*Του Κώστα Σαρικά
Σε αντίθεση με την πάγια διαδικασία θαλάσσιων δοκιμών που αφορούν πολεμικά πλοία, τα πρώτα sea trials της γαλλικής φρεγάτας Belharra «Amiral Ronarc’h» δεν περιορίστηκαν σε έλεγχο του συστήματος πρόωσης και της συμπεριφοράς της πλατφόρμας στην ανοιχτή θάλασσα.
Αντίθετα, στις τρεις εβδομάδες που διήρκεσαν οι δοκιμές στο επίκεντρο των ελέγχων βρέθηκε και το σύνολο των αισθητήρων και ηλεκτρονικών συστημάτων της γαλλικής υπερσύγχρονης Belharra, μεταξύ των οποίων και το ραντάρ «Sea Fire».
Αν και το πανίσχυρο ραντάρ τελευταίας τεχνολογίας είχε δοκιμαστεί τόσο από την κατασκευάστρια εταιρεία Thales στις εγκαταστάσεις της όσο και εν όρμω στα ναυπηγεία της Λοριάν από τη Naval Group, η πρώτη εν πλω δοκιμή και μάλιστα σε απόσταση δεκάδων μιλίων από τις ακτές με κατάσταση θαλάσσης 5 είχε ιδιαίτερη σημασία.
Το Sea Fire
Επρόκειτο μάλιστα για μια δοκιμή, την οποία παρακολούθησαν πάνω από την «Amiral Ronarc’h» στελέχη από το κλιμάκιο του Πολεμικού μας Ναυτικού, μεταξύ των οποίων και ο Κυβερνήτης της φρεγάτας «Κίμων». Σύμφωνα με τις πληροφορίες του OnAlert.gr, το νέο ραντάρ «Sea Fire», το οποίο διαθέτει τέσσερα σταθερά panel και αλλά ενεργής διάταξης κεραία, εντόπισε τα πρώτα του ίχνη ενώ ενεργοποιήθηκε και λειτούργησε άριστα και το σύστημα αναγνώρισης αεροσκαφών IFF Blue Gate, το οποίο επίσης κατασκευάζεται από την κορυφαία ευρωπαϊκή εταιρεία Thales.
Αυτή ήταν εξάλλου και η βασική αιτία, που οι πρώτες δοκιμές της «Amiral Ronarc’h» είχαν διάρκεια τριών εβδομάδων και όχι λίγων ημερών όπως συνηθίζεται για τον αρχικό έλεγχο των μηχανολογικών συστημάτων στα πολεμικά πλοία.
Έτσι οι έλεγχοι επεκτάθηκαν συνολικά σε όλους τους αισθητήρες και τα συστήματα που περιλαμβάνει το PSIM (Panoramic Sensors and Intelligence Module) και αλλά και στο Σύστημα Μάχης τύπου SETIS. Στις δοκιμές έλαβαν μέρος εναέρια μέσα, μονάδες επιφανείας αλλά και το πυρηνοκίνητο υποβρύχιο Tourville κλάσης Suffren προκειμένου να δοκιμαστούν και τα σόναρ της Belharra.
Οι έλεγχοι στο PSIM
Tο PSIM των φρεγατών Belharra αποτελεί μια από τις καινοτομίες των υπερσύγχρονων πλοίων καθώς σε ένα block με διαστάσεις 10 μέτρα σε κάθε πλευρά της βάσης τoυ, ύψος 42 μέτρα και βάρος 150 τόνους ενσωματώνει το ραντάρ SEA FIRE, τα περιστρεφόμενα ραντάρ ναυτιλίας, τα οπτικά μέσα αναγνώρισης, τον ανιχνευτή ραντάρ Sentinel και το σύστημα επικοινωνιών Altesse-H.
Στη βάση του φιλοξενεί το Κέντρο Επιχειρήσεων, τον «εγκέφαλο» ουσιαστικά του πλοίου, από όπου τα εξειδικευμένα στελέχη διαχειρίζονται την τακτική κατάσταση αλλά και το σύνολο του οπλισμού. Το Κέντρο Επιχειρήσεων (CO) διαθέτει 15 πολυλειτουργικές κονσόλες και ένα ψηφιακό τακτικό «τραπέζι» στο οποίο μεταφέρονται και παρουσιάζονται όλα τα δεδομένα που συλλέγουν οι αισθητήρες του πλοίου από τον αέρα, την επιφάνεια και τον βυθό.
Aν και η μονάδα PSIM είχε δοκιμαστεί στην ξηρά αλλά και πάνω στο πλοίο εν όρμω με εξαιρετικά αποτελέσματα και με το ραντάρ SEA FIRE να καλύπτει πολύ μεγάλες αποστάσεις, οι έλεγχοι στη θάλασσα σε πραγματικές συνθήκες αυτή τη φορά έδειξαν σύμφωνα με πληροφορίες ανάλογα αποτελέσματα.
Η διάρκεια των sea trials
Άλλωστε οι δοκιμές εκτός πλοίου έδωσαν την ευκαιρία στους κατασκευαστές να ρυθμίσουν όλα τα συστήματα πριν το PSIM τοποθετηθεί με γερανό πάνω στη φρεγάτα και συνδεθεί με τα υπόλοιπα συστήματα του πλοίου. Με αυτόν τον τρόπο εξοικονομήθηκε αρκετός χρόνος και διορθώθηκαν προβλήματα πριν καν η «Amiral Ronarc’h» βγει στην ανοιχτή θάλασσα.
Η συνεργασία του ραντάρ SEA FIRE, του συστήματος IFF και των υπόλοιπων αισθητήρων με το CMS και το αναβαθμισμένο SETIS 3.0 λειτούργησε χωρίς προβλήματα, όπως αναφέρουν οι κατασκευαστές αλλά και το πλήρωμα της «Amiral Ronarc’h» με ό,τι αυτό συνεπάγεται στην εκτέλεση του χρονοδιαγράμματος παράδοσης του πλοίου και κατά συνέπεια στις δοκιμές της φρεγάτας «Κίμων».
Επιπλέον στα πρώτα sea trials, της γαλλικής φρεγάτας Belharra, ενεργοποιήθηκε και λειτούργησε το νέο PC για την αντιμετώπιση ασύμμετρων απειλών (PCLCMA) το οποίο αποτελεί καινοτομία της Naval Group και χρησιμοποιείται για πρώτη φορά.
Στις αρχές Δεκεμβρίου η «Amiral Ronarc’h» αναμένεται να λύσει και πάλι κάβους για το δεύτερο στάδιο θαλάσσιων δοκιμών ενώ συνολικά προβλέπεται να πραγματοποιηθούν έως και πέντε εν πλω δοκιμές μέχρι να παραδοθεί το πλοίο στο γαλλικό Πολεμικό Ναυτικό.
Σύμφωνα με τους κατασκευαστές η φρεγάτα «Κίμων» θα πραγματοποιήσει έως και τέσσερα sea trials ενώ για τα τις φρεγάτες «Νέαρχος» και «Φορμίων» θα απαιτηθούν τρεις θαλάσσιες δοκιμές. Ο συνολικός χρόνος δοκιμών για κάθε φρεγάτα Belharra υπολογίζεται στον μισό σε σχέση με τον χρόνο δοκιμών που απαιτήθηκε για τις φρεγάτες FREMM.