* Του Κώστα Σαρικά
Ολοκληρώθηκε τις προηγούμενες ημέρες, σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες του Onalert.gr, η πρώτη αυτοψία-έλεγχος των Στελεχών της Πολεμικής Αεροπορίας στα δύο μεταχειρισμένα αμερικανικά μεταφορικά αεροσκάφη C-130H τα οποία προσφέρονται δωρεάν στην Ελλάδα.
Οι τεχνικοί της HAF μετέβησαν στις ΗΠΑ και στη βάση όπου βρίσκονται σταθμευμένα τα υπό παραχώρηση αεροσκάφη C-130H προκειμένου να αποκτήσουν εικόνα για την κατάσταση των δύο μεταγωγικών. Πρόκειται για αεροσκάφη τα οποία περιλαμβάνονται στο πλεονάζων στρατιωτικό υλικό των Ενόπλων Δυνάμεων των ΗΠΑ το οποίο παραχωρείται μέσω του προγράμματος EDA (Excess Defense Articles) σε συμμαχικές χώρες όπως η Ελλάδα.
Τόσο τα δύο μεταφορικά C-130H όσο και τα υπόλοιπα μεταχειρισμένα οπλικά συστήματα τα οποία περιλαμβάνονται στην επιστολή Mπλίνκεν παραχωρούνται «as is where is», δηλαδή στην κατάσταση που βρίσκονται παροπλισμένα με το κόστος συντήρησης και μεταφοράς να αναλαμβάνει η χώρα η οποία θα τα παραλάβει.
Οι Αξιωματικοί της Πολεμικής Αεροπορίας εκτός από τον επιτόπιο έλεγχο που έκαναν στα δύο αεροσκάφη εξέτασαν εξονυχιστικά και τους φακέλους των C-130H ώστε να διαπιστώσουν τι έχουν δείξει οι έως τώρα συντηρήσεις και επιθεωρήσεις, τυχόν προηγούμενα προβλήματα και βλάβες αλλά κυρίως τον διαθέσιμο αριθμό σε ώρες πτήσης που έχουν μπροστά τους τα δύο μεταφορικά. Αυτό που διαπίστωσαν είναι ότι μπορούν να πετάξουν ακόμα για μεγάλο χρονικό διάστημα όταν επανέλθουν σε πτήσιμη κατάσταση. Όμως πλήρη εικόνα για την κατάσταση των C-130H θα δώσει ο έλεγχος PDM (Programmed Depot Maintenance) ο οποίος αποτελεί ουσιαστικά την «ακτινογραφία» των αεροσκαφών και δείχνει αν είναι «καθαρά» χωρίς δομικά προβλήματα τα οποία συνεπάγονται εκτεταμένες εργασίες συντήρησης με υψηλό κόστος.
Ο έλεγχος PDM θα δώσει οριστική απάντηση εάν για την Πολεμική Αεροπορία θα είναι συμφέρουσα η απόκτηση των δύο μεταγωγικών αεροσκαφών προκειμένου να δρομολογηθούν οι επόμενες κινήσεις: Συντήρηση των C-130, δοκιμαστικές πτήσεις και πτήση προς την Ελλάδα και την 112 Πτέρυγα Μάχης, ώστε τα δύο αεροσκάφη να προστεθούν στο στόλο της 356 Μοίρας Τακτικών Μεταφορών ‘’ΗΡΑΚΛΗΣ’’.
Την ίδια ώρα πάντως ο αγώνας δρόμου που κάνει η Πολεμική Αεροπορία για την αναγέννηση του στόλου των C-130 φαίνεται ότι αποδίδει καρπούς. Από τα συνολικά 15 C-130H που διαθέτει η HAF τουλάχιστον 5 θεωρείται αδύνατο να πετάξουν ξανά και πλέον η προσπάθεια επικεντρώνεται στα υπόλοιπα 10. Στην πίστα του αεροδρομίου της Ελευσίνας βρίσκονται πλέον τρία ετοιμοπόλεμα επιχειρησιακά C-130 ενώ έως τα τέλη του 2024 αναμένεται να φτάσουν τα 5, ίσως και τα 6, καθώς η Πολεμική Αεροπορία περιμένει να της παραδοθούν αεροσκάφη τόσο από την ΕΑΒ όσο και από το NATO NSPA στην Πορτογαλία.
Αν τελικά αποκτηθούν και τα δύο αμερικανικά C-130H η «ανάσα» για την 356 Μοίρα Τακτικών Μεταφορών θα είναι βαθιά. Και μαζί με τα μικρότερα C-27 η διαθεσιμότητα των οποίων συνεχώς αυξάνεται μπορούν να δώσουν λύσεις τα επόμενα χρόνια. Με την προϋπόθεση πάντα ότι θα συνεχιστεί η υποστήριξη των αεροσκαφών καθώς τα προηγούμενα χρόνια είχαν κυριολεκτικά αφεθεί στην τύχη τους.
Στόχος του Αεροπορικού Επιτελείου είναι να λύσει το πρόβλημα στις διαθεσιμότητες των μεταφορικών τουλάχιστον για την ερχόμενη πενταετία ώστε να κερδίσει χρόνο και να εξασφαλίσει κονδύλια για να περάσει στην αγορά καινούργιων αεροσκαφών, με το ενδιαφέρον να εστιάζεται στα C-130J αλλά και στα τζετ υπερσύγχρονα βραζιλιάνικα C-390 Millenium τα οποία εμφανίζονται ως το αντίπαλο δέος των αμερικανικών «best seller» μεταφορικών.