*Του Κώστα Σαρικά
Εντός των επόμενων ημερών αναμένεται να αρχίσει η επίσημη διαπραγμάτευση μεταξύ του Πολεμικού Ναυτικού και της Naval Group, κατασκευάστριας εταιρείας των φρεγατών Belharra, για την αγορά της 4ης φρεγάτας FDI.
Όπως ήδη έχει αναφέρει το Onalert.gr, το προηγούμενο διάστημα έχει πραγματοποιηθεί σειρά επαφών μεταξύ των δύο πλευρών και έχουν καθοριστεί μια σειρά από ζητήματα, τα οποία θα αποτελέσουν τη βάση της συζήτησης. Στόχος είναι να έχει επιτευχθεί συμφωνία εντός τριμήνου ώστε να πέσουν οι υπογραφές και να αρχίσει η αντίστροφη μέτρηση για τη ναυπήγηση και της 4ης φρεγάτας, για λογαριασμό του Πολεμικού Ναυτικού. Εάν όλα κυλήσουν σύμφωνα με τον σχεδιασμό, το πλοίο αναμένεται να παραδοθεί στον Ελληνικό Στόλο ακόμα και εντός του 2028.
Η σύμβαση η οποία ήδη υλοποιείται θα αποτελέσει τη βάση της διαπραγμάτευσης, πάνω στην οποία θα στηριχθεί και η νέα σύμβαση. Θα πρόκειται ουσιαστικά για προέκταση της υφιστάμενης συμφωνίας με διαφοροποιήσεις που αφορούν κυρίως τον οπλισμό του πλοίου, καθώς η 4η FDI θα εξοπλίζεται εκτός από τους αντιαεροπορικούς πυραύλους Aster-30 και με τους στρατηγικούς πυραύλους μακρού πλήγματος Scalp Naval.
Σύμφωνα με πληροφορίες του Onalert.gr, η διαμόρφωση της 4ηςBelharra θα περιλαμβάνει 24 αντιαεροπορικούς Aster-30 και 8 Scalp Naval. Ανοιχτό παραμένει το ενδεχόμενο να προστεθούν οι στρατηγικοί Scalp Νaval στο οπλοστάσιο και της 3ης φρεγάτας Belharra «ΦΟΡΜΙΩΝ».
Ο εξοπλισμός της 4ης φρεγάτας με πυραύλους Scalp Naval θεωρείται δεδομένο ότι θα ανεβάσει το συνολικό κόστος του πλοίου, καθώς πρόκειται για οπλικό σύστημα διαφορετικών επιδόσεων με την τιμή τους να είναι περίπου διπλάσια ανά μονάδα σε σχέση με το κόστος των αντιαεροπορικών Aster-30.
Σε κάθε περίπτωση, τόσο οι Aster-30 όσο και οι Scalp Naval αποτελούν τα όπλα που θα κάνουν τη διαφορά και θα μετατρέπουν τις Belharra σε πλοία – «αστακούς», με δυνατότητα αεράμυνας περιοχής αλλά και πληγμάτων σε «high value» χερσαίους στόχους και μάλιστα σε μεγάλο βάθος, καθώς έχουν εμβέλεια που φτάνει ακόμα και τα 500 χιλιόμετρα.
Η τιμή της 4ης FDI
Η πρώτη εκτίμηση του Ναυτικού Επιτελείου, έπειτα από τις διερευνητικές επαφές που είχαν με τους Γάλλους, τόσο την κατασκευάστρια εταιρεία των πλοίων Naval Group όσο και με την MBDA η οποία κατασκευάζει τα όπλα των Belharra, είναι ότι η συνολική τιμή της 4ης φρεγάτας Belharra δεν θα εκτιναχθεί στα ύψη.
Υπολογίζεται ελάχιστα υψηλότερη από το 1 δισεκατομμύριο που κόστισε κάθε ένα από τα τρία πρώτα πλοία μαζί με τον οπλισμό τους, εξαιτίας και της προσθήκης των Scalp Naval, με πιθανότερη τελική τιμή μεταξύ 1,1 και 1,2 δις ευρώ. Σε κάθε περίπτωση το τελικό κόστος θα αποτελέσει μέρος της διαπραγμάτευσης και θα εξαρτηθεί και από το χρόνο αποπληρωμής, με την ελληνική πλευρά να επιθυμεί οπισθοβαρές χρονοδιάγραμμα εξόφλησης. Θεωρείται, μάλιστα, πιθανό η κατασκευή του πλοίου και η απόκτηση του οπλισμού να αποτελέσουν ξεχωριστές συμβάσεις.
Οι θαλάσσιες δοκιμές
Την ίδια ώρα, στη Γαλλία ολοκληρώνονται οι τελευταίες εργασίες στην 1η Belharra του Πολεμικού μας Ναυτικού «ΚΙΜΩΝ», προκειμένου με τη σειρά της να αρχίσει τις θαλάσσιες δοκιμές όταν ολοκληρωθούν τα Sea Trials της 1ης Belharra του Marine Nationale «Amiral Ronarc’h». Ήδη, το γαλλικό πλοίο ξεκίνησε τον δεύτερο γύρο δοκιμών, ο οποίος αναμένεται να διαρκέσει περίπου τρεις εβδομάδες, ενώ σύμφωνα με τον σχεδιασμό θα ακολουθήσουν ακόμα δύο γύροι δοκιμών, μέχρι η φρεγάτα να παραδοθεί στο γαλλικό Πολεμικό Ναυτικό.
Το γεγονός, πάντως, ότι το πλοίο ολοκλήρωσε τα πρώτα κρίσιμα Sea Trials χωρίς προβλήματα, με τους κατασκευαστές αλλά και το Marine Nationale να δείχνει απόλυτα ικανοποιημένο, όπως άλωστε έχει ήδη αναφέρει το Onalert.gr, προκαλεί αισιοδοξία ότι το χρονοδιάγραμμα προχωρά χωρίς ιδιαίτερες καθυστερήσεις.