Η Πολεμική αεροπορία των ΗΠΑ (USAF) βρίσκεται μπορστά από τον ανταγωνισμό αλλά αυτό δεν αρκεί για να φέρει εσωτερική ηρεμία στο σώμα, ιδιαίτερα όταν παίζονται πολιτικά «παιχνίδια» στις πλάτες πανάκριβων εξοπλιστικών προγραμμάτων όπως αυτό των F-35 και των F-15X.
Το Πεντάγωνο και η Πολεμική Αεροπορία των ΗΠΑ αντιμετωπίζουν εδώ και αρκετούς μήνες μια πολύπλοκη κατάσταση που έχει έντονες πολιτικές προεκτάσεις, όπως φάνηκε και στην Γερουσία στις αρχές Μαρτίου του 2019, όπου Γερουσιαστές βάζουν «πλάτη» στα F-35, απορρίπτοντας την προοπτική αγοράς των F-15, παρά το γεγονός ότι έχουν υποστεί τρομακτική αναβάθμιση.
Ο Ρεπουμπλικανός Γερουσιαστής της Οκλαχόμα Inhofe και ο Δημοκρατικός Γερουσιαστής του Ρόουντ Άϊλαντ Jack Reed, αναρωτιούνται πώς η Πολεμική Αεροπορία θα μπορούσε να δικαιολογήσει την αγορά των τέταρτης γενιάς F-15 όταν εδώ και χρόνια η USAF κατηγορηματικά απέρριπτε οποιαδήποτε εναλλακτική πέρα από την αγορά stealth μαχητικών αεροσκαφών πέμπτης γενιάς, όπως το F-22 και το F-35.
«Μου φαίνεται ότι επιστρέφουμε στα μαχητικά τέταρτης γενιάς, από τα οποία ήλπιζα ότι θα αποχωρήσουμε», δήλωσε χαρακτηριστικά ο Inhofe.
H πρόταση για τα μαχητικά F-15
Υπό την πίεση του γραφείου του υπηρεσιακού Υπουργού Άμυνας Patrick Shanahan, πρώην εκτελεστικού διευθυντή της Boeing, η Πολεμική Αεροπορία πρότεινε πέρυσι την αγορά έως και 144 μαχητικών αεροσκαφών F-15X έως τα μέσα της δεκαετίας του 2020, προκειμένου να αντικαταστήσουν τα παλαιότερα F-15C της δεκαετίας του ’80.
Οι αξιωματούχοι της Πολεμικής Αεροπορίας ισχυρίστηκαν ότι τα F-15C θα γίνουν εξαιρετικά ακριβά για να συντηρηθούν και για να πετάξουν πριν από τη δεκαετία του 2030, με αποτέλεσμα να συμφέρει περισσότερο η αγορά των F-15X, που διαθέτουν καλύτερους αισθητήρες και αεροηλεκτρονικά συστήματα, ενώ μπορεί να φέρει περισσότερα όπλα και μεγαλύτερο ωφέλιμο φορτίο.
Ο Ρεπουμπλικανός Γερουσιαστής Inhofe δήλωσε ότι ανησυχεί ότι η Πολεμική Αεροπορία (USAF) θα αποκτήσει F-15X εις βάρος των stealth F-35, μειώνοντας έτσι την αγορά των τελευταίων σε ανεπαρκείς αριθμούς, ενώ στη συνέχεια υπενθύμισε τις βαθιές περικοπές στο πρόγραμμα F-22 στις αρχές της δεκαετίας του 2000.
«Μερικές φορές ξεχνάμε τι συνέβη με τα F-22 μας. Στην αρχή υπολογίζοντας πως θα είναι 750 και στο τέλος είχαμε 187 και όλο αυτό μας κόστισε πολύ.
Αυτό ήταν ένα τεράστιο λάθος, δεν θα έπρεπε να είχε συμβεί» ανέφερε ο Γερουσιαστής, προσπαθώντας να αντιπαραβάλει την υπόθεση – «πάθημα – μάθημα» με τα F-22 με το εν λόγω δίλημμα για τα F-35.
Το…πρόβλημα με τα F-35 και η «άβολη σύγκριση»
Το Πεντάγωνο ζήτησε περίπου 8 δισεκατομμύρια δολάρια για να αγοράσει μόνο 78 μαχητικά αεροσκάφη F-35 στην πρότασή του για το αμυντικό προϋπολογισμό του 2020, ενώ στην αρχή υπολόγιζαν 84 μαχητικά.
Η Πολεμική Αεροπορία θα πάρει και τα σαράντα-οκτώ F-35A που αναμένεται να αγοράσει, αλλά και πάλι οι αριθμοί αυτοί δεν συγκρίνονται με τα εβδομήντα-δύο μαχητικά ανά έτος που έχει ανάγκη, προκειμένου να αντικαταστήσει τα παλαιότερα αεριωθούμενα αεροπλάνα προτού καταστούν παρωχημένα.
Επίσης, η USAF, εξακολουθεί να ελπίζει ότι θα αποκτήσει περισσότερα από 1.700 stealth μαχητικά F-35 με κόστος ανά αεροσκάφος κάτω από 100 εκατομμύρια δολάρια.
Από την άλλη, ένα F-15X κοστίζει περίπου το ίδιο με ένα F-35, αλλά είναι φθηνότερο ως προς την συντήρηση και την επιχειρησιακή λειτουργία του, σύμφωνα με την Πολεμική Αεροπορία, καθώς το F-15X έχει 20.000 ώρες υπηρεσίας, σχεδόν ο τριπλάσιος αριθμός από το χρόνο λειτουργίας ενός F-35.
Καταληκτικά, αξίζει να σημειωθεί αυτό που είπε ο Αρχηγός Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας των ΗΠΑ, Πτέραρχος Goldfein, στους Γερουσιαστές:
«Αν φτάσουμε ποτέ σε σημείο όπου ανταλλάσσουμε ένα F-15 για ένα F-35, τότε βρισκόμαστε σε πολύ άσχημη κατάσταση. Το F-15 δεν είναι F-35. Ποτέ δεν θα είναι F-35».
Με πληροφορίες από: The National Interest