* Του Κώστα Σαρικά
Τελεσίγραφο στην Γερμανο-ολλανδική κοινοπραξία TKMS-Τhales Netherlands με «deadline» εντός των επόμενων εβδομάδων έδωσε σύμφωνα με πληροφορίες του Onalert.gr η αρμόδια για τα εξοπλιστικά Διεύθυνση του υπουργείου Εθνικής Άμυνας καθώς όπως φαίνεται ο κίνδυνος για οριστικό «ναυάγιο» στις διαπραγματεύσεις που αφορούν τον εκσυγχρονισμό των τεσσάρων φρεγατών ΜΕΚΟ βρίσκεται πιο κοντά από ποτέ άλλοτε.
Η Γενική Διεύθυνση Αμυντικών Εξοπλισμών και Επενδύσεων η οποία διαπραγματεύεται με την κοινοπραξία σε στενή συνεργασία με το Πολεμικό Ναυτικό το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των φρεγατών ΜΕΚΟ ζητά ξεκάθαρες απαντήσεις σε μια σειρά από απαιτήσεις της Ελληνικής πλευράς. Αυτές αφορούν τόσο νομικά ζητήματα εγγυήσεων όσο και ζητήματα διαμόρφωσης των πλοίων πάνω στα οποία φαίνεται ότι υπάρχουν πολύ σοβαρά «αγκάθια» στο δρόμο προς τη συμφωνία. Και παρά το γεγονός ότι οι διαπραγματεύσεις με την κοινοπραξία είναι εξαιρετικά χρονοβόρες, έως τώρα όχι μόνο δεν φαίνεται ότι τα προβλήματα λύνονται, αλλά αντίθετα οι πιθανότητες οριστικής ρήξης εμφανίζονται αυξημένες.
Η Ελληνική πλευρά φέρεται να έχει ξεκαθαρίσει ότι τόσο το ζήτημα των εγγυήσεων όσο και οι απαιτήσεις στην τελική διαμόρφωση των πλοίων που αφορούν μηχανολογικό και ηλεκτρονικό εξοπλισμό αποτελούν απαραίτητες προϋποθέσεις προκειμένου να κλείσουν θετικά οι διαπραγματεύσεις. Ενώ συζητούν μόνο για μικρή υπέρβαση στο τελικό κόστος του εκσυγχρονισμού ο οποίος αρχικά είχε προσδιοριστεί στα 600 εκ ευρώ. ΓΔΑΕΕ και Πολεμικό Ναυτικό ελπίζουν, παρά το δύσκολο κλίμα στις διαπραγματεύσεις, σε θετική απάντηση από την πλευρά της κοινοπραξίας προκειμένου να προχωρήσει το πρόγραμμα και τα περίπου δύο χρόνια συζητήσεων να μην αποδειχθούν χαμένος χρόνος.
Σε κάθε περίπτωση η απόφαση για εκσυγχρονισμό των τεσσάρων φρεγατών ΜΕΚΟ είναι ειλημμένη καθώς πρόκειται για τις πιο καινούργιες μεγάλες Μονάδες Επιφανείας που διαθέτει ο Στόλος στο οπλοστάσιο του οι οποίες μπορούν αναβαθμισμένες να υπηρετήσουν ακόμη για τουλάχιστον δεκαπέντε χρόνια. Έτσι σε ενδεχόμενο «ναυάγιο» στις διαπραγματεύσεις με την κοινοπραξία TKMS-Thales Netherlands το Πολεμικό Ναυτικό και η ΓΔΑΕΕ θα υποχρεωθούν να ξεκινήσουν τη διαδικασία από την αρχή αναζητώντας άλλες εταιρείες είτε κοινοπραξίες εταιρειών οι οποίες θα καταθέσουν προσφορές με βάση τα προαπαιτούμενα τα οποία ήδη έχουν τεθεί και αφορούν τόσο τη διαμόρφωση των πλοίων όσο και τους όρους της συμφωνίας.
Όλα τα τελευταία δεδομένα τα οποία αφορούν το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των φρεγατών ΜΕΚΟ αναμένεται να τεθούν στο τραπέζι, καθώς εντός της τρέχουσας εβδομάδας πρόκειται να παρουσιαστούν από τα Γενικά Επιτελεία στον υπουργό Εθνικής Άμυνας οι τελικές προτάσεις προτεραιοποίησης των εξοπλιστικών προγραμμάτων. Ήδη πάντως το πλαίσιο έχει τεθεί με τον εκσυγχρονισμό των φρεγατών ΜΕΚΟ να βρίσκεται στην κορυφή του εξοπλιστικού σχεδιασμού που έχει χαράξει το Πολεμικό Ναυτικό. Ωστόσο το Ναυτικό Επιτελείο σε περίπτωση οριστικού «ναυαγίου» στις διαπραγματεύσεις με την κοινοπραξία TKMS-Thales Netherlands και με δεδομένο ότι η αναζήτηση άλλων εταιρειών μπορεί να απαιτήσει επιπλέον χρόνο διαθέτει στο φάκελό του και μια σειρά από εναλλακτικές προτάσεις ανάλογα πάντα και με το δημοσιονομικό περιθώριο.
Ήδη ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Δένδιας έσπευσε να επαναφέρει στο προσκήνιο τόσο το ζήτημα ενεργοποίησης της option για κατασκευή και 4ης φρεγάτας Belharra όσο και το ενδεχόμενο να βγει από το «ψυγείο» το πρόγραμμα κατασκευής κορβετών για το οποίο τα προηγούμενα χρόνια είχαν προηγηθεί συνεχείς διαπραγματεύσεις κυρίως με τη Γαλλική Naval Group για τις Gowing αλλά και με την Ιταλική Fincantieri για τις Doha.
Άλλωστε ουδέποτε το Ναυτικό Επιτελείο δεν έκρυψε την προτίμηση του σε καινούργια πλοία ακόμα και αν αυτά αποκτηθούν σε μεγαλύτερο βάθος χρόνου σε σχέση με αμφίβολης χρησιμότητας λύσεις μεταχειρισμένων τα οποία δεν καλύπτουν τις ανάγκες του Στόλου και ενδέχεται να αποτελέσουν «πρόβλημα παρά λύση» όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά. Επιπλέον το Πολεμικό Ναυτικό ποντάρει πολλά στο πρόγραμμα των φρεγατών Constellation και περιμένει την εξέλιξη των συζητήσεων με τους Αμερικανούς.