Του Κώστα Αλατζά
Πρόγραμμα με σκοπό την ενίσχυση των Ελληνικών Αμυντικών Συστημάτων (ΕΑΣ) και της Ελληνικής Βιομηχανίας Οχημάτων (ΕΛΒΟ) και άλλων ελληνικών αμυντικών εταιριών, μέσω συμπαραγωγής υλικού με ξένες βιομηχανίες, φιλοδοξεί να υλοποιήσει μέχρι τα τέλη του έτους το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας. Αφορά στην παραγωγή εθνικού τυφεκίου και εθνικού οχήματος με δυνατότητα εξαγωγής σε τρίτες χώρες.
Από τα τέλη 2019, το υπουργείο Εθνικής Άμυνας έχει απευθύνει πρόσκληση ενδιαφέροντος σε κυβερνήσεις κρατών, όπως είναι οι ΗΠΑ, το Ισραήλ, η Γερμανία, με παράδοση στο σχεδιασμό και την κατασκευή τυφεκίων, πιστολιών ή οχημάτων διοίκησης και γενικής χρήσης. Όπως πληροφορείται το OnAlert, οι πρώτοι που εκδήλωσαν ενδιαφέρον για αμυντική συνεργασία είναι οι Ισραηλινοί προτείνοντας τη συμπαραγωγή τυφεκίου IWI TAVOR που θα αντικαταστήσει το τυφέκιο μάχης, G3 διαμετρήματος 7.62 mm.
Το εθνικό τυφέκιο
Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες , το επόμενο διάστημα το Γενικό Επιτελείο Στρατού, ως επιχειρησιακός φορέας, και η διακλαδική επιτροπή του ΓΕΕΘΑ που είναι αρμόδια για την αξιολόγηση όλων των προσφορών, θα προχωρήσουν σε δοκιμές του όπλου. Αρμόδια επιτροπή θα παρακολουθήσει βολές του όπλου στην Ελλάδα ή το Ισραήλ. Οι δύο τύποι του Ισραηλινού τυφεκίου, TAR 21 και X-95, σχεδιάστηκαν και κατασκευάστηκαν από την Ισραηλινή Βιομηχανία Όπλων (IWI) και χρησιμοποιούνται από το Πεζικό Σώμα του και τις Ειδικές Δυνάμεις του Ισραήλ (IDF).
Το ισραηλινό τυφέκιο αποτελεί την πρώτη πρόταση για την αντικατάσταση του γερμανικού σχεδιασμού G3 και των παραλλαγών του που χρησιμοποιεί από τις αρχές της δεκαετίας του ‘80 ο Ελληνικός Στρατός και μετά τη δεκαετία το σύνολο των Ενόπλων Δυνάμεων. Όπως αναφέρει ανώτατη πηγή του ΓΕΣ στο OnAlert, το επόμενο διάστημα αναμένεται να αξιολογηθούν και άλλες προσφορές.
Το εθνικό όχημα
Σε ό,τι αφορά τη συμπαραγωγή οχημάτων, μέχρι στιγμής δεν έχει υπάρξει ακόμη ανταπόκριση στη πρόσκληση, όχι όμως, όπως σημειώνει η ίδια πηγή του ΓΕΣ, γιατί δεν υπάρχει ενδιαφέρον αλλά λόγω του διεθνούς περιορισμού της οικονομικής δραστηριότητας από την πανδημίας του κορονοϊού. Η ελληνική πρόταση, όπως και στην περίπτωση του τυφεκίου, αφορά τη δημιουργία γραμμής παραγωγής στην Ελλάδα οχημάτων διοίκησης , γενικής χρήσης και φορτηγών των 2,5 και 5 τόνων. Σύμφωνα με τον σχεδιασμό, η γραμμή παραγωγής δε θα εξυπηρετεί τις ανάγκες μόνο των ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων σε οχήματα, αλλά θα έχει εξαγωγικό προσανατολισμό με υλοποίηση συμβολαίων που θα εξασφαλίζει η το κύρος και η τεχνογνωσία του συμπαραγωγού.
Διαχρονικό ζήτημα
Το ζήτημα αντικατάστασης του τυφεκίου και των οχημάτων μάχης του Στρατού Ξηράς , σε συνάρτηση με την επιβίωση και ενίσχυση και την απόκτηση εξωστρεφούς χαρακτήρα των αμυντικών βιομηχανιών, είναι ένα ζήτημα που απασχολεί τουλάχιστον τη τελευταία δεκαετία την πολιτική και στρατιωτική ηγεσία. Όπως εκτιμούν νυν και πρώην στελέχη της ΓΔΑΕ και της ΓΔΟΣΥ του υπουργείου Εθνικής Άμυνας, το εγχείρημα είναι αναγκαίο αλλά και ταυτόχρονα δύσκολο, όχι μόνο εξαιτίας της έλλειψης των οικονομικών πόρων αλλά και λόγω της μείωσης της παγκόσμιας ζήτησης σε όπλα ελαφρού τύπου και στρατιωτικών οχημάτων.