Μπορεί η πρόσφατη ένταξη της Ισπανίας να έδωσε μια «ανάσα ζωής» στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα ανάπτυξης του stealth μαχητικού αεροσκάφους πολλαπλών ρόλων νέας γενιάς Future Combat Air System (FCAS) ωστόσο φαίνεται πως ένα «διαζύγιο» μεταξύ Γαλλίας και Γερμανίας είναι πιο πιθανό από ποτέ.
Οι δύο χώρες, που ξεκίνησαν από κοινού το πρόγραμμα ανάπτυξης του νέου μαχητικού αεροσκάφους, έχουν περιέλθει σε ένα απρόσμενο αδιέξοδο, το οποίο έχει προκύψει από διαφωνίες σε διάφορα ζητήματα, όπως η τεχνογνωσία, η κατανομή κόστους αλλά και οι θέσεις εργασίας.
Τα δύο «αγκάθια» στη συμφωνία
Μπορεί οι τρεις χώρες – εταίροι να έχουν θέσει ως στόχο την επιχειρησιακή λειτουργία του FCAS το 2040, ωστόσο οι τελευταίες εξελίξεις φαίνεται να ΄βάζουν «φρένο» και αυτό διότι η Γερμανία και η Γαλλία έχουν έρθει αντιμέτωπες σε δύο κύρια σημεία.
Το ένα κύριο πρόβλημα είναι τα δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας, με τη Γαλλία να διαμαρτύρεται ότι η αμυντική βιομηχανία της Γερμανίας επιθυμεί πρόσβαση στη γαλλική τεχνολογία και τεχνογνωσία, κάτι που το Βερολίνο αρνείται ωστόσο.
Το δεύτερο ζήτημα διαφωνίας μεταξύ των δύο χωρών είναι ο επιμερισμός και η κατανομή κόστους ανάπτυξης του προγράμματος, που συνδέεται με θέσεις εργασίας αλλά το οποίο συνδέεται επίσης και με την συμμετοχή της Γερμανίας σε επιχειρήσεις στο εξωτερικό.
Δυσοίωνο μέλλον
Ειδικότερα, η αναμενόμενη τιμή των 120 δισεκατομμυρίων δολαρίων για το πρόγραμμα FCAS, σημαίνει ότι η Γαλλία και η Γερμανία είναι πρόθυμες να κατανείμουν το κόστος μεταξύ όσο το δυνατόν περισσότερων μερών και η πρόσφατη ένταξη της Ισπανίας στο πρόγραμμα, βοήθησε αρκετά σε αυτό το κομμάτι.
Η Γερμανία και η Γαλλία υπέγραψαν συμφωνία για την κατασκευή του FCAS το 2017, και συμφωνήθηκε ότι σε 23 χρόνια θα έχει κατασκευαστεί το νέο stealth μαχητικό αεροσκάφος που θα είναι ικανό να αντικαταστήσει τόσο τα γαλλικά Rafale όσο τα γερμανικά και ισπανικά Eurofighter έως το 2040.
Τέσσερα χρόνια μετά, πράγματι η ένταξη της Ισπανίας είναι θετική, αλλά το μέλλον προβλέπεται δυσοίωνο αν δεν λυθούν τα γαλλογερμανικά προβλήματα, που μπορεί να οδηγήσουν σε κατάρρευση του προγράμματος.
Πηγή: Popular Mechanics / Φωτογραφία αρχείου Reuters