«Φαβορί» η 4η Belharra στις εξοπλιστικές προτεραιότητες του Στόλου μετά τον εκσυγχρονισμό των ΜΕΚΟ

*Του Κώστα Σαρικά

Το ενδεχόμενο έναρξης διαπραγματεύσεων για την απόκτηση και 4ης φρεγάτας Belharra με ταυτόχρονο εκσυγχρονισμό και των τεσσάρων φρεγατών MEKO φαίνεται πλέον ότι συγκεντρώνει όλο και περισσότερες πιθανότητες στον εξοπλιστικό σχεδιασμό του Πολεμικού Ναυτικού.

Καθώς ο χρόνος πλέον πιέζει ασφυκτικά και με δεδομένο ότι ο δημοσιονομικός χώρος για τα εξοπλιστικά των Ενόπλων Δυνάμεων είναι εξαιρετικά περιορισμένος, τουλάχιστον για τα επόμενα τέσσερα χρόνια, η ενεργοποίηση της option για αγορά μιας ακόμη καινούργιας FDI δείχνει μονόδρομος. Παρά το γεγονός ότι η προθεσμία ενεργοποίησης της προαίρεσης για το τέταρτο πλοίο, σύμφωνα με τη σύμβαση που υπογράφηκε, έχει λήξει προ πολλού, οι Γάλλοι κατασκευαστές δηλώνουν έτοιμοι να διαπραγματευτούν με την ελληνική πλευρά.

Η πιθανότητα να στραφεί το Πολεμικό Ναυτικό σε αγορά μιας ακόμη καινούργιας φρεγάτας Belharra ενισχύεται από δύο ακόμη κρίσιμες παραμέτρους στην δύσκολη «εξίσωση» που έχει ως ζητούμενο την ενίσχυση του Στόλου. Tο «ναυάγιο» στην απόκτηση μεταχειρισμένων Αμερικανικών LCS αλλά και η αδυναμία να βρεθούν στην παγκόσμια αγορά μεταχειρισμένες αλλά αξιόμαχες φρεγάτες «φρενάρουν», όπως φαίνεται οριστικά, το ενδεχόμενο στροφής προς παλαιότερες Μονάδες.

Παράλληλα, και το πρόγραμμα απόκτησης καινούργιων κορβετών δείχνει πλέον να συγκεντρώνει μικρές πιθανότητες, καθώς το κόστος ναυπήγησης των κορβετών πλησιάζει πλέον αυτό των φρεγατών, ενώ το προαπαιτούμενο κατασκευής τους σε ελληνικά ναυπηγεία συνεπάγεται τόσο σε επιπλέον κόστος όσο κυρίως σε χρόνο παράδοσης.  

Εν αναμονή των θαλάσσιων δοκιμών

Το Ναυτικό Επιτελείο δεν κρύβει την απόλυτη ικανοποίηση του για την πορεία των εργασιών και στις τρεις υπό κατασκευή φρεγάτες Belharra, όπως αποτυπώθηκε και στην πρόσφατη επίσκεψη του Αρχηγού ΓΕΝ Αντιναύαρχου Δημήτριου – Ελευθέριου Κατάρα στα γαλλικά ναυπηγεία στη Lorient. Όμως, όπως τονίζεται, οι επόμενοι μήνες χαρακτηρίζονται οι πλέον σημαντικοί για την πορεία του προγράμματος, καθώς ξεκινούν τα sea trials για την πρώτη Belharra «Amiral Ronarc’h», το μητρικό πλοίο της κλάσης FDI.

 

Οι δοκιμές στη θάλασσα θα δώσουν πλήρη εικόνα του καινούργιου πλοίου σε πραγματικές συνθήκες και ειδικά στον μηχανολογικό τομέα, όπου συνήθως παρατηρούνται προβλήματα στο πρώτο καινούργιο πλοίο κάθε κλάσης. Έτσι, αν απαιτηθούν παρεμβάσεις θα περάσουν άμεσα και στη φρεγάτα «ΚΙΜΩΝ», ώστε το πλοίο να μην αντιμετωπίσει ανάλογα θέματα στις δικές του δοκιμές, οι οποίες έχουν προγραμματιστεί για το προσεχές Φθινόπωρο.

Όσον αφορά τα πανίσχυρα υπερσύγχρονα ηλεκτρονικά συστήματα των Belharra, οι κατασκευαστές δεν δείχνουν την παραμικρή ανησυχία, καθώς ήδη οι δοκιμές τους εν όρμω έχουν προχωρήσει επιφέροντας κάτι παραπάνω από ικανοποίηση. Πλήρη γνώση των έως τώρα δοκιμών διαθέτει ήδη και το ελληνικό κλιμάκιο των Αξιωματικών του Πολεμικού Ναυτικού που βρίσκεται στα γαλλικά ναυπηγεία.

Το «καυτό» ζήτημα του εκσυγχρονισμού των ΜΕΚΟ

Όμως, για το Πολεμικό Ναυτικό το ζήτημα που «καίει» τη δεδομένη χρονική συγκυρία και φαίνεται να προηγείται της πιθανής πλέον απόφασης για απόκτησης και 4ης Belharra, είναι να «κλειδώσει» επιτέλους το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των τεσσάρων φρεγατών ΜΕΚΟ.

Η διαπραγμάτευση με την κοινοπραξία TKMS-Thales Netherlands βρίσκεται πλέον στο πιο κρίσιμο σημείο, με το Ναυτικό Επιτελείο να περιμένει απαντήσεις στα ζητούμενα που έθεσε, με δεδομένο ότι το τελικό κόστος δεν μπορεί να ξεπεράσει τα 750 εκατομμύρια ευρώ. Κρίσιμη παράμετρος στην εξίσωση αποτελεί και η επιλογή του ναυπηγείου, η οποία θα γίνει από την ανάδοχο κοινοπραξία με φαβορί έως τώρα το ναυπηγείο Σαλαμίνας, το οποίο ναι μεν χρειάζεται συμπληρωματικές υποδομές, όμως διαθέτει τις απαραίτητες πιστοποιήσεις.

Τα ναυπηγεία Σαλαμίνας, με τη μοντέρνα και ευρηματική σχεδίαση των εγκαταστάσεων τους, που επιτρέπει να αναλάβουν εργασίες σε οποιοδήποτε τύπο πλοίου έως 100 χιλ. τόνους, έχουν αποδεδειγμένη και πολύχρονη εμπειρία στην ανάληψη σύνθετων και απαιτητικών έργων στο τομέα των πολεμικών σκαφών.

Οι δυνατότητες τους, άλλωστε, επιβεβαιώθηκαν πρόσφατα από τη συμμετοχή τους στο πρόγραμμα των φρεγατών FDI αλλά και στον εκσυγχρονισμό των περιπολικών Island του Πολεμικού Ναυτικού που τους ανατέθηκε από τους Αμερικανούς. Η τεχνογνωσία που διαθέτουν σε συνδυασμό με τις πιστοποιήσεις τους αποτελούν πρόκριμα για την ανάθεση εργασιών από ξένους ναυπηγικούς κολοσσούς. Παράλληλα, τα τρία τελευταία χρόνια υλοποιούν ευρύτατο πρόγραμμα αναβάθμισης των εγκαταστάσεων και του εξοπλισμού τους.