Το διαβόητο μαχητικό F-35, το «διαμάντι» της αμερικανικής πολεμικής αεροπορίας, που έχει κατακλύσει τον κόσμο, φαίνεται να μην μπορεί να σταθεί ακόμα αντάξιο του μύθου που έχει χτιστεί γύρω από το όνομα του.
Αν και παραμένει «έτη φωτός» μπροστά από τον ανταγωνισμό το stealth μαχητικό F-35 παραμένει ένας «πονοκέφαλος» για τις ΗΠΑ. Σύμφωνα με νέα έκεθση του πενταγώνου, τα όπλα 25 χιλιοστών που φέρει το μαχητικό αεροσκάφος έχουν «απαράδεκτα ποσοστά ευστοχίας». «Το πρόβλημα ανιχνεύτηκε στις δοκιμές αέρος – εδάφους. Τα ποσοστά ακριβείας σε στόχους εδάφους από εναέριες επιθέσεις με πυροβόλα όπλα ήταν τουλάχιστον απογοητευτικά. 100 εκατομμύρια ανά αεροσκάφος και έχουμε ακόμα πολύ δρόμο» δηλώνει στο Bloomberg πηγή που εργάζεται στο γραφείο δοκιμών του Πενταγώνου.
Τα «απογοητευτικά» τεστ πραγματοποιήθηκαν κατά την τελευταία αξιολόγηση του πιο δαπανηρού αμερικανικού όπλου.
Και τα προβλήματα δεν σταματάνε εκεί: Ο αριθμός των ανεπαρκειών λογισμικού ανήλθε σε 873 από τον Νοέμβριο, σύμφωνα με την έκθεση. Υπάρχει σαφής βελτίωση από τις 917 του Σεπτεμβρίου, όταν το πρόγραμμα των F-35 πέρασε τον τελευταίο του έλεγχο, αλλά και πάλι δεν βρίσκονται στα επίπεδα που θα ήλπιζαν οι Αμερικανικές Ένοπλες Δυνάμεις.
Ένα όχι και τόσο «αόρατο» μαχητικό
Ορισμένα πολύ σοβαρά προβλήματα έχουν ανακύψει στα μαχητικά F-35 των ΗΠΑ όταν πετούν σε υψηλές ταχύτητες και υψόμετρα, ζητήματα τα οποία περιορίζουν τις δυνατότητες χαμηλής παρατηρησιμότητας των αεροσκαφών και απειλώντας τα ακόμη και με δομική βλάβη.
Ενώ η πιθανότητα εμφάνισης είναι χαμηλή, ορισμένοι πιλότοι ανησυχούν σοβαρά από τους περιορισμούς που δημιουργούν τα συγκεκριμένα προβλήματα.
Άρα τι είναι ένα stealth μαχητικό αν οι αντίπαλοι του μπορούν να το ανιχνεύσουν; Αυτό το ερώτημα φαίνεται να έφερε χαμόγελα στο κινεζικό στρατόπεδο, με τους αρμόδιους να ισχυρίζονται – την τελευταία εβδομάδα – πως δουλεύουν στην κατασκευή ενός ραντάρ που θα εξαφανίσει την «παντοδυναμία των αμερικανικών μαχητικών.
Ο επικεφαλής ερευνητής της ομάδας που ανέπτυξε το σύστημα αυτό, ο Λιου Γιονγκταν της Κινεζικής Ακαδημίας Επιστημών και της Κινεζικής Ακαδημίας Μηχανικών, δήλωσε στο περιοδικό Naval and Merchant Ships σε συνέντευξή του τον περασμένο μήνα ότι το ραντάρ επιφανειακών κυμάτων υψηλής συχνότητας (HFSWR) μπορεί να ανιχνεύσει αεροσκάφη πέραν του ορατού ορίζοντα και υπό οποιεσδήποτε καιρικές συνθήκες.
Στην πραγματικότητα δεν είναι ένας νέος τύπος ραντάρ, αλλά μεταξύ των παλαιότερων που υπάρχουν. Ωστόσο, οι διάφοροι Στρατοί εγκατέλειψαν αυτά τα συστήματα στην δεκαετία του 1950, με την έλευση των συστημάτων εναέριας προειδοποίησης AWACS (Airborne Early Warning and Control System), καθώς οι επιστήμονες αγωνίζονταν για να ξεπεράσουν τις ελλείψεις των HFSWR, που περιλαμβάνουν υψηλό λόγο σήματος προς θόρυβο και χαμηλή κινητικότητα του συστήματος.
Ωστόσο, ο Λιου ισχυρίζεται ότι έχει ξεπεράσει όλα αυτά τα ζητήματα.
Επειδή τα σύγχρονα αεροσκάφη τύπου stealth, όπως το αμερικανικό F-35 και το F-22 ή το J-20 και J-31 της Κίνας σχεδιάστηκαν για να αποκρύπτονται από τα ευρέως χρησιμοποιούμενα συστήματα ραντάρ μικρού μήκους κύματος, έχουν από την άλλη μηδενική προστασία από τα ραντάρ μεγάλου μήκους κύματος, ανέφερε, σύμφωνα με την Global Times. Αυτή η ιδιότητα προστατεύει επίσης τους σταθμούς ραντάρ από πυραύλους καταστολής εχθρικής αεράμυνας, οι οποίοι σχεδιάζονται για να ανιχνεύουν τις εκπομπές ραντάρ.
Με πληροφορίες από: Bloomberg