*Του Κώστα Σαρικά
Οι τελικές αποφάσεις της πολιτικής ηγεσίας και κυρίως το συνολικό ποσό το οποίο αναμένεται να αποδεσμευτεί τα επόμενα χρόνια για το εξοπλιστικό πρόγραμμα του Στόλου θα κρίνουν το «πακέτο» εκσυγχρονισμού των τεσσάρων φρεγατών MEKO.
Οι διαπραγματεύσεις του Ναυτικού Επιτελείου με την κοινοπραξία TKMS – Thales Netherlands έχουν ουσιαστικά ολοκληρωθεί, με το Πολεμικό Ναυτικό να διαθέτει ήδη στα χέρια του μια σειρά από επιλογές με βάση τα προαπαιτούμενα που έχει ήδη θέσει για τον εκσυγχρονισμό των τεσσάρων φρεγατών κλάσης «ΥΔΡΑ» τόσο σε μηχανολογικό επίπεδο όσο και σε επίπεδο ηλεκτρονικών αλλά και οπλικών συστημάτων. Όσο πιο εκτεταμένος θα είναι ο εκσυγχρονισμός τόσο αυξάνεται το κόστος, με το ανώτατο «πακέτο» αναβάθμισης να ξεπερνά ακόμα και το 1 δις σε περίπτωση που αποφασιστεί πλήρης αλλαγή συστημάτων σε όλα τα επίπεδα.
Το Ναυτικό Επιτελείο, πάντως, προσανατολίζεται σε επιλεγμένη αναβάθμιση, ώστε και τα πλοία να μπορούν να ανταποκριθούν στις σύγχρονες επιχειρησιακές ανάγκες αλλά και το κόστος να συγκρατηθεί κάτω από τα 750 εκατομμύρια ευρώ, όπως άλλωστε επιθυμεί και η πολιτική ηγεσία, για να εξασφαλιστούν κονδύλια και για τις υπόλοιπες πολύ μεγάλες εξοπλιστικές ανάγκες του Στόλου.
Όταν ξεκαθαρίσει το τοπίο – η πολιτική ηγεσία διαμηνύει ότι σύντομα θα ανακοινώσει το συνολικό εξοπλιστικό πρόγραμμα – αναμένεται να ολοκληρωθεί η διαπραγμάτευση με την κοινοπραξία TKMS-Thales Netherlands για την τελική διαμόρφωση των πλοίων, τα συστήματα που θα αναβαθμιστούν καθώς και για το χρονοδιάγραμμα παράδοσης των πλοίων. Άλλωστε, η κοινοπραξία έχει και την ευθύνη για την επιλογή του ναυπηγείου στο οποίο θα πραγματοποιηθούν οι απαιτούμενες εργασίες.
Σε κάθε περίπτωση το Πολεμικό Ναυτικό ξεκαθαρίζει ότι το εξοπλιστικό πρόγραμμα ξεκινά από τον εκσυγχρονισμό των φρεγατών MEKO, τόσο γιατί ο χρόνος πιέζει πλέον ασφυκτικά όσο και γιατί πρόκειται για τις Μονάδες που θα πλαισιώσουν τις καινούργιες φρεγάτες Belharra και θα αποτελέσουν μαζί τη «ραχοκοκαλιά» του Στόλου τα επόμενα χρόνια, μέχρι τουλάχιστον να αποκτηθούν τα επόμενα καινούργια πλοία.
Ποια συστήματα αναβαθμίζονται
Έμφαση στο πακέτο εκσυγχρονισμού των τεσσάρων MEKO αναμένεται να δοθεί κυρίως στα ηλεκτρονικά και στους αισθητήρες των πλοίων, σύμφωνα και με τα τελευταία διδάγματα από τη συμμετοχή των φρεγατών «ΥΔΡΑ» και «ΨΑΡΑ» στην ευρωπαϊκή Επιχείρηση «ASPIDES» στην Ερυθρά Θάλασσα και στον Κόλπο του Άντεν. Με την εικόνα να δείχνει τη διαφορά στις σαφώς υποδεέστερες δυνατότητες που έχουν οι ελληνικές φρεγάτες σε αυτούς τους τομείς σε σχέση με τα πιο σύγχρονα συμμαχικά πλοία, τα οποία επιχειρούν δίπλα τους στην περιοχή. Η αδυναμία του απαρχαιωμένου ραντάρ των ΜΕΚΟ στον εντοπισμό στόχων είναι χαρακτηριστική, την ώρα που τα γαλλικά και ιταλικά πλοία διαθέτουν πολύ πιο ισχυρά ραντάρ.
Έτσι, θεωρείται δεδομένο ότι ο εκσυγχρονισμός των MEKO ξεκινά από τους αισθητήρες με επικρατέστερο ραντάρ NS-110 της Thales, ενώ ως φαβορί για το καινούργιο CMS προβάλλει το Tacticos Block II της ίδιας εταιρείας, η οποία άλλωστε συμμετέχει στην κοινοπραξία. Το ραντάρ 3D NS-110 της Thales διαθέτει ακτίνα εντοπισμού 280 χιλιομέτρων και δυνατότητα παρακολούθησης 1000 στόχων, ενώ ο εκσυγχρονισμός αναμένεται να περιλαμβάνει τοποθέτηση νέου ραντάρ ναυτιλίας, νέων συστημάτων επικοινωνιών, συστήματος Laser Warning System καθώς και σύστημα ανταλλαγής δεδομένων Link 16.
Όπως ήδη έχει αναφέρει το Onalert.gr, πρώτο βήμα για τον εκσυγχρονισμό των τεσσάρων φρεγατών ΜΕΚΟ αποτελεί η αναβάθμιση του πανίσχυρου πυροβόλου FMS MK45 των 5 ιντσών, με ξεχωριστό υποπρόγραμμα ύψους 37 εκατομμυρίων ευρώ. Η αναβάθμιση των τεσσάρων πυροβόλων 127 mm/54cal των φρεγατών MEKO αφορά το σύνολο των ηλεκτρονικών τους συστημάτων και μάλιστα προβλέπεται η πλήρης αντικατάσταση του 100% των ηλεκτρονικών συστημάτων υποστήριξης, προκειμένου τα «5άρια» πυροβόλα Mk45 Mod 2 να αναβαθμιστούν σε Mk45 Mod 2CCS και να είναι συμβατά με το νέο Σύστημα Διαχείρισης Μάχης.
Τα Phalanx αναμένεται να διατηρηθούν ως σύστημα εγγύς προστασίας με προοπτική αναβάθμισης σε διαμόρφωση Block 1B, ενώ κύριο αντιαεροπορικό όπλο θα αποτελούν οι ESSM Block II με αυξημένες δυνατότητες σε σχέση με τους ESSM προηγούμενης γενιάς που χρησιμοποιούνται τώρα.
Εκτός από τον εκσυγχρονισμό των φρεγατών MEKO, όπως πρόσφατα επανέλαβε η ηγεσία του Πολεμικού Ναυτικού, η πρόταση του Ναυτικού Επιτελείου προς την πολιτική ηγεσία περιλαμβάνει στην κορυφή των προτεραιοτήτων και την απόκτηση 4ης γαλλικής φρεγάτας Belharra, έπειτα από την ενσωμάτωση στο οπλοστάσιο του Στόλου των φρεγατών «ΚΙΜΩΝ» και «ΝΕΑΡΧΟΣ» εντός του 2025 και της «ΦΟΡΜΙΩΝ» τον επόμενο χρόνο.