*Του Κώστα Σαρικά
Η έγκριση από το Συμβούλιο Αρχηγών Γενικών Επιτελείων αποτελεί το επόμενο στάδιο στο δρόμο για την απόκτηση δύο ελαφρών αεροσκαφών Cessna Caravan από τη Διοίκηση Ειδικού Πολέμου.
Ήδη το ΓΕΕΘΑ άναψε το «πράσινο φως» στην πρόταση της ΔΕΠ και πλέον αναμένεται η θετική εισήγηση του ΣΑΓΕ, προκειμένου το πρόγραμμα να περάσει και από την πολιτική ηγεσία, ώστε να προχωρήσουν οι προβλεπόμενες διαδικασίες.
Όπως είχε αποκαλύψει το Onalert.gr από τις αρχές του περασμένου Σεπτεμβρίου, η Διοίκηση Ειδικού Πολέμου είχε καταλήξει στην απόφαση να ζητήσει την απόκτηση δύο Cessna Caravan, με τα οποία σχεδιάζει να καλύψει μια σειρά από επιχειρησιακές ανάγκες, ενώ τα δύο ελαφρά αεροσκάφη μπορούν να χρησιμοποιηθούν και σε διακλαδικό επίπεδο.
Τα Στελέχη της Διοίκησης Ειδικού Πολέμου, έπειτα από έρευνα σε συνεργασία και με Στελέχη των US SPECIAL FORCES, κατέληξαν στην επιλογή του συγκεκριμένου τύπου αεροσκάφους, το οποίο ήδη χρησιμοποιείται με άριστα αποτελέσματα. Με ιδιαίτερα χαμηλό κόστος απόκτησης και κυρίως χρήσης αποτελεί «πολυεργαλείο», τόσο για επιχειρησιακές όσο και για πτητικές αποστολές, με πολιτικά χαρακτηριστικά.
Απλό και φθηνό στη συντήρηση του, εύκολο στη χρήση του χωρίς ιδιαίτερες απαιτήσεις και με τεράστιο απόθεμα ανταλλακτικών, το «best seller» μονοκινητήριο turboprop αεροσκάφος θα προσφέρει χιλιάδες ώρες πτήσης, καλύπτοντας ανάγκες τις οποίες αναλαμβάνουν έως τώρα άλλα εναέρια μέσα με πολύ υψηλότερο κόστος, όπως μεταφορικά αεροσκάφη C-130 και C-27 αλλά και ελικόπτερα Chinook με αποτέλεσμα να «γράφουν» πολύτιμες ώρες.
Σύμφωνα με τον σχεδιασμό της Διοίκησης Ειδικού Πολέμου και με την έγκριση του ΓΕΕΘΑ, πρόκειται να αποκτηθούν δύο Cessna Caravan σε διαφορετική διαμόρφωση.
Ένα αεροσκάφος της βασικής έκδοσης με τροχούς, το οποίο θα χρησιμοποιεί διάδρομο, καθώς και ακόμη ένα με πλωτήρες σε διαμόρφωση Cessna Caravan Amphibian. Πρόκειται ουσιαστικά για υδροπλάνο με δυνατότητα προσνήωσης και απονήωσης από τη θάλασσα.
Στόχος είναι να μπορεί να προσεγγίσει κάθε σημείο του Αιγαίου έως και το τελευταίο μικρό νησί και νησίδα, τα οποία δεν διαθέτουν καν αεροδρόμιο και διάδρομο προσγείωσης. Κίνηση «ματ» που δίνει νέες δυνατότητες, που ξεκινούν από απλές μεταφορές υλικών ή προσωπικού και φτάνουν έως τις επιχειρήσεις ανορθόδοξου πολέμου.
Χαρακτηριστικό των δυνατοτήτων που έχει το Cessna Caravan είναι ότι μπορεί να μεταφέρει έως και 13 κομάντος με πλήρη εξοπλισμό. Η αυτονομία των 1980 χιλιομέτρων αποτελεί ένα από τα μεγάλα πλεονεκτήματα του ελαφρού αεροσκάφους, η οποία φυσικά καλύπτει το σύνολο του χώρου ευθύνης του ΓΕΕΘΑ. Αποτέλεσμα είναι η δυνατότητα εκτέλεσης κάθε είδους αποστολής σε κάθε γωνιά της ελληνικής επικράτειας και επιστροφής πίσω στη βάση του.
Το Cessna Caravan της βασικής έκδοσης προβλέπεται να επιχειρεί από την έδρα της νεοσύστατης Μοίρας Αεροπορικών Ειδικών Επιχειρήσεων στην Πάχη Μεγάρων, ενώ το «αμφίβιο» αεροσκάφος μπορεί να απονηώνεται και από τη «φωλιά» των κομάντος της ΔΕΠ στο Μεγάλο Πεύκο ή από κάθε άλλο σημείο απαιτηθεί. Η ταχύτητα του που αγγίζει περίπου τα 350 χιλιόμετρα του δίνει σημαντικό αβαντάζ σε σύγκριση με κάθε ελικόπτερο που διαθέτει η ΜΑΕΕ και συνολικά οι Ένοπλες Δυνάμεις.
Η δυνατότητα πτήσης σε ύψη που φτάνουν έως και τα 25.000 πόδια μεταφράζεται σε χρήση του για ρίψεις αλεξιπτωτιστών ελεύθερης πτώσης με μεγάλη ευελιξία και ακρίβεια.
Έτσι, η απόκτηση των δύο Cessna Caravan θα απελευθερώσει την εκπαίδευση των αλεξιπτωτιστών ελεύθερης πτώσης, για την οποία έως τώρα χρησιμοποιούνται μεταγωγικά αεροσκάφη C-130 και C-27 αλλά και ελικόπτερα Chinook και θα δώσει εκατοντάδες ώρες πτήσης και εκπαίδευσης πολύ χαμηλού κόστους ημέρα και νύχτα για τα Στελέχη του Ειδικού Τμήματος Αλεξιπτωτιστών.
Πέρα όμως από τη μεταφορά ομάδας κομάντος, τα Cessna Caravan μπορούν να χρησιμοποιηθούν τόσο σε αποστολές επιτήρησης και έρευνας όσο και για τις ανάγκες της Πολιτικής Προστασίας όπου απαιτηθεί. Υπάρχει και η δυνατότητα τοποθέτησης έως και εννέα καθισμάτων ώστε να μεταφερθεί τεχνικό ή άλλο προσωπικό, αλλά και VIP.
Το κόστος του «πολυεργαλείου» Cessna Caravan προσδιορίζεται περίπου στα 2 εκατομμύρια ευρώ ανά αεροσκάφος. Η εκπαίδευση των ιπτάμενων, τα οποία θα προέρχονται από την ΜΑΕΕ, περιλαμβάνεται στο συνολικό κόστος, όπως και η συντήρηση και υποστήριξη των αεροσκαφών από την κατασκευάστρια εταιρεία.
Στη βασική έκδοσή του το Cessna Caravan έχει μήκος 11,46 μέτρα, άνοιγμα φτερών 15,87 μέτρα και μπορεί να μεταφέρει μέγιστο βάρος που ξεπερνά τους 3,5 τόνους. Το πρώτο Cessna Caravan 208 πέταξε το 1982 και από τότε έχουν κατασκευαστεί περισσότερα από 3.000 αεροσκάφη, τα οποία έχουν συμπληρώσει περισσότερες από 25 εκατομμύρια ώρες πτήσης.