*Του Κώστα Σαρικά
Σε ένα ακόμη εξοπλιστικό βήμα προχωρά το Πολεμικό Ναυτικό με στόχο να μετατρέψει τις ψηφιακές φρεγάτες Belharra σε πλωτά φρούρια με μοναδικές δυνατότητες.
Αποκτά και τοποθετεί δίπλα στα καλύτερα παγκοσμίως ανθυποβρυχιακά ελικόπτερα Romeo ένα ακόμη εναέριο «όπλο» υψώνοντας μια απροσπέλαστη ασπίδα προστασίας πάνω από κάθε πλοίο. Πρόκειται για τα μη επανδρωμένα ελικόπτερα Camcopter S-100, τα οποία έχουν ήδη δοκιμαστεί με άριστα αποτελέσματα. Θα είναι τα «μάτια» των φρεγατών σε πολύ μεγάλες αποστάσεις ικανά να αναλάβουν μια σειρά αποστολών χωρίς να χρειάζεται η χρησιμοποίηση των ελικοπτέρων MH-60 Romeo.
Η αγορά τεσσάρων καινούργιων μη επανδρωμένων ελικοπτέρων Camcopter S-100 αναμένεται να περάσει σήμερα από την αρμόδια για τα εξοπλιστικά προγράμματα επιτροπή της βουλής προκειμένου να εγκριθεί και να πάρει το δρόμο προς το ΚΥΣΕΑ για το τελικό «πράσινο» φως. Έτσι, όταν φτάσουν στην Ελλάδα οι πρώτες καινούργιες φρεγάτες Belharra «ΚΙΜΩΝ» και «ΝΕΑΡΧΟΣ» εντός του 2025 με την «ΦΟΡΜΙΩΝ» να ακολουθεί το 2026 θα έχουν παραληφθεί και τα τέσσερα μη επανδρωμένα ελικόπτερα και ενώ στο οπλοστάσιο του Στόλου θα έχουν προστεθεί ακόμη τέσσερα ανθυποβρυχιακά ελικόπτερα Romeo για να φτάσουν συνολικά τα επτά.
Το ενδιαφέρον του Πολεμικού Ναυτικού για το μη επανδρωμένο Camcopter S-100 ήταν έντονο από το 2021 όταν το S-100 δοκιμάστηκε πάνω στη φρεγάτα «ΑΙΓΑΙΟΝ» και άφησε εξαιρετικές εντυπώσεις. Για να έρθει και πάλι πρόσφατα στο προσκήνιο με το Ναυτικό Επιτελείο να αποφασίζει την απόκτηση του προκειμένου να εκτινάξει τις επιχειρησιακές δυνατότητες των νεοαποκτηθέντων γαλλικών φρεγατών Belharra.
Παρά το μικρό του μέγεθος οι δυνατότητες του Camcopter S-100 είναι αντιστρόφως ανάλογες και «λύνουν» τα χέρια του Κυβερνήτη για μια σειρά από αποστολές επιτήρησης, ελέγχου αναγνώρισης ή ακόμα και στοχοποίησης ενώ σημαντικός μπορεί να είναι ο ρόλος του και σε αποστολές Έρευνας – Διάσωσης. Επιπλέον, μπορεί να συνδράμει σε κάθε είδους αμφίβιες επιχειρήσεις είτε αμυντικού είτε επιθετικού χαρακτήρα μεταφέροντας πολύτιμες πληροφορίες στις ομάδες των κομάντος που θα επιχειρούν στην επιφάνεια της θάλασσας. Ενώ πληροφορίες μπορούν να μεταφέρονται από το μη επανδρωμένο Camcopter S-100 τόσο σε άλλες Μονάδες Επιφανείας όσο και σε χερσαίες δυνάμεις ειδικά πάνω σε μικρά νησιά και βραχονησίδες.
Οι αισθητήρες του S-100 μπορούν να δίνουν εικόνα σε πραγματικό χρόνο ημέρα και νύχτα. Με βάρος 200 κιλά και δυνατότητα μεταφοράς αισθητήρων και άλλων συσκευών επιπλέον 50 κιλών, το Camcopter S-100 μπορεί να πετάει συνεχώς για 10 ώρες και να κινείται ακόμα και σε βάθος 200 χιλιομέτρων μακριά από τη φρεγάτα που το μεταφέρει ή τη βάση του πάνω σε κάποιο νησί. Ένα πολύτιμο μέσο το οποίο μπορεί να πετά σε πολύ χαμηλά ύψη σχεδόν πάνω από την επιφάνεια της θάλασσας με αποτέλεσμα να εντοπίζεται δύσκολα από τα εχθρικά ραντάρ. Αποστολές τις οποίες έως τώρα αναλάμβαναν τα οργανικά ελικόπτερα των φρεγατών με ότι αυτό συνεπάγεται σε ρίσκο, φθορά, κόστος για κάθε ώρα πτήσης αλλά και κόπωση προσωπικού.
Τα μη επανδρωμένα Camcopter S-100 χρησιμοποιούνται ήδη από δεκάδες χώρες παγκοσμίως και θεωρούνται εξαιρετικά αποτελεσματικά στις αποστολές που αναλαμβάνουν. Η απόκτηση τους από το Πολεμικό Ναυτικό περνά τον Στόλο στην εποχή των μη επανδρωμένων συστημάτων τα οποία κερδίζουν συνεχώς έδαφος στο σύγχρονο θαλάσσιο επιχειρησιακό περιβάλλον.