέρον του Πολεμικού Ναυτικού, το οποίο φέρεται να έχει απαντήσει καταφατικά έπειτα από τη σχετική ενημέρωση που είχε από την πολιτική ηγεσία. Το μόνο δεδομένο πάντως σε αυτή τη φάση είναι η απόφαση του ιταλικού Πολεμικού Ναυτικού να πουλήσει τις δύο φρεγάτες, με ανοιχτό το ενδεχόμενο να ακολουθήσουν τον ίδιο δρόμο και οι υπόλοιπες έξι Bergamini.
Κατά συνέπεια, αναμένεται το επόμενο διάστημα να ακολουθήσει από την Ελλάδα και το Πολεμικό Ναυτικό η επίσημη εκδήλωση ενδιαφέροντος προκειμένου να διερευνηθούν όλες οι παράμετροι μιας ενδεχόμενης συμφωνίας, με κύριο ζητούμενο το κόστος των δύο φρεγατών, τον τρόπο αποπληρωμής, τον εξοπλισμό, τους φόρτους πυρομαχικών και όλα τα ζητήματα που αφορούν την εκπαίδευση των πληρωμάτων αλλά και την υποστήριξη των πλοίων.
Και μόνο το γεγονός ότι πρόκειται για φρεγάτες που υπηρετούν στο ιταλικό Ναυτικό για 12 χρόνια αρκεί για να προκαλέσουν το έντονο ενδιαφέρον του Πολεμικού Ναυτικού, το οποίο αναζητά Μονάδες Επιφανείας που θα μπορούν να καλύψουν για τα επόμενα χρόνια τις αυξημένες επιχειρησιακές ανάγκες.
Άλλωστε, οι φρεγάτες FREMM αποτελούσαν την περασμένη δεκαετία στόχο του Πολεμικού Ναυτικού, καθώς υπήρχαν έντονες διαβουλεύσεις για την απόκτηση τους, όμως τα δεδομένα άλλαξαν εξαιτίας και της δημοσιονομικής «στενωπού», για να καταλήξει τελικά η Αθήνα έπειτα από αρκετά χρόνια στην επιλογή των γαλλικών Belharra.
Για το Πολεμικό Ναυτικό η λύση απόκτησης σε πρώτη φάση των δύο ιταλικών FREMM, αν τελικά προχωρήσουν θετικά οι διαπραγματεύσεις, θα δώσει μεγάλη «ανάσα», καθώς η ανάγκη για νέες Μονάδες Επιφανείας είναι μεγάλη, με δεδομένο ότι εκτός από τις τρεις ή τέσσερις φρεγάτες Belharra, δεν υπάρχει κάποιο άλλο πρόγραμμα σε εξέλιξη, παρά μόνο το ενδιαφέρον για τις Ευρωκορβέτες και τις Constellation, αλλά με προοπτική σε μεγάλο βάθος χρόνου.
Η απόκτηση έστω και των δύο FREMM θα συνεπάγεται 10 ισχυρές Μονάδες Επιφανείας, καθώς αποτελεί ειλημμένη απόφαση ο εκσυγχρονισμός των τεσσάρων φρεγατών MEKO κλάσης «ΥΔΡΑ».
Τα χαρακτηριστικά και ο οπλισμός τους
Οι φρεγάτες πολλαπλού ρόλου FREMM κλάσης Bergamini, πέρα από το γεγονός ότι πρόκειται για καινούργια πλοία, έχουν ως πλεονέκτημα το μεγάλο τους εκτόπισμα που φτάνει τους 6.700 τόνους. Πλοία τα οποία διαθέτουν σημαντικές δυνατότητες στον ανθυποβρυχιακό πόλεμο, στον πόλεμο επιφανείας αλλά και στον αντιαεροπορικό πόλεμο.
Με εμβέλεια δράσης που φτάνει τα 6.800 μίλια με ταχύτητα 15 κόμβους, αποτελούν Μονάδες που μπορούν να επιχειρούν για μεγάλο χρονικό διάστημα στην ανοιχτή θάλασσα. Αναπτύσσουν μέγιστη ταχύτητα που φτάνει τους 27 κόμβους ενώ το μήκος τους αγγίζει τα 145 μέτρα, την ώρα που οι φρεγάτες Βelharra έχουν μήκος 122 μέτρα και εκτόπισμα 4.460 τόνους.
Όσον αφορά τον οπλισμό τους, διαθέτουν 16 κελιά SYLVER A50 από τα οποία μπορούν να εκτοξεύσουν 16 πυραύλους αέρος-αέρος, είτε Aster 15, είτε Aster 30, πυροβόλο Otobreda 127/64 με δυνατότητα χρήσης πυρομαχικών Vulcano, πυροβόλο Otomelara 76/62 με δυνατότητα χρήσης πυρομαχικών ακριβείας Strales, δύο μικρότερα τηλεχειριζόμενα πυροβόλα Otomelara/Oerlikon 25/80, 8 πυραύλους επιφανείας Teseo/Otomat MK2/A και δύο τριπλούς εκτοξευτές για τορπίλες.
Και οι δύο φρεγάτες διαθέτουν sonar γάστρας UMS4110, ενώ η «Virginio Fasan» διαθέτει και το συρόμενο CAPTAS-4. Τα πλοία διαθέτουν σύγχρονης τεχνολογίας αισθητήρες, μεταξύ των οποίων το ραντάρ AESA Kronos.