*Του Κώστα Σαρικά
Σχεδόν ένα χρόνο μετά την παραλαβή από το Πολεμικό Ναυτικό της επιστολής του US Navy, με την οποία γίνεται αποδεκτό το ελληνικό ενδιαφέρον για συμμετοχή της Ελλάδας στο πρόγραμμα συμπαραγωγής των φρεγατών κλάσης Constellation, καμία εξέλιξη δεν έχει έως τώρα προκύψει, πόσο μάλλον πρόοδος στη διαδικασία εισόδου της Ελλάδας στο project.
Το Ναυτικό Επιτελείο βρίσκεται σε κατάσταση αναμονής, καθώς οι τελευταίες πληροφορίες που φτάνουν από τις ΗΠΑ δείχνουν ότι το US Navy καταβάλει προσπάθεια, σε συνεργασία με την κατασκευάστρια εταιρεία Fincantieri, να επιλύσει τα προβλήματα που έχουν προκύψει στη σχεδίαση και ναυπήγηση της πρώτης φρεγάτας Constellation FFG-62.
Χαρακτηριστικά της στάσης αναμονής που τηρεί το Πολεμικό Ναυτικό, προσβλέποντας στην επόμενη κίνηση των Αμερικανών, είναι όσα ανέφερε πριν από δύο εβδομάδες ο Αρχηγός του Γενικού Επιτελείου Ναυτικού κατά τη διάρκεια των εκδηλώσεων εορτασμού του Αγίου Νικολάου.
«Εξετάζεται η συμμετοχή της χώρας στο πρόγραμμα των φρεγατών Constellation», τόνισε ο Αντιναύαρχος Δημήτριος Κατάρας, σε μια εξαιρετικά προσεκτική διατύπωση, με δεδομένο ότι γνωρίζει τον μακρύ και δύσκολο δρόμο προς την επιθυμητή συμμετοχή της Ελλάδας στο πρόγραμμα, με ζητούμενο την κατασκευή των πλοίων που θα προορίζονται για το ελληνικό ΠΝ σε ελληνικό ναυπηγείο.
Καθυστερήσεις και αύξηση του κόστους
Όσα είδαν τις τελευταίες ημέρες το φως της δημοσιότητας επιβεβαίωσαν με τον πλέον επίσημο τρόπο την καθυστέρηση υλοποίησης του προγράμματος, με την παράδοση της πρώτης Constellation FFG-62 στο US Navy. Η πρώτη φρεγάτα, η ναυπήγηση της οποίας άρχισε τον περασμένο Απρίλιο δεν πρόκειται να παραδοθεί πριν από το 2029. Η διαμόρφωση που επιθυμεί το Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ φαίνεται ότι διαφέρει σε βασικά σημεία από την πρωτότυπη φρεγάτα FREMM, πάνω στην οποία στηρίζεται ο σχεδιασμός της Constellation.
Κατά συνέπεια, απαιτούνται σημαντικές αλλαγές που αφορούν το μήκος του πλοίου, το εκτόπισμα αλλά και την αλλαγή στους χώρους όπου θα τοποθετηθούν τα ηλεκτρονικά και οπλικά συστήματα, τα οποία έχει επιλέξει το US Navy. Συγκεκριμένα, το μήκος του πλοίου αυξάνεται κατά 23,6 πόδια και το εκτόπισμα του κατά τουλάχιστον 500 τόνους, ενώ μεταξύ άλλων αφαιρείται το σταθερό Sonar και τοποθετούνται νέες προπέλες.
Όλα τα οπλικά συστήματα της Constellation θα είναι «made in USA», ενώ θα δοθεί έμφαση στα συστήματα ηλεκτρονικού πολέμου αλλά και στη δυνατότητα να εξοπλιστεί η φρεγάτα με βλήματα κρούσης. Σύμφωνα με τις πληροφορίες που προκύπτουν από το US Navy, ο τελικός σχεδιασμός του πλοίου αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός του 2025. Στόχος είναι να προχωρήσουν οι εργασίες στην πρώτη Constellation, οι οποίες ουσιαστικά έχουν «παγώσει» στο ναυπηγείο του Wisconsin, καθώς η σχεδίαση βρίσκεται ακόμη σε ημιτελές στάδιο.
Άγνωστο παραμένει έως τώρα πότε θα αρχίσει η κατασκευή των επόμενων FFG-62, με δεδομένο ότι η αρχική παραγγελία του US Navy αφορά σε πρώτη φάση 6 φρεγάτες. Επίσης, ακόμα δεν έχει αποφασιστεί εάν και ποιο άλλο ναυπηγείο στις ΗΠΑ εκτός από αυτό στο Wisconsin θα αναλάβει μέρος του προγράμματος, καθώς το αμερικανικό Πολεμικό Ναυτικό προσανατολίζεται στη ναυπήγηση έως και 50 πλοίων κλάσης Constellation.
Mε αυτά τα δεδομένα δείχνει απόλυτα αναμενόμενο ότι το τελευταίο που απασχολεί τη συγκεκριμένη χρονική συγκυρία τους Αμερικανούς είναι η έναρξη διαπραγματεύσεων για τη συμμετοχή της Ελλάδας στο πρόγραμμα. Οι αλλαγές στον σχεδιασμό και στη διαμόρφωση του πλοίου φαίνεται ότι επιφέρουν, χωρίς αμφιβολία, και σημαντική αύξηση του κόστους σε σχέση με την αρχική εκτίμηση, αφού η φρεγάτα Constellation θα απέχει πλέον από την FREMM.
Σημαντική παράμετρος που αφορά τη συμμετοχή της Ελλάδας στο πρόγραμμα αποτελεί η ναυπήγηση της FFG-62 για λογαριασμό του Πολεμικού Ναυτικού σε εγχώριο ναυπηγείο. Την ώρα μάλιστα που η χρηματοδότηση για τα εξοπλιστικά προγράμματα των Ενόπλων Δυνάμεων δείχνει να περνά μέσα από «συμπληγάδες», πόσο μάλλον για πολύ μικρότερα σε μέγεθος προγράμματα, όπως ο εκσυγχρονισμός των τεσσάρων φρεγατών MEKO.