Ο ΥΕΘΑ Νίκος Παναγιωτόπουλος προχώρησε δηλώσεις στο κεντρικό δελτίο του ΣΚΑΙ, προκειμένου να δώσει «απαντήσεις» αναφορικά με την ιστορική συμφωνία για τις φρεγάτες Belharra που υπεγράφη χθες στη Γαλλία, δίνοντας εξηγήσεις τόσο για την περίφημη ρήτρα αμοιβαίας αμυντικής συνδρομής όσο και για την αντίδραση της Τουρκίας.
Αρχικά, ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας διευκρίνισε ότι η συμφωνία εκτείνεται σε τέσσερις βασικούς άξονες:
- στην στρατηγική συνεργασία
- στην εξωτερική πολιτική,
- στη στρατιωτική συνεργασία, με ανάπτυξη κοινής στρατηγικής κουλτούρας των δύο χωρών μέσω κοινών ασκήσεων και εκπαιδεύσεων, μέσω της προμήθειας μαχητικών αεροσκαφών Rafale κ.ά
- στη συνεργασία των εξοπλισμών και της αμυντικής βιομηχανίας.
Επεσήμανε, πως πρόκειται για μια πολυεπίπεδη συμφωνία, που είναι προς το συμφέρον της χώρας, από την οποία ενισχύονται οι Ένοπλες Δυνάμεις, η εγχώρια αμυντική βιομηχανία και ο ρόλος της Ελλάδας στο περιφερειακό σύστημα και όχι μόνο. Για τις κορβέτες, είπε ότι θα υπάρξει συζήτηση και μια σχετική διαπραγμάτευση, υπογραμμίζοντας πως το Πολεμικό Ναυτικό θα ενισχυθεί ακόμα περισσότερο, αφού δεν αρκούν μόνο οι τρεις φρεγάτες και ότι «τώρα που μπήκε το νερό στο αυλάκι, θα υπάρχουν καλά νέα σύντομα», ανοίγοντας εμμέσως τον δρόμο για την δυνητική προμήθεια των κορβετών Gowind 2500, όπως είχε γράψει το OnAlert.
Το περίφημο άρθρο 2 και οι κορβέτες
Για το περίφημο άρθρο 2 της συμφωνίας, για την αμοιβαία αμυντική συνδρομή, ο Νίκος Παναγιωτόπουλος είπε ότι: «Η συγκεκριμένη ρήτρα ήταν ο διακαής πόθος όλων αυτών που επιζητούσαν μια διμερή αμυντική συνεργασία. Η διατύπωση του άρθρου ωστόσο, έχει να κάνει με την βούληση της μιας ή της άλλης πλευράς να συνδράμει με στρατιωτικά μέσα αν διαπιστωθεί από κοινού ότι συντρέχει ένοπλη επίθεση στην εδαφική επικράτεια της μίας ή της άλλης χώρας. Αυτή η σχέση αμυντικής συνεργασίας απογειώνεται στην ένταση. Στην πραγματικότητα δεν μπορούμε να προβλέψουμε τι θα γίνει επί του πεδίου, αυτά θα γίνουν μέσω διαβουλεύσεων».
Ως προς την τιμή και το κόστος της συμφωνίας, ο ΥΕΘΑ είπε ότι: «Αυτός πρέπει να είναι ο λόγος, για τον οποίο όταν έρθει στη Βουλή η συμφωνία πρέπει να κυρωθεί, να υποστηριχθεί από τα κόμματα της Βουλής, στο πλαίσιο της κοινοβουλευτικής έγκρισης. Είμαστε στην ευχάριστη θέση να προμηθευόμαστε τρεις φρεγάτες Belharra στην τιμή των δύο και αυτό έχει να κάνει με το γεγονός ότι οι Γάλλοι έκαναν εκπτώσεις, καθώς έπρεπε, γι’ αυτούς, να διεκδικήσουν ένα μεγάλο συμβόλαιο στον τομέα της άμυνας. Έτσι, η Γαλλία βελτίωσε τους όρους της συμφωνίας προς την πλευρά μας και εμείς αδράξαμε την συγκυρία που προέκυψε από την AUKUS προς το εθνικό όφελος. Επίσης, μέσω αυτής, ενισχύεται η έννοια της στρατηγικής αυτονομίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης».
Οι παραδόσεις των φρεγατών και η κριτική
Συνέχισε λέγοντας: «Ένας πολύ ευνοϊκός όρος της συμφωνία ήταν ότι ο χρόνος παράδοσης πλοίων είναι συντομότατος. Η δεύτερη και τρίτη στη σειρά φρεγάτα που κατασκευάζονται θα παραδοθούν στο ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό, με αποτέλεσμα να έχουμε την πρώτη Belharra έτοιμη το 2025 και την δεύτερη φρεγάτα Belharra έτοιμη το 2026». Αναφορικά με την κριτική της αντιπολίτευσης για το κόστος, ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας απάντησε πως «όλα είναι προγραμματισμένα σχεδιασμένα βάσει κοστολογημένου σχεδίου που έχουμε υποβάλλει προς έγκριση στον Πρωθυπουργό».
Σε ό,τι αφορά με την προσπάθεια δημιουργίας του λεγόμενου Ευρωστρατού, ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας τόνισε την σημασία της στρατηγικής αυτονομίας και έπειτα αναφέρθηκε στην τουρκική επιχειρηματολογία περί επιθετικής συμπεριφοράς της Ελλάδας, λέγοντας πως η ελληνογαλλική συμφωνία δεν εκφράζει επιθετική πρόθεση αλλά αποτρεπτικότητα, τίποτα περισσότερο τίποτα λιγότερο, πρόκειται για μια ανακριβής ερμηνεία, που προωθείται από προπαγανδιστικούς μηχανισμούς και εξυπηρετούν τέτοιου είδους συμφέροντα και πρόσθεσε «ακόμα και αν δεν υπήρχε ένταση με την Τουρκία ή τεταμένες σχέσεις, πάλι θα έπρεπε να προχωρήσουμε στη συμφωνία».