F-35: «Ένα βήμα πιο κοντά» ο αναβαθμισμένος κινητήρας των stealth μαχητικών – Θα είναι έτοιμος το 2029

Η Pratt & Whitney ανακοίνωσε χθες ότι ολοκλήρωσε την προκαταρκτική αναθεώρηση σχεδιασμού (Preliminary Design Review – PDR) του κινητήρα F135 που εξοπλίζει τα stealth μαχητικά αεροσκάφη πέμπτης γενιάς F-35.

Η Pratt & Whitney (θυγατρική της RTX) έλαβε πλήρη χρηματοδότηση από την κυβέρνηση των ΗΠΑ τον Μάρτιο για την αναβάθμιση του πυρήνα του κινητήρα F135 (ECU), η οποία θα εκσυγχρονίσει το σύστημα πρόωσης του F-35.

Πιθανότατα, οι χώρες που επιχειρούν το αμερικανικό μαχητικό πέμπτης γενιάς, ή θα λάβουν αεροσκάφη στο μέλλον, όπως η Ελλάδα, θα ακολουθήσουν το παράδειγμά των ΗΠΑ και οι αναβαθμισμένοι κινητήρες θα ενσωματωθούν σε μελλοντικά F-35 νέας παραγωγής.

«Η αναβάθμιση του συστήματος πρόωσης του F-35 είναι ένα κρίσιμο βήμα προς τη διασφάλιση ότι το F-35 παραμένει το κορυφαίο μαχητικό αεροπορίας στον κόσμο», δήλωσε η κατασκευάστρια εταιρεία.

Η κυβέρνηση των ΗΠΑ είχε σταματήσει τις παραδόσεις νέων κινητήρων F135 τον Δεκέμβριο του 2022, καθώς υπήρχαν ζητήματα ασφαλείας. Οι παραδόσεις άρχισαν και πάλι τον Φεβρουάριο του 2023. Μετά το ζήτημα με το σύστημα ψύξης στους κινητήρες, η εταιρεία αποφάσισε να προχωρήσει σε αναβάθμιση για να διορθώσει όλα τα προβλήματα.

Η προκαταρκτική φάση σχεδιασμού (PDR), είναι ένα βασικό βήμα στη διαδικασία ανάπτυξης, που ανοίγει το δρόμο για τη φάση ανάπτυξης μηχανικής και κατασκευής.

Μια σειρά από επερχόμενες αναβαθμίσεις στο ίδιο το αεροπλάνο, γνωστό ως Block 4, αναμένεται να αυξήσει τον συντελεστή θερμότητας του F-35 και να απαιτήσει περισσότερη ψύξη ως αποτέλεσμα. Τόσο η εταιρεία που κατασκευάζει τους κινητήρες F135 όσο και το Γραφείο Κοινού Προγράμματος των F-35 έχουν πει ότι η αναβάθμιση όχι μόνο θα αντιμετωπίσει το ζήτημα της ψύξης, αλλά θα ενεργοποιήσει πλήρως και τις δυνατότητες του Block 4.

«Η ολοκλήρωση του PDR επιβεβαιώνει ότι ο εκσυγχρονισμός των F-35 παραμένει σε καλό δρόμο. Η Pratt & Whitney θα συνεχίσει την ανάπτυξη της ECU και είναι σε θέση να υποστηρίξει την αρχική επιχειρησιακή έκδοση ήδη από το 2029», δήλωσε η Pratt & Whitney.

Ο «πόλεμος» Pratt&Whitney με την Lockheed Martin για τους κινητήρες

Ένας άτυπος «πόλεμος» είχε ξεσπάσει στα μέσα του 2023 ανάμεσα στην εταιρεία που κατασκευάζει τους κινητήρες και την κατασκευάστρια εταιρεία των F-35, Lockheed Martin.

Ο Γκρεγκ Ούλμερ, διευθύνων σύμβουλος της Lockheed Martin, είχε δηλώσει ότι το F-35 χρειάζεται έναν νέο κινητήρα ειδικά για αυτό και κατέκρινε την απόφαση της Πολεμικής Αεροπορίας των ΗΠΑ να προχωρήσει σε αναβάθμιση του ήδη υπάρχοντος κινητήρα. Υποστήριξε ότι ένας νέος κινητήρας θα προσέδιδε στο stealth μαχητικό περισσότερη ισχύ και ψύξη, κάτι που απαιτείται για την αναβάθμισή του στο επίπεδο Block 4.

Η εταιρεία που κατασκευάζει τους κινητήρες F135 κατηγόρησε την Lockheed ότι προσπαθεί να υπονομεύσει τον αμερικανικό στρατό, συμπεριλαμβανομένων των προσπαθειών της να αποκτήσει προηγμένα αεροσκάφη μάχης stealth έκτης γενιάς.

Η Pratt & Whitney πίεζε τις ΗΠΑ να συνεχίσουν με το πρόγραμμα Engine Core Upgrade. Μετά τις δηλώσεις του Ούλμερ, κατηγόρησε την Lockheed ότι υπονομεύει την απόφαση του Πενταγώνου να βελτιώσει το τρέχον σύστημα πρόωσης και τις προσπάθειες του στρατού για εκσυγχρονισμό.

Μετά την αναβάθμιση των κινητήρων και οι τρεις παραλλαγές των F-35 που υπάρχουν στον αμερικανικό στρατό, συμπεριλαμβανομένων εκείνων που βρίσκονται σε υπηρεσία με το Σώμα Πεζοναυτών και το Ναυτικό των ΗΠΑ, θα λάβουν επίσης αναβαθμισμένους F135.

Με πληροφορίες από: RTX / Φωτογραφία RTX