Το ελικόπτερο που συνετρίβη στο Ιράν την Κυριακή, σκοτώνοντας τον πρόεδρο και τον υπουργό Εξωτερικών της χώρας, ήταν δυτικής κατασκευής τύπου Bell 212, όπως αναφέρουν τα ιρανικά κρατικά μέσα ενημέρωσης.
Η Bell Helicopter (τώρα Bell Textron, τμήμα της Textron Inc) ανέπτυξε το αεροσκάφος για τον στρατό του Καναδά στα τέλη της δεκαετίας του 1960 ως αναβάθμιση του αρχικού UH-1 Iroquois. Η νέα σχεδίαση είχε δύο κινητήρες turboshaft αντί για έναν, δίνοντάς του μεγαλύτερη ικανότητα μεταφοράς. Το ελικόπτερο παρουσιάστηκε το 1971 και υιοθετήθηκε γρήγορα τόσο από τις ΗΠΑ όσο και από τον Καναδά.
Είναι δικινητήριο, μονού στροφείου, μέσης μεταφορικής ικανότητας ελικόπτερο πολλαπλού ρόλου και έχει ελαφρά διαφοροποιημένες διαστάσεις σε σχέση με τον προκάτοχό του.
Ως βοηθητικό ελικόπτερο, το Bell 212 προορίζεται για μεταφορά υλικών, VIP προσωπικού αλλά και αεροδιακομιδές ασθενών. Μπορεί να μεταφέρει περίπου 10 επιβάτες, συμπεριλαμβανομένου του πληρώματος.
Δεν είναι γνωστό πόσα ακριβώς ελικόπτερα τέτοιου τύπου έχει ακόμα στην κατοχή της η κυβέρνηση του Ιράν για την μεταφορά κυβερνητικών προσώπων, αλλά η Αεροπορία και το Ναυτικό της χώρας έχουν συνολικά 10, σύμφωνα με τον κατάλογο Παγκόσμιας Αεροπορίας 2024 της FlightGlobal.
Το Ιράν ήταν συχνός αγοραστής ελικοπτέρων Bell και Agusta υπό τον Σάχη Μοχάμαντ Ρεζά Παχλαβί, και έγινε η μεγαλύτερη δύναμη στρατιωτικών ελικοπτέρων στη Μέση Ανατολή, σύμφωνα με δυτικές αναφορές.
Ο τρέχων στόλος του Ιράν περιλαμβάνει μια ναυτική έκδοση ιταλικής κατασκευής, το Agusta Bell AB-212, σύμφωνα με το IISS.
Αναλυτές υποστηρίζουν ότι οι λίγες διαθέσιμες λεπτομέρειες για το ελικόπτερο υποδηλώνουν ότι μπορεί να είναι ηλικίας 40 έως 50 ετών.
Το μυστήριο με τον αναμεταδότη
Το Ιράν έχει διατηρήσει τα αεροπορικά μέσα που έχει πάρει από τις δυτικές χώρες ακόμη και μετά την απομόνωσή του από την επανάσταση του 1979, μέσω ενός συνδυασμού λαθραίων ανταλλακτικών και αντίστροφης μηχανικής, σύμφωνα με δυτικούς αναλυτές.
Ωστόσο, το γεγονός ότι το καθεστώς της Τεχεράνης βρίσκεται υπό κυρώσεις από τη Δύση για δεκαετίες μπορεί να υποδηλώνει ότι δεν είχε γίνει σωστή συντήρηση του ελικόπτερου.
Ο Τούρκος Υπουργός Μεταφορών, Abdulkadir Uraloglu, μιλώντας σήμερα Δευτέρα 20 Μαΐου 2024, για τον θάνατο του Ιρανού προέδρου δήλωσε ότι η Τουρκία είναι η υπεύθυνη για τις επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης (SAR) στην περιοχή που έπεσε το ελικόπτερο, αλλά δεν έλαβε κανένα σήμα κινδύνου.
Όπως είπε χαρακτηριστικά, το Bell 212 «είτε είχε κλειστό τον αναμεταδότη, είτε δεν είχε καθόλου».
Mε πληροφορίες από: Reuters