*Του Κώστα Σαρικά
Ανοιχτό παραμένει το ενδιαφέρον της Πολεμικής Αεροπορίας για δωρεάν παραχώρηση από τις ΗΠΑ δύο έως τεσσάρων μεταχειρισμένων μεταφορικών αεροσκαφών C-130.
Το Αεροπορικό Επιτελείο έχει ήδη ενημερώσει τους Αμερικανούς ότι επιθυμεί να ενισχύσει τον στόλο των αεροσκαφών της 356 Μοίρας Τακτικών Μεταφορών «ΗΡΑΚΛΗΣ» με αεροσκάφη τα οποία ήδη πετούν και πρόκειται τους επόμενους μήνες να παροπλιστούν, σύμφωνα με τον σχεδιασμό των Ενόπλων Δυνάμεων των ΗΠΑ. Συγκεκριμένα, κάθε Μάρτιο καταρτίζεται από τους Αμερικανούς η λίστα με τα οπλικά συστήματα όλων των κλάδων, τα οποία πρόκειται να παροπλιστούν.
Η Πολεμική Αεροπορία έχει ήδη πληροφορηθεί ότι αριθμός μεταφορικών C-130 περιλαμβάνεται στον σχεδιασμό για απόσυρση και εκφράζει την αισιοδοξία ότι μπορεί να προμηθευτεί αυτά τα αεροσκάφη μέσω του προγράμματος EDA (Excess Defense Articles), το οποίο αφορά την δωρεάν παραχώρηση πλεονάζοντος στρατιωτικού υλικού σε συμμαχικές χώρες.
Το Αεροπορικό Επιτελείο επιδιώκει την απόκτηση των μεταχειρισμένων C-130 όσο παραμένουν σε πτήσιμη κατάσταση, και όχι έπειτα από το παροπλισμό τους. Εάν μάλιστα είναι δυνατό, θέλει η συμφωνία με τους Αμερικανούς να προβλέπει την προσγείωση των υπό παραχώρηση μεταφορικών αεροσκαφών σε ελληνικό έδαφος είτε στην 112 Πτέρυγα Μάχης στην Ελευσίνα είτε στην 114 Πτέρυγα Μάχης στην Τανάγρα, όπου βρίσκονται οι εγκαταστάσεις της Ελληνικής Αεροπορικής Βιομηχανίας.
Εκεί, τα C-130 θα περάσουν τους απαραίτητους ελέγχους και συντηρήσεις, θα βαφτούν στα χρώματα της HAF και θα προστεθούν στο δυναμικό της 356 Μοίρας. Στόχος είναι τα μεταχειρισμένα αεροσκάφη να τεθούν σε επιχειρησιακή ετοιμότητα το συντομότερο χρονικό διάστημα με το μικρότερο δυνατό κόστος.
Είχε προηγηθεί η οριστική απόρριψη από την Πολεμική Αεροπορία των δύο C-130, τα οποία παραχωρούσαν οι ΗΠΑ στην Ελλάδα μέσω EDA και περιλαμβάνονταν στην λίστα Μπλίνκεν. Στελέχη της HAF μετέβησαν στις ΗΠΑ και επιθεώρησαν τα παροπλισμένα για μεγάλο χρονικό διάστημα μεταφορικά αεροσκάφη.
Τα δύο C-130 αποκαλύφθηκε ότι δεν ήταν σε καλή κατάσταση, με τους Αμερικανούς να τα παραχωρούν σε κατάσταση «as is where is». Το κόστος δομικού ελέγχου PDM (Programmed Depot Maintenance), συντήρησης και επαναφοράς τους σε πτήσιμη κατάσταση κρίθηκε υπερβολικό, κατά συνέπεια η απόκτηση τους απορρίφθηκε. Mε δεδομένο τον δημοσιονομικό χώρο, τουλάχιστον έως το 2030 θεωρείται εξαιρετικά δύσκολη η αγορά καινούργιων μεταφορικών αεροσκαφών, έτσι το βάρος πέφτει στην συντήρηση των υφιστάμενων και στην απόκτηση μεταχειρισμένων μέσω EDA.
Ταυτόχρονα σε πλήρη εξέλιξη βρίσκεται η προσπάθεια αύξησης στις διαθεσιμότητες των μεταφορικών αεροσκαφών. Ήδη η 356 Μοίρα «ΗΡΑΚΛΗΣ» έφτασε εντός του 2025 τα πέντε διαθέσιμα C-130, έπειτα από την παραλαβή ενός αεροσκάφους από την ΕΑΒ και ακόμη ενός από την Πορτογαλία μέσω του προγράμματος NATO NSPA. Στόχος είναι η Πολεμική Αεροπορία το επόμενο διάστημα να διαθέτει περισσότερα από δέκα διαθέσιμα μεταφορικά αεροπλάνα C-130 Hercules και C-27 Spartan.
Ήδη όπως έχει αναφέρει το Onalert.gr, το πρόγραμμα συντήρησης και υποστήριξης των C-27J της 354 Μοίρας Τακτικών Μεταφορών «ΠΗΓΑΣΟΣ» «τρέχει» εντός χρονοδιαγράμματος, με αποτέλεσμα να έχουν αποδοθεί στην Πολεμική Αεροπορία τέσσερα διαθέσιμα αεροσκάφη, ενώ εντός των επόμενων μηνών πρόκειται να παραδοθεί ακόμη ένα.
Η εκτίναξη στις διαθεσιμότητες των C-27 έπειτα από την έναρξη του προγράμματος FOS – με την υπογραφή της σχετικής σύμβασης το 2022 η οποία ολοκληρώνεται το 2026 – έδωσε σημαντική «ανάσα» στο μεταφορικό έργο συνολικά των Ενόπλων Δυνάμεων, καθώς τα Spartan ανέλαβαν αποστολές για τις οποίες έως τώρα η Πολεμική Αεροπορία χρησιμοποιούσε τα μεγαλύτερα και πλέον κοστοβόρα C-130 Hercules.
Στα τέλη Δεκεμβρίου, το Αεροπορικό ενέκρινε το πρόγραμμα υποστήριξης αλλά και εκσυγχρονισμού των μεταφορικών αεροσκαφών C-27 Spartan και άναψε το «πράσινο φως» για την επέκταση της Follow On Support σύμβασης υποστήριξης για ακόμη πέντε χρόνια με ταυτόχρονη έναρξη του εκσυγχρονισμού συνολικά οκτώ αεροσκαφών.