*Του Κώστα Σαρικά
Με δεδομένη πλέον τη βούληση της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Εθνικής Άμυνας για εμπλοκή στο μέγιστο δυνατό της εγχώριας αμυντικής βιομηχανία σε κάθε εξοπλιστικό πρόγραμμα, η προσπάθεια επικεντρώνεται στην αναμενόμενη συμφωνία αγοράς 35 καινούργιων ελικοπτέρων Black Hawk αμερικανικής κατασκευής.
Έστω και στο παρά πέντε, λίγο πριν από τις υπογραφές και ενώ το πρόγραμμα πέρασε ήδη από την αρμόδια για τα εξοπλιστικά επιτροπή της βουλής και οδεύει πλέον προς το ΚΥΣΕΑ, φαίνεται ότι υπάρχουν προοπτικές ώστε ελληνικές εταιρίες να αναλάβουν υποκατασκευαστικό έργο. Πιο συγκεκριμένα στόχος είναι να κατασκευαστούν στη χώρα μας τμήματα των συστημάτων αυτοπροστασίας, τα οποία προορίζονται για τα 35 ελικόπτερα, ώστε μέρος του συνολικού ποσού του 1,14 δις που θα κοστίσουν τα Black Hawk να επιστρέψει στην Ελλάδα.
Σύμφωνα με την LOA, η οποία έφτασε στην Ελλάδα στις αρχές Ιανουαρίου, τα 35 ελικόπτερα UH-60M Black Hawk, τα οποία προορίζονται τόσο για την Αεροπορία Στρατού όσο και για τη Διοίκηση Ειδικού Πολέμου, θα διαθέτουν πλήρη εξοπλισμό αυτοπροστασίας. Γεγονός που εκτινάσσει κατακόρυφα τις επιχειρησιακές τους δυνατότητες σε περιβάλλον πολλαπλών απειλών στο σύγχρονο πεδίο επιχειρήσεων. Και, όπως άλλωστε αποδεικνύεται στον εν εξελίξει πόλεμο στην Ουκρανία, ελικόπτερα τα οποία δεν διαθέτουν σύγχρονα μέσα αυτοπροστασίας είναι καταδικασμένα, καθώς αποτελούν εύκολους στόχους ακόμα και από τα φορητά manpads.
Χαρακτηριστικές είναι οι εικόνες ρωσικών ελικοπτέρων, τα οποία καταρρίπτονται με ιδιαίτερη ευκολία ακόμα και από φορητά stinger, πόσο μάλλον όταν γίνονται στόχοι πιο προηγμένων κατευθυνόμενων βλημάτων. Τα ελικόπτερα τα οποία πρόκειται να αποκτήσουν η Αεροπορία Στρατού αλλά και η ΔΕΠ, διαθέτουν μια σειρά από σύγχρονους αισθητήρες. Με δυνατότητα να ανιχνεύουν βλήματα τα οποία στοχεύουν την άτρακτο, όπως και αισθητήρες οι οποίοι εντοπίζουν τόσο δέσμες ραντάρ όσο και laser που κατευθύνουν τα βλήματα προς τα ελικόπτερα. Πιο συγκεκριμένα στον εξοπλισμό που θα συνοδεύει τα 35 UH-60M Black Hawk περιλαμβάνονται 44 συστήματα αυτοπροστασίας ΑΝ/ΑΑΡ-57 Common Missile Warning Systems (CMWS), δηλαδή 9 επιπλέον από τον αριθμό των ελικοπτέρων ως ανταλλακτικά.
Τα ελληνικά Black Hawk θα είναι εξοπλισμένα στη βασική τους διαμόρφωση με επιπλέον δύο αισθητήρες. Τον APR-39(V)1/4 Radar Warning Receiver αλλά και τον AVR-2B Laser Detecting Set. Όλοι οι αισθητήρες θα είναι συνδεδεμένοι με τα δύο συστήματα ενεργητικής αυτοπροστασίας που δεν είναι άλλα από τα γνωστά Decoys Chaffs (αερόφυλλα) M839/RR170 Series και Flares (θερμοβολίδες) CM Μ211 και IR Countermeasure Μ206.
H αποτελεσματικότητα τους έχει αποδειχθεί κατ’ επανάληψη σε όλα τα πεδία των μαχών, στα οποία τα UH-60M Black Hawk έχουν συμπληρώσει περισσότερες από 1 εκατομμύριο ώρες πτήσης και μάλιστα σε κάποιες περιπτώσεις σε αποστολές πολύ υψηλού κινδύνου. Καθώς έπρεπε να προσεγγίσουν εχθρικές περιοχές είτε να αποβιβάσουν είτε να παραλάβουν κομάντος δεχόμενα σφοδρά πυρά από το έδαφος, μεταξύ των οποίων και από φορητά αντιαεροπορικά συστήματα, όπως τα ανατολικού τύπου RPG.
Με την επιβιωσιμότητα στα πεδία των επιχειρήσεων να αγγίζει το 85%, σύμφωνα με στοιχεία της κατασκευάστριας εταιρείας, τα UH-60M Black Hawk θεωρούνται ιδανικά για κάθε είδους αποστολές ημέρα και νύχτα σε κάθε περιβάλλον, πόσο μάλλον στο Αιγαίο αν κληθούν να μεταφέρουν επίλεκτες δυνάμεις έως και τον τελευταίο βράχο του Αρχιπελάγους. Σύμφωνα με την κατασκευάστρια εταιρεία Sikorsky, ακόμα και εάν χτυπηθεί και τεθεί εκτός λειτουργίας ο ένας από τους δύο κινητήρες το ελικόπτερο μπορεί να συνεχίσει να πετά με τον δεύτερο σε ύψος 4.000 ποδών και να μεταφέρει με ασφάλεια τόσο το πλήρωμα όσο και την ομάδα των 11 κομάντος πίσω στη βάση τους.