*Του Κώστα Σαρικά
Ο πόλεμος στην Ουκρανία έδειξε ότι ακόμα και ένα φθηνό drone που μπορεί να αγοραστεί στο εμπόριο, με πολύ απλές τροποποιήσεις μετατρέπεται σε ένα φονικό όπλο, το οποίο προκαλεί εξαιρετικά δυσανάλογες με το κόστος του απώλειες τόσο σε προσωπικό όσο και σε μέσα.
Αυτό αλλάζει όλα τα δεδομένα στο σύγχρονο πεδίο επιχειρήσεων, πόσο μάλλον όταν βρίσκεται στη διάθεση εκπαιδευμένων στον ανορθόδοξο πόλεμο Στελεχών, τα οποία επιχειρούν ακόμα και πίσω από τις εχθρικές γραμμές.
Όσα βλέπουν το φως της δημοσιότητας από τα χιλιάδες βίντεο των δύο αντιμαχόμενων πλευρών, αλλά και οι πληροφορίες που έχουν συγκεντρώσει τα αρμόδια τμήματα των Επιτελείων αλλά και της Διοίκησης Ειδικού Πολέμου του ΓΕΕΘΑ, αποτελούν πλέον πολύτιμο οδηγό για το πέρασμα των Ενόπλων Δυνάμεων και ειδικά των Μονάδων Ειδικών Επιχειρήσεων στην εποχή των drones.
Μπορεί τα προηγούμενο διάστημα να χάθηκε πολύτιμος χρόνος, όμως πλέον βρίσκεται σε εξέλιξη μια προσπάθεια να καλυφθεί το κενό. Drones στον αέρα αλλά και στη θάλασσα δοκιμάζονται εντατικά και ήδη τα πρώτα από αυτά σταδιακά εντάσσονται στο οπλοστάσιο των Μονάδων της ΔΕΠ. Σε συνεργασία με το νεοσύστατο ΚΕΤΑΚ και τον ΣΤ’ Κλάδο του ΓΕΕΘΑ, εξειδικευμένα Στελέχη SOF παίρνουν στα χέρια τους είτε drones του εμπορίου είτε πρωτότυπα σε military διαμόρφωση και τα δοκιμάζουν σε πραγματικές συνθήκες.
Drones καμικάζι φορτωμένα με εκρηκτικά, τα οποία «καρφώνονται» στο στόχο είτε πρόκειται για εγκαταστάσεις, είτε για οπλικά συστήματα, είτε ακόμα και για θέσεις μάχης. Drones που μεταφέρουν χειροβομβίδες με στόχο «χειρουργικά» χτυπήματα μέσα από πόρτες και παράθυρα, αλλά και drones τα οποία μπορούν να χρησιμοποιηθούν ακόμα και για αντιπερισπασμό.
Όλα αυτά με τη χρήση μικρότερων ή μεγαλύτερων drones αξίας από μερικές εκατοντάδες έως λίγες χιλιάδες ευρώ τα οποία μπορεί κανείς είτε να τα κατασκευάσει με απλά υλικά του εμπορίου είτε να τα προμηθευτεί.
Το επόμενο βήμα είναι η διαμόρφωση τους και οι δοκιμές, ώστε να προχωρήσει η μαζική κατασκευή τους και να αποδοθούν στις Μονάδες για εκπαίδευση και χρήση.
Ήδη στο ΕΛΚΑΚ βρίσκεται σε εξέλιξη η κατασκευή τέτοιων drones, με τα πρώτα να έχουν δοκιμαστεί σε πραγματικές συνθήκες. Στόχος είναι κάθε Ομάδα των Μονάδων Ειδικών Επιχειρήσεων να διαθέτει τα δικά της drone και να έχει εκπαιδευτεί πάνω σε αυτά, ώστε να είναι έτοιμη να τα χρησιμοποιήσει στο πεδίο των επιχειρήσεων.
Τα πρώτα drones έχουν ήδη δοκιμαστεί σε ασκήσεις και συνεκπαιδεύσεις, με ιδιαίτερα ενθαρρυντικά αποτελέσματα σε διάφορα σενάρια ημέρα και νύχτα. Εξοπλισμένα με ειδικές κάμερες, είτε θερμικές είτε υπέρυθρες, αποτελούν το «μακρύ χέρι» των Special Operators και φτάνουν με ασφάλεια και ταχύτητα εκεί που δεν μπορούν να φτάσουν οι κομάντος χωρίς κίνδυνο.
Μη επανδρωμένα σκάφη επιφάνειας για τις αμφίβιες Μονάδες
Την ίδια ώρα, προχωρά και η προσπάθεια κατασκευής αμφίβιων drones ΜΕΣΕ (Μη επανδρωμένων σκαφών επιφανείας) για τις ανάγκες των Αμφίβιων Μονάδων Z’ MAK αλλά και ΕΤΕΘ. Το πρωτότυπο USVπου έλαβε μέρος στην διακλαδική πολυεθνική άσκηση Ειδικών Επιχειρήσεων «ORION24» αποτελεί την πρώτη προσπάθεια.
Πρόκειται για ένα ταχύπλοο VTR, το οποίο διαμορφώθηκε σε θαλάσσιο drone από Στελέχη της ΔΕΠ και του ΚΕΤΑΚ με απλά υλικά και πολύ χαμηλό κόστος. Στo σκάφος κατηγορίας RIB, με μήκος 6,3 μέτρα, ωφέλιμο φορτίο 1600 κιλά και 2 εξωλέμβιους κινητήρες πρόωσης MERCURY 80hp, έχει τοποθετηθεί τριπλό σύστημα επικοινωνίας και ένα «πακέτο» ηλεκτρο-οπτικών μέσων επιτήρησης (θερμική κάμερα, FLIR, ραντάρ και κάμερες παρατήρησης – χειρισμού).
Δίνει τη δυνατότητα σε πολύ γρήγορο χρόνο και χωρίς καμία προετοιμασία να κινηθεί έως και τον τελευταίο βράχο του Αρχιπελάγους, προκειμένου να εκτελέσει αποστολές έρευνας αλλά και να εντοπίσει σχεδόν απαρατήρητο εχθρικές Μονάδες Επιφανείας, ενώ μπορεί να χρησιμοποιηθεί και για τον έλεγχο της παράνομης μετανάστευσης. Ο σχεδιασμός προβλέπει τη μετατροπή του σε drone – καμικάζι με την προσθήκη εκρηκτικής ύλης.
Όπως ήδη έχει αναφέρει το Onalert.gr, στόχος της Διοίκησης Ειδικού Πολέμου είναι μέσα στους επόμενους μήνες όλες οι Αμφίβιες Μονάδες Ειδικών Δυνάμεων του Ανατολικού Αιγαίου, αλλά και οι Μονάδες Ειδικών Επιχειρήσεων, να διαθέτουν στο οπλοστάσιο τους τουλάχιστον ένα Μη Επανδρωμένο Σκάφος Επιφανείας για αποστολές τακτικής αναγνώρισης, έρευνας και συλλογής πληροφοριών.