Μερικές φορές το μόνο που χρειάζεται για να αποκαλυφθεί μια παραφροσύνη είναι ένας δυνατός αέρας, μια φυσική καταστροφή, ώστε να προκαλέσει απίστευτες και συχνά απρόσμενες ζημιές και απώλειες, όπως όταν συνέβη με τα stealth μαχητικά αεροσκάφη πολλαπλών ρόλων πέμπτης γενιάς τύπου F-22 Raptor.
Ο τυφώνας Michael το φθινόπωρο του 2018 έκανε πολύ περισσότερα από το να ισοπεδώσει την Νοτιοανατολική Ακτή των ΗΠΑ, συμπεριλαμβανομένης της Βάσης Tyndall της Πολεμικής Αεροπορίας των ΗΠΑ στη Φλόριντα, η οποία ήταν το σπίτι μοίρας μαχητικών αεροσκαφών F-22 Raptor, και το κέντρο εκπαδεύσεως των πιλότων των stealth μαχητικών. Έδειξε επίσης ότι όταν αγοράζεις μόνο 187 αεροσκάφη, δεν χρειάζεται να γίνουν πολλά για να συρρικνωθεί η δύναμή σου.
Περίπου 17 stealth μαχητικά αεροσκάφη τύπου F-22 Raptor – σχεδόν το 10% του στόλου των stealth μαχητικών των ΗΠΑ – είχαν υποστεί ζημιές από τον τυφώνα Michael. Αυτά τα αεροσκάφη δεν μπόρεσαν να εκκενωθούν επειδή δεν ήταν σε κατάσταση να πετάξουν. Αυτό έδειξε ότι υπήρχε ένα μεγάλο πρόβλημα για τα F-22, τα οποία υπέφεραν τότε από χαμηλά ποσοστά διαθεσιμότητας.
Το «αν» και τα σενάρια
Το κατά πόσον τα αεροσκάφη θα μπορούσαν να έχουν εκκενωθεί με κάποιο άλλο τρόπο δεν είναι το προκείμενο. Δεν είναι ούτε η πρώτη φορά που αεροπλάνα υφίστανται ζημιές από φυσικές καταστροφές: η έκρηξη του Βεζούβιου στην Ιταλία το 1944 έβλαψε τα βομβαρδιστικά αεροπλάνα των ΗΠΑ που βρίσκονταν κοντά, ενώ η Homestead Air Force Base και αρκετά αεροσκάφη F-16 καταστράφηκαν από τον τυφώνα Andrew το 1992.
Το πρόβλημα ληταν όμως ότι άσχημα πράγματα συμβαίνουν πολύ εύκολα στα αεροπλάνα. Αν υπάρχει ένα μάθημα για τον εναέριο πόλεμο από το 1914, αυτό είναι ότι τα αεροσκάφη είναι ένα ιδιαίτερα ευπαθές σύστημα.
Η Γερμανία έχασε ενενήντα πέντε χιλιάδες αεροσκάφη στον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, ενώ οι Ηνωμένες Πολιτείες έχασαν πενήντα εννέα χιλιάδες αεροπλάνα. Το Ισραήλ έχασε το ένα τέταρτο της αεροπορικής του δύναμης στον πόλεμο του 1973, ενώ οι Ηνωμένες Πολιτείες έχασαν δέκα χιλιάδες αεροσκάφη και ελικόπτερα στον πόλεμο του Βιετνάμ.
Τέτοιες απώλειες θα ήταν αδύνατες σήμερα, κυρίως επειδή κανείς δεν έχει πλέον αεροπορικές δυνάμεις που θα μπορούσαν να απορροφήσουν τέτοιες απώλειες (οι Ηνωμένες Πολιτείες σήμερα έχουν μόνο περίπου πέντε χιλιάδες στρατιωτικά αεροσκάφη). Αλλά το γεγονός είναι ότι τα αεροσκάφη χάνονται για διάφορους λόγους, των οποίων η μάχη δεν είναι ένας από αυτούς: υπάρχουν μηχανικές βλάβες, ανθρώπινα λάθη και η κακοκαιρία.
Το παρελθόν
Με άλλα λόγια, το F-22 είναι αναμφισβήτητα μέχρι και σήμερα το καλύτερο μαχητικό αεροσκάφος στον κόσμο όταν πρόκειται για μάχη στους αιθέρες. Παρόλα αυτά, μπορεί να πέσει θύμα πολλών προλβημάτωναιτιών, από τους οποίους οι τυφώνες είναι ένα – αν και όχι ιδιαίτερα πιθανό.
Αυτό δεν έπρεπε να συμβεί. Στα τέλη της δεκαετίας του 1990, η Πολεμική Αεροπορία ήθελε τουλάχιστον 381 F-22. Αλλά το Raptor αποδείχθηκε υπερβολικά ακριβό, περίπου 412 εκατομμύρια δολάρια ανά αεροπλάνο (το σημερινό F-35 κοστίζει περίπου 100 εκατομμύρια δολάρια ανά αεροσκάφος). Το 2009 η κυβέρνηση Ομπάμα τερμάτισε την παραγωγή του F-22, αφού είχαν παραγγελθεί μόλις 187 αεροσκάφη.
Το αν αυτή ήταν μια σωστή επιλογή, παραμένει ακόμα αντικείμενο πολλών συζητήσεων. Το F-22 είναι ένα εκπληκτικό μαχητικό, το οποίο συμβαίνει να είναι φαινομενικά δαπανηρό τόσο ως προς το κόστος παραγωγής του, αλλά και ως προς το κόστος συντήρησής τους.