Ο Διευθύνων Σύμβουλος της γαλλικής εταιρείας Dassault Aviation, Έρικ Τραπιέ, είναι αντίθετος με την συμμετοχή ευρωπαϊκών χωρών στο πρόγραμμα FCAS (Future Air Combat System), το οποίο αναπτύσσεται από τη Γαλλία, τη Γερμανία και την Ισπανία.
Όπως διευκρίνισε ο ίδιος, ο λόγος που αντιτίθεται στην συμμετοχή συγκεκριμένων χωρών στο πρόγραμμα μαχητικών νέας γενιάς είναι η επιλογή του αμερικανικού μαχητικού F-35.
«Δεν καταλαβαίνω γιατί να συμμετάσχουν οι Βέλγοι», είπε ο Τραπιέ σε ακρόαση ενώπιον της Γαλλικής Γερουσίας σχετικά με τον Νόμο περί Στρατιωτικού Προγραμματισμού 2024-2030, που πρότεινε ο Γάλλος υπουργός Άμυνας Σεμπαστιέν Λεκόρνου, στον οποίο περιλαμβάνεται η πρόταση συμμετοχής κι άλλων ευρωπαϊκών χωρών στο πρόγραμμα.
Η βελγική βιομηχανία παροτρύνει την ομοσπονδιακή κυβέρνηση να συμμετάσχει σε ένα από τα προγράμματα μαχητικών αεροσκαφών νέας γενιάς που είναι υπό ανάπτυξη στην Ευρώπη, είτε αυτό είναι το FCAS, είτε είναι το πρόγραμμα GCAP μεταξύ Βρετανίας, Ιταλίας και Ιαπωνίας.
Ωστόσο, ο Διευθύνων Σύμβουλος της Dassault, εξακολουθώντας να είναι θυμωμένος από την επιλογή της προηγούμενης βελγικής κυβέρνησης υπέρ του F-35A Lightning II από την Lockheed Martin για να αντικαταστήσει τα «γερασμένα» F-16 του στόλου της, ξεκαθάρισε ότι είναι αντίθετος προς τη βελγική συμμετοχή.
«Δεν βλέπω πραγματικά το νόημα να βάλω περισσότερες χώρες που έχουν F-35 στο πρόγραμμα FCAS… Γιατί να κάνω χώρο στο εργοστάσιό μου, στο γραφείο σχεδιασμού μου για άτομα που έχουν επιλέξει το F-35;», είπε χαρακτηριστικά.
«Ακούω ανθρώπους να λένε: θα μπορούσαμε να δώσουμε δουλειά σε βελγικές εταιρείες… Όχι. Αν μου επιβληθεί, θα το ‘πολεμήσω’», δήλωσε ο Τραπιέ.
Πόσο «φταίει» το Βέλγιο;
Ο Βέλγος δημοσιογράφος, Pierre-Henri Thomas, σε άρθρο του σχετικά με τις δηλώσεις του Τραπιέ, «ρίχνει» την ευθύνη στην βελγική κυβέρνηση που επέλεξε τα αμερικανικά μαχητικά και δεν υποστήριξε την ευρωπαϊκή αεροπορική βιομηχανία.
«Αν και χώρες όπως η Βρετανία και η Γερμανία έχουν αποκτήσει ή θα αποκτήσουν τα F-35, είναι μέρος του προγράμματος FCAS. Ωστόσο, αυτές οι χώρες έχουν μεγαλύτερο ‘βάρος’ στην ευρωπαϊκή αμυντική βιομηχανία από εμάς [το Βέλγιο]. Έπρεπε να το είχαμε προνοήσει».
Επιπλέον, κατηγόρησε τον Έρικ Τραπιέ για «υποκρισία», καθώς , όπως υποστηρίζει, η Dassault δεν υπέβαλε προσφορά στο Βέλγι, όταν ανακοίνωσε τον εκσυγχρονισμό του στόλου και την αντικατάσταση των F-16. «Τα Rafale της Dassault δεν ήταν καν στο τραπέζι για να τα επιλέξουμε».
Ωστόσο, ο Βέλγος δημοσιογράφος τονίζει ότι η βελγική βιομηχανία «χάνει», καθώς δεν έχει συμμετοχή στην παραγωγή των F-35, αλλά δεν θα συμμετάσχει ούτε στην παραγωγή των ευρωπαϊκών μαχητικών.
Με πληροφορίες από: The Brussels Times, trends.levif.be